Světlo | Spánek | Kempování

Jak zlepšit kvalitu spánku? Je to jednodušší, než myslíte

  • Nová studie ukázala, že pár dní strávených v přírodě resetuje naše vnitřní hodiny
  • Díky tomu začne dříve stoupat hladina „hormonu spánku“ – melatoninu
  • Pomoct mohou i určité změny v interiéru a včasné vypínání zdrojů umělého světla
Jak zlepšit kvalitu spánku? Je to jednodušší, než myslíte

Problémy se spánkem v dnešní době sužují stále víc a víc lidí. Pokud k nim patříte a máte odpor k lékům, zkuste se vydat na pár dní pod stan. Podle nejnovějších poznatků, které byly publikovány v Current Biology, by vám to mohlo hodně pomoct.

Vědci nejprve vytvořili dvě pokusné skupiny dobrovolníků – členy té první v létě vzali do coloradské divočiny (kde platil přísný zákaz používání jakýchkoliv zdrojů umělého světla), zatímco členové té druhé nejeli nikam.

Klepněte pro větší obrázek
Dobrovolníci na výletu do Cache La Poudre Wilderness (Foto: University of Colorado)

„Výsledky naznačují, že naše vnitřní hodiny velmi silně a rychle reagují na přirozený cyklus světlo-tma,“ uvedl hlavní autor studie Kenneth Wright z University of Colorado.

Melatonin je hormon, který u člověka mj. zvyšuje nutkání ke spánku. Produkuje ho epifýza a to především za tmy. Jeho hladina kulminuje mezi 2:00 a 4:00 v noci.

„Život v moderním prostředí může výrazně ovlivnit naše cirkadiánní načasování a pozdní cirkadiánní načasování je spojeno s mnoha zdravotními potížemi. Ale i taková maličkost, jako víkendový výlet, jej resetuje," dodal.

Jak nejspíš víte, na kvalitu našeho spánku má pozitivní vliv hormon melatonin, jehož hladina se standardně zvyšuje po nástupu tmy. U táborníků k tomu po jejich návratu do civilizace docházelo o 1,4 hodiny dříve, než u jedinců kteří zůstali doma.

Klepněte pro větší obrázek
Táborníci přijímali mnohem větší dávky přirozeného světla, než jedinci, kteří zůstali doma (Foto: University of Colorado)

Další část výzkumu pak proběhla v období zimního slunovratu a trvala týden. U jeho účastníků (kteří každý den přijímali zhruba třináctinásobek své obvyklé dávky světla) hladina melatoninu začala stoupat o 2,6 hodin dříve.

A závěrem jedno doporučení pro všechny, kteří se z rodinných či pracovních důvodů do přírody moc často nedostanou – vpouštějte během dne do interiéru co možná nejvíc přirozeného světla a minimálně hodinu předtím, než půjdete spát, vypněte své smartphony, notebooky etc.

Zdroj: University of Colorado

Diskuze (16) Další článek: Intel začne stavět nejpokročilejší továrnu za 7 miliard dolarů, bude vyrábět 7nm čipy

Témata článku: Příroda, Výzkum, Zajímavosti, Světlo, Spánek, Kempování, Colorado, Přísný zákaz, Jed, Moderní prostředí, Hormon, Slunovrat, Hladina, Nutkání, Maličkost, Pozitivní vliv, Mysl, Dávky, Current biolog, Kenneth, University of Colorado, Zdravotní potíž, Kancelářské notebooky na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 6

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 91

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

** V Gmailu je řada užitečných funkcí, které možná všechny neznáte ** Odeslání mailu můžete například pozdržet či naplánovat na později ** Nad Gmailem můžete mít s několika triky daleko lepší kontrolu

Karel Kilián | 25