Japonsko | Rychlovlak

Japonci testují nejrychlejší vlak Šinkansen ALFA-X. Po kolejích má uhánět rychlostí 400 km/h

Japonci začali minulý týden s testováním svého nejnovějšího a nejrychlejšího vlaku. Šinkansen ALFA-X je schopen dosáhnout rychlosti 400 kilometrů za hodinu a v běžném provozu by se s ním cestující mohli setkat kolem roku 2030. Souprava má ambice stát se nejrychlejším vlakem, pohybujícím se po kolejích.

Podle zpravodajství CNN čeká rychlovlak tříleté testování na trati mezi městy Aomori a Sendai, po které bude jezdit dvakrát týdně v nočním provozu (samozřejmě zatím bez cestujících). Futuristický vlak, postavený firmami Kawasaki Heavy Industries a Hitachi, má deset vagónů se zatím nespecifikovaným počtem míst k sezení.

Cílem je překonat Čínu

V současnosti je nejrychlejším vlakem, pohybujícím se po kolejích, čínský CRH 380A, prohánějící se na trase Šanghaj-Nanking rychlostí až 380 km/h. Ještě o něco rychlejší je s „maximálkou“ 431 km/h Shanghai Maglev, který se však vznáší na magnetickém polštáři.

Zpomalovat rozjetý Šinkansen ALFA-X mají kromě konvenčních brzd také aerodynamické brzdy na střeše a magnetické desky na podvozku. Předpokládá se, že při přepravě cestujících bude jezdit maximální rychlostí 360 km/h.

Vlak na první pohled zaujme 22 metrů dlouhým aerodynamickým „nosem“, navrženým tak, aby minimalizoval tlak a snížil hluk, který stroj vytváří zejména při průjezdech tunely. Během testů bude vyzkoušena také zkrácená 16metrová verze.

Japonsko ve znamení rychlosti

I když testy dopadnou dobře a v roce 2030 začne komerční provoz s cestujícími, zůstane nakonec Šinkansen ALFA-X značně pozadu za dalším japonským projektem. Tři roky předtím by totiž měla být otevřena nejmodernější a nejrychlejší trať mezi Tokiem a Nagojou s technologií maglev. Na té by měly vlaky uhánět rychlostí až 505 km/h.

Již v příštím roce chtějí Japonci u příležitosti letní olympiády zahájit provoz nejvyšší verze svých Šinkansenů N700S. Nové vlaky se budou pohybovat rychlostí 300 km/h a ve srovnání s těmi stávajícími mají být lehčí, energeticky účinnější, pohodlnější s větším prostorem pro nohy a elektrickými zásuvkami pro cestující.

Diskuze (20) Další článek: Potřebuje Sluneční soustava ochranu před těžaři? Podle některých vědců ano

Témata článku: Technika, Japonsko, Doprava, Čína, Vlaky, Železnice, Rychlovlak, Olympiáda, Kolej, Shanghai Maglev, Hitachi, Sendai, Japonec, Nejrychlejší vlak, Vlak, CNN, Rychlost, Provoz, Indus


Určitě si přečtěte

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

** MyHeritage slibuje nejlepší neuronovou síť pro vylepšování fotek ** Funguje tím líp, čím horší fotku upravuje ** Otestovali jsme desítky různých snímků

Marek Lutonský, Lukáš Václavík | 36

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 18

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

Jak vlastně funguje Flightradar24: Posloucháme letadla nad celým Českem

** Flightradar24 zobrazuje polohu letadel v reálném čase ** Když mu pomůžete sbírat data, dostanete nejvyšší paušál zdarma ** Jak to vlastně celé funguje a co je k tomu potřeba?

Jakub Čížek | 30

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

** Pokračujeme ve vzpomínání na prehistorické programy ** Pročetli jsme vaše tipy v diskuzi ** A všechny ty vykopávky spustili na Windows 2000

Jakub Čížek | 72

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

** Test MacBooku Air v provedení pro rok 2020 ** Cenově dostupný notebook překvapí výkonem ** Výborné je celkové zpracování a klávesnice

Martin Miksa | 42