Vesmír | Japonsko | Asteroidy

Japonci bombardovali asteroid: Sonda Hajabusa2 odebrala vzorky z nově vzniklého kráteru

Aktualizováno 15. 7. 2019:

Hajabusa2 ve středu znovu přistála na asteroidu Ryugu, aby odebrala kousky hornin z cca desetimetrového kráteru, který tam v dubnu vytvořila. Informoval o tom Business Insider.

Poté co Hajabusa2 shromáždila vzorky, ještě jednou vzlétla a udělala několik snímků svého přistávacího místa. Ty si můžete prohlédnout níže:

Japanese Aerospace Exploration Agency (JAXA) na Twitteru rovněž zveřejnila tři fotografie, z nichž jeden byl pořízen 4 sekundy před bombardováním, druhý v okamžiku dopadu nálože a konečně poslední 4 sekundy poté:

V současné době se Hajabusa2 nachází na orbitě poblíž Ryugu a čeká na pokyn k návratu na Zemi. Vědci doufají, že analýza získaných vzorků jim prozradí leccos zajímavého o historii naší Sluneční soustavy.

Aktualizováno: 24. 4. 2019:

Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) na Twitteru zveřejnila záběry „bombardování“ asteroidu Ryugu, které provedla sonda Hajabusa2.

„Toto video ukazuje sestup SCI (Small Carry-on Impactor) vytvořený ze snímků pořízených palubních termální infračervenou kamerou ve dvouvteřinových intervalech těsně po oddělení od Hajabusy 2. V pozadí můžete vidět 500m vzdálený povrch Ryugu,“ komentovala je.

Podle tiskové zprávy Evropské vesmírné agentury vědci očekávají, že exploze na Ryugu vytvoří „výrazný kráter“, což by jim mohlo umožnit odebrat vzorky podpovrchového materiálu.

To, zda se tento záměr podařilo realizovat, by mělo vyjít najevo zítra. Právě tehdy se totiž Hajabusa2 vrátí na místo činu, aby ho prozkoumala a pořídila fotografie.

Úspěšné přistání

Japonská robotická sonda Hajabusa2 nedávno úspěšně přistála na asteroidu Ryugu. Nyní kosmická agentura JAXA oznámila, že zde příští měsíc odpálí bombu a následně posbírá několik trosek po její explozi.

Podle zprávy Associated Press tak v dotyčném asteroidu vznikne velký kráter, což zní opravdu zajímavě.

Hajabusa2 zatím vystřelila na povrch Ryugu malý projektil, čímž uvolnila prach a drobné kamínky, které odborníci později analyzovali. Nadcházející experiment ovšem bude ještě mnohem dramatičtější.

Hajabusa2 by navíc čerstvý kráter měla i „osobně“ prozkoumat. K tomu nicméně dojde pouze za předpokladu, že přistání pro ni nebude příliš riskantní.

Pokud tyto plány vyjdou, Hajabusa2 se prý stane první sondou, které se podařilo získat podpovrchové materiály z nějakého asteroidu. NASA sice v roce 2005 úspěšně roztříštila kometu, ale neshromáždila její fragmenty pro účely pozdějšího studia.

V praxi se sonda bude muset bleskově vzdálit od místa výbuchu a následně vrátit zpět pro vzorky. „Bude to velmi náročné,“ poznamenal inženýr JAXA Takanao Saeki.

Titulní foto: NA, CC BY-SA 4.0