Jako návštěvník z jiné planety: Úžasná bakterie využívá jadernou energii

Pokud občas přemýšlíte o tom, jak by mohla vypadat nějaká mimozemská forma života, má rozhodně smysl zajímat se o extrémní prostředí tady na Zemi. Jedno z přesně takových pozornosti hodných míst se nachází cca 3 kilometry pod jejím povrchem a poskytuje domov bakterii Desulforudis audaxviator.

Tato bakterie patří mezi jednoznačně nejpozoruhodnější tvory, jaké jsme dosud objevili. Obejde se totiž bez slunečního záření, kyslíku i organických sloučenin. Spokojeně si vegetuje v teplých podzemních vodách a energii získává díky radioaktivnímu rozpadu uranu.

Není divu, že Desulforudis audaxviator mnozí pokládají za vynikajícího „modelového mimozemšťana“. Například odborníky z Brazilian Synchrotron Light Laboratory a University of São Paulo inspirovala k výzkumu, jehož výsledky naznačují, že tentýž zdroj energie by mohly využívat i hypotetické organismy na Jupiterově měsíci Europa.

„Uran rozkládá molekuly vody a vytváří volné radikály. Tyto volné radikály útočí na okolní horniny, především pyrity, v důsledku čehož vznikají sulfáty. A sulfáty bakterie využívá k syntéze ATP, tedy sloučeniny zajišťující uskladnění a přenos volné energie v buňce,“ uvedl badatel Douglas Galante.

Galante a jeho kolegové jsou přesvědčeni o tom, že radioaktivního materiálu se na Europě nachází dostatek. V rámci své studie se kromě výše zmíněného uranu zaměřili rovněž na thorium a draslík, přičemž svou předpověď opřeli o množství detekované na Zemi, v meteoritech a na Marsu.

A co další potřebné faktory? Voda se možná ukrývá pod ledovou krustou Europy a nouze by navzdory větší vzdálenosti od Slunce nemusela být ani o teplo (inkriminovaný měsíc kolem Jupitera obíhá po eliptické dráze, což způsobuje vnitřní tření). Zbývá tedy ještě otázka, jak je to s pyritem. Tu – a celou řadu dalších – by teoreticky mohla zodpovědět chystaná mise NASA.

Diskuze (4) Další článek: Mozilla Common Voice pro rozpoznávání řeči bude dostupný i v Česku. Zapojte se do sběru potřebných dat

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Mars, Bakterie, Slunce, Energie, Chemie, Mimozemský život, Jupiter, Meteorit, Uran, Sloučenina, Jaderná energie, Evropa, Hodný, Planeta, Eliptická dráha, Jak, Extrémní prostředí, Atp, Radioaktivní materiál, ENE, Jade, Organická sloučenina

Recenze hry Pokémon Shining Pearl. Remake čtvrté generace, který nepřekvapí

Nová generace je zatím v nedohlednu, a tak nám Nintendo letos nadělilo předělávku dvojice dílů čtvrté generace pokémonů.

Pokémon Brilliant Diamond & Shining PearlNintendo SwitchRecenze