Japonci chtějí otestovat miniaturní vesmírný výtah

S myšlenkou vesmírného výtahu se ve vědeckých kruzích můžete setkat už cca 100 let. Detaily se liší, ale základ je obvykle vždy stejný: mělo by jít o nějaké vozidlo pohybující se po kabelu vedoucím ze Země až na orbitu.

Tato zařízení zatím stále spadají spíše do oblasti sci-fi než do reálného světa. Zdá se však, že odborníci z japonské Shizuoka University jsou odhodláni začít inkriminovaný koncept uvádět v život. Podle dostupných informací chtějí už brzy provést první test.

Samozřejmě nepůjde o plnohodnotný vesmírný výtah, ale jeho zmenšenou verzi. Konkrétně krabičku o délce cca 6 cm a šířce a výšce cca 3 cm.

11. září Japonci vyšlo do vesmíru raketu s dvěma miniaturními družicemi, z nichž jedna bude obsahovat zařízení nutné pro pohon výtahu. Pohyb „kabiny“ po kabelu napnutém mezi oběma družicemi (které se budou nacházet ve vzdálenosti 10 metrů od sebe) bude monitorován pomocí kamer.

Netřeba asi dodávat, že uskutečnit takový pokus ve vesmíru je mnohem jednoduší než bude spojit výtahem Zemi a oběžnou dráhu. Například proto, že momentálně ještě nedisponujeme dostatečně pevnými materiály.

Pokud by se však jednoho dne skutečně podařilo takový výtah vytvořit, šlo by o velice levný způsob transportu lidí či zásob do kosmu. Někteří odborníci tvrdí, že v důsledku jeho používání by náklady na přepravu zboží mohly klesnout z 22 000 dolaru za kilogram na pouhých 220 dolarů za kilogram.

Diskuze (21) Další článek: Evropská komise ukončila vyšetřování Applu. Dala tak finální zelenou akvizici Shazamu

Témata článku: Technologie, Vesmír, Budoucnost, Země, Doprava, Japonsko, Družice, Reálný svět, Zmenšená verze, Kabel, Kilogram, Zařízení, Výtah, Pevný materiál, Odborník, Dolar, Japonec, Dostupná informace, Levný způsob, Oběžná dráha, První test

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily