Jak zlepšit kvalitu spánku? Je to jednodušší, než myslíte

  • Nová studie ukázala, že pár dní strávených v přírodě resetuje naše vnitřní hodiny
  • Díky tomu začne dříve stoupat hladina „hormonu spánku“ – melatoninu
  • Pomoct mohou i určité změny v interiéru a včasné vypínání zdrojů umělého světla
Jak zlepšit kvalitu spánku? Je to jednodušší, než myslíte

Problémy se spánkem v dnešní době sužují stále víc a víc lidí. Pokud k nim patříte a máte odpor k lékům, zkuste se vydat na pár dní pod stan. Podle nejnovějších poznatků, které byly publikovány v Current Biology, by vám to mohlo hodně pomoct.

Vědci nejprve vytvořili dvě pokusné skupiny dobrovolníků – členy té první v létě vzali do coloradské divočiny (kde platil přísný zákaz používání jakýchkoliv zdrojů umělého světla), zatímco členové té druhé nejeli nikam.

Klepněte pro větší obrázek
Dobrovolníci na výletu do Cache La Poudre Wilderness (Foto: University of Colorado)

„Výsledky naznačují, že naše vnitřní hodiny velmi silně a rychle reagují na přirozený cyklus světlo-tma,“ uvedl hlavní autor studie Kenneth Wright z University of Colorado.

Melatonin je hormon, který u člověka mj. zvyšuje nutkání ke spánku. Produkuje ho epifýza a to především za tmy. Jeho hladina kulminuje mezi 2:00 a 4:00 v noci.

„Život v moderním prostředí může výrazně ovlivnit naše cirkadiánní načasování a pozdní cirkadiánní načasování je spojeno s mnoha zdravotními potížemi. Ale i taková maličkost, jako víkendový výlet, jej resetuje," dodal.

Jak nejspíš víte, na kvalitu našeho spánku má pozitivní vliv hormon melatonin, jehož hladina se standardně zvyšuje po nástupu tmy. U táborníků k tomu po jejich návratu do civilizace docházelo o 1,4 hodiny dříve, než u jedinců kteří zůstali doma.

Klepněte pro větší obrázek
Táborníci přijímali mnohem větší dávky přirozeného světla, než jedinci, kteří zůstali doma (Foto: University of Colorado)

Další část výzkumu pak proběhla v období zimního slunovratu a trvala týden. U jeho účastníků (kteří každý den přijímali zhruba třináctinásobek své obvyklé dávky světla) hladina melatoninu začala stoupat o 2,6 hodin dříve.

A závěrem jedno doporučení pro všechny, kteří se z rodinných či pracovních důvodů do přírody moc často nedostanou – vpouštějte během dne do interiéru co možná nejvíc přirozeného světla a minimálně hodinu předtím, než půjdete spát, vypněte své smartphony, notebooky etc.

Zdroj: University of Colorado

Témata článku: Příroda, Výzkum, Zajímavosti, Spánek, Světlo, Kempování, Pozitivní vliv, Dávky, Maličkost, Nutkání, Colorado, Hormon, Hladina

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • thegrid 10. 2. 2017 9:36:24
    Jestli to neni tim ze v prirode chodili (cvicili) a dychali kyslik. Na...
  • StormBorec 8. 2. 2017 8:50:13
    Jaká "studie ukázala" - snad "vědci zjistili" ne
  • Ondřej Matějka 7. 2. 2017 23:45:26
    Řešení je dělat jenom od pondělí do pátku 8 hodin denně a jenom ranní,...
Určitě si přečtěte

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

Tisíce objevených exoplanet. Kdo ale vidí nás? A můžeme se před mimozemšťany schovat?

** Astronomové objevili tisíce exoplanet, které přecházejí před svou hvězdou a způsobují poklesy její jasnosti ** Mimozemské civilizace mohou vidět přechod maximálně 3 planet Sluneční soustavy před Sluncem ** Vědci vytipovali oblasti a planety, ze kterých je vidět přechod Země

Včera | Kubala Petr | 3

Hledáte účinný lék na nespavost? Pořiďte si psa!

Hledáte účinný lék na nespavost? Pořiďte si psa!

** „Živý lék“ proti nespavosti předepisují lékaři z věhlasné Mayo Clinic ** Lidé, kteří sdílejí ložnici se psem, spí kvalitněji ** Studie však varuje: Neberte si psa do postele!

Včera | Petr Jaroslav | 3

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

** Bombardéry tankují z létající benzinky Boeing KC-135 Stratotanker ** Tu americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu využívá už více jak půlstoletí ** Tankování probíhá přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi

17.  9.  2017 | Natoaktual.cz