Světlo | Spánek | Kempování

Jak zlepšit kvalitu spánku? Je to jednodušší, než myslíte

  • Nová studie ukázala, že pár dní strávených v přírodě resetuje naše vnitřní hodiny
  • Díky tomu začne dříve stoupat hladina „hormonu spánku“ – melatoninu
  • Pomoct mohou i určité změny v interiéru a včasné vypínání zdrojů umělého světla
Jak zlepšit kvalitu spánku? Je to jednodušší, než myslíte

Problémy se spánkem v dnešní době sužují stále víc a víc lidí. Pokud k nim patříte a máte odpor k lékům, zkuste se vydat na pár dní pod stan. Podle nejnovějších poznatků, které byly publikovány v Current Biology, by vám to mohlo hodně pomoct.

Vědci nejprve vytvořili dvě pokusné skupiny dobrovolníků – členy té první v létě vzali do coloradské divočiny (kde platil přísný zákaz používání jakýchkoliv zdrojů umělého světla), zatímco členové té druhé nejeli nikam.

Klepněte pro větší obrázek
Dobrovolníci na výletu do Cache La Poudre Wilderness (Foto: University of Colorado)

„Výsledky naznačují, že naše vnitřní hodiny velmi silně a rychle reagují na přirozený cyklus světlo-tma,“ uvedl hlavní autor studie Kenneth Wright z University of Colorado.

Melatonin je hormon, který u člověka mj. zvyšuje nutkání ke spánku. Produkuje ho epifýza a to především za tmy. Jeho hladina kulminuje mezi 2:00 a 4:00 v noci.

„Život v moderním prostředí může výrazně ovlivnit naše cirkadiánní načasování a pozdní cirkadiánní načasování je spojeno s mnoha zdravotními potížemi. Ale i taková maličkost, jako víkendový výlet, jej resetuje," dodal.

Jak nejspíš víte, na kvalitu našeho spánku má pozitivní vliv hormon melatonin, jehož hladina se standardně zvyšuje po nástupu tmy. U táborníků k tomu po jejich návratu do civilizace docházelo o 1,4 hodiny dříve, než u jedinců kteří zůstali doma.

Klepněte pro větší obrázek
Táborníci přijímali mnohem větší dávky přirozeného světla, než jedinci, kteří zůstali doma (Foto: University of Colorado)

Další část výzkumu pak proběhla v období zimního slunovratu a trvala týden. U jeho účastníků (kteří každý den přijímali zhruba třináctinásobek své obvyklé dávky světla) hladina melatoninu začala stoupat o 2,6 hodin dříve.

A závěrem jedno doporučení pro všechny, kteří se z rodinných či pracovních důvodů do přírody moc často nedostanou – vpouštějte během dne do interiéru co možná nejvíc přirozeného světla a minimálně hodinu předtím, než půjdete spát, vypněte své smartphony, notebooky etc.

Zdroj: University of Colorado

Diskuze (16) Další článek: Intel začne stavět nejpokročilejší továrnu za 7 miliard dolarů, bude vyrábět 7nm čipy

Témata článku: Příroda, Výzkum, Zajímavosti, Světlo, Spánek, Kempování, Current biolog, Hormon, Jed, Kenneth, Přísný zákaz, Zdravotní potíž, Hladina, Moderní prostředí, Dávky, Nutkání, University of Colorado, Maličkost, Mysl, Pozitivní vliv, Slunovrat, Colorado, Kancelářské notebooky na Mall.cz


Určitě si přečtěte

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

** Rajče.net má odjakživa problémy s choulostivými fotkami dětí ** Student zlínské univerzity analyzoval jeho katalog ** Neuronová síť doposud prozkoumala 6 milionů snímků

Jakub Čížek, Filip Šedivý | 73

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

** Máme tu další českou phishingovou vlnu ** Podle průzkumů máme stále problém s kybernetickou gramotností ** Nebezpečím jsou děti, které opouštějí rodiče

Jakub Čížek | 37

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Na hraní se hodí více peněz, ale na použitelný základ dvacet tisíc stačí

Tomáš Holčík, David Polesný | 49