Vesmír | Japonsko | Asteroidy

Japonci „bombardovali“ asteroid: Prohlédněte si záběry pořízené sondou Hajabusa2

Aktualizováno: 24. 4. 2019:

Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) na Twitteru zveřejnila záběry „bombardování“ asteroidu Ryugu, které provedla sonda Hajabusa2.

„Toto video ukazuje sestup SCI (Small Carry-on Impactor) vytvořený ze snímků pořízených palubních termální infračervenou kamerou ve dvouvteřinových intervalech těsně po oddělení od Hajabusy 2. V pozadí můžete vidět 500m vzdálený povrch Ryugu,“ komentovala je.

Podle tiskové zprávy Evropské vesmírné agentury vědci očekávají, že exploze na Ryugu vytvoří „výrazný kráter“, což by jim mohlo umožnit odebrat vzorky podpovrchového materiálu.

To, zda se tento záměr podařilo realizovat, by mělo vyjít najevo zítra. Právě tehdy se totiž Hajabusa2 vrátí na místo činu, aby ho prozkoumala a pořídila fotografie.

Úspěšné přistání

Japonská robotická sonda Hajabusa2 nedávno úspěšně přistála na asteroidu Ryugu. Nyní kosmická agentura JAXA oznámila, že zde příští měsíc odpálí bombu a následně posbírá několik trosek po její explozi.

Podle zprávy Associated Press tak v dotyčném asteroidu vznikne velký kráter, což zní opravdu zajímavě.

Hajabusa2 zatím vystřelila na povrch Ryugu malý projektil, čímž uvolnila prach a drobné kamínky, které odborníci později analyzovali. Nadcházející experiment ovšem bude ještě mnohem dramatičtější.

Hajabusa2 by navíc čerstvý kráter měla i „osobně“ prozkoumat. K tomu nicméně dojde pouze za předpokladu, že přistání pro ni nebude příliš riskantní.

Pokud tyto plány vyjdou, Hajabusa2 se prý stane první sondou, které se podařilo získat podpovrchové materiály z nějakého asteroidu. NASA sice v roce 2005 úspěšně roztříštila kometu, ale neshromáždila její fragmenty pro účely pozdějšího studia.

V praxi se sonda bude muset bleskově vzdálit od místa výbuchu a následně vrátit zpět pro vzorky. „Bude to velmi náročné,“ poznamenal inženýr JAXA Takanao Saeki.

Titulní foto: NA, CC BY-SA 4.0

Diskuze (4) Další článek: Revolutu hrozí, že přijde o bankovní licenci. V Litvě budou zkoumat jeho údajnou závislost na Rusku

Témata článku: Vesmír, Technika, Výzkum, Japonsko, Asteroidy, Asteroid, Bomba, Kráter, JAXA, Associated Press, Ryugu, Sonda, Japonec

Dubnové aktualizace Windows se nepovedly. Způsobují zamrzání systému

** V úterý začal Microsoft uvolňovat dubnové kumulativní aktualizace ** Netrvalo dlouho a uživatelé začali hlásit první potíže ** Nejčastěji jde o zpomalení a zamrzání systému

Prohnali jsme prohlížeče benchmarky. Nový Edge je opravdu Chrome a je rychlý!

** Prohnali jsme nový Edge webovými benchmarky ** Potvrzují, že je to Chrome ** V animacích a vektorech je možná nejlepší