Jak zlepšit kvalitu spánku? Je to jednodušší, než myslíte

• Nová studie ukázala, že pár dní strávených v přírodě resetuje naše vnitřní hodiny
  • Díky tomu začne dříve stoupat hladina „hormonu spánku“ – melatoninu
  • Pomoct mohou i určité změny v interiéru a včasné vypínání zdrojů umělého světla
Jak zlepšit kvalitu spánku? Je to jednodušší, než myslíte

Problémy se spánkem v dnešní době sužují stále víc a víc lidí. Pokud k nim patříte a máte odpor k lékům, zkuste se vydat na pár dní pod stan. Podle nejnovějších poznatků, které byly publikovány v Current Biology, by vám to mohlo hodně pomoct.

Vědci nejprve vytvořili dvě pokusné skupiny dobrovolníků – členy té první v létě vzali do coloradské divočiny (kde platil přísný zákaz používání jakýchkoliv zdrojů umělého světla), zatímco členové té druhé nejeli nikam.

Dobrovolníci na výletu do Cache La Poudre Wilderness (Foto: University of Colorado)

„Výsledky naznačují, že naše vnitřní hodiny velmi silně a rychle reagují na přirozený cyklus světlo-tma,“ uvedl hlavní autor studie Kenneth Wright z University of Colorado.

Melatonin je hormon, který u člověka mj. zvyšuje nutkání ke spánku. Produkuje ho epifýza a to především za tmy. Jeho hladina kulminuje mezi 2:00 a 4:00 v noci.

„Život v moderním prostředí může výrazně ovlivnit naše cirkadiánní načasování a pozdní cirkadiánní načasování je spojeno s mnoha zdravotními potížemi. Ale i taková maličkost, jako víkendový výlet, jej resetuje," dodal.

Jak nejspíš víte, na kvalitu našeho spánku má pozitivní vliv hormon melatonin, jehož hladina se standardně zvyšuje po nástupu tmy. U táborníků k tomu po jejich návratu do civilizace docházelo o 1,4 hodiny dříve, než u jedinců kteří zůstali doma.

Táborníci přijímali mnohem větší dávky přirozeného světla, než jedinci, kteří zůstali doma (Foto: University of Colorado)

Další část výzkumu pak proběhla v období zimního slunovratu a trvala týden. U jeho účastníků (kteří každý den přijímali zhruba třináctinásobek své obvyklé dávky světla) hladina melatoninu začala stoupat o 2,6 hodin dříve.

A závěrem jedno doporučení pro všechny, kteří se z rodinných či pracovních důvodů do přírody moc často nedostanou – vpouštějte během dne do interiéru co možná nejvíc přirozeného světla a minimálně hodinu předtím, než půjdete spát, vypněte své smartphony, notebooky etc.

Zdroj: University of Colorado

Témata článku: Příroda, Výzkum, Zajímavosti, Spánek, Světlo, Kempování, Pozitivní vliv, Dávky, Maličkost, Nutkání, Colorado, Hormon, Hladina

• thegrid 10. 2. 2017 9:36:24
    Jestli to neni tim ze v prirode chodili (cvicili) a dychali kyslik. Na...
  • StormBorec 8. 2. 2017 8:50:13
    Jaká "studie ukázala" - snad "vědci zjistili" ne
  • Ondřej Matějka 7. 2. 2017 23:45:26
    Řešení je dělat jenom od pondělí do pátku 8 hodin denně a jenom ranní,...

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

** Astronomové objevili tisíce exoplanet, které přecházejí před svou hvězdou a způsobují poklesy její jasnosti ** Mimozemské civilizace mohou vidět přechod maximálně 3 planet Sluneční soustavy před Sluncem ** Vědci vytipovali oblasti a planety, ze kterých je vidět přechod Země

Včera | Kubala Petr | 3

Hledáte účinný lék na nespavost? Pořiďte si psa!

** „Živý lék“ proti nespavosti předepisují lékaři z věhlasné Mayo Clinic ** Lidé, kteří sdílejí ložnici se psem, spí kvalitněji ** Studie však varuje: Neberte si psa do postele!

Včera | Petr Jaroslav | 3