Japonsko | Mars | Kamera

Japonsko vyšle k Marsu a jeho měsícům sondu s 8K kamerou. Má zachytit výjimečné detaily

Natáčení videí v rozlišení 8K již nabízejí některé mobilní telefony, nicméně jeho praktická využitelnost není v tuto chvíli příliš vysoká. Japonská agentura pro kosmický výzkum (JAXA) a veřejnoprávní televize NHK vyvíjejí 4K a 8K kamery, které budou pořizovat snímky Marsu a jeho měsíců (Phobos a Deimos) během plánované mise Martian Moons Exploration (MMX).

Sonda bude pravidelně fotografovat rudou planetu a její měsíce, přičemž část snímků bude ihned odesílat na Zemi. Originály všech pořízených záběrů budou uloženy na záznamovém zařízení v kapsli, jež bude později odeslána zpět na domovskou planetu. Pokud vše půjde podle plánu, měla by kosmická loď odstartovat v září 2024 a v srpnu 2025 se přiblíží k rudé planetě.

8K obrázky Marsu

Cílem mise Martian Moons Exploration není jen pořizování snímků povrchu ve vysokém rozlišení. Úkolem sondy bude také přistání na Phobosu a odběr vzorků, jež by měly přispět k lepšímu pochopení minulosti a současnosti Marsu.

V tiskové zprávě, oznamující uzavření spolupráce, JAXA označuje kameru jako „Super Hi-Vision Camera“, nicméně nezmiňuje žádné technické parametry. Podrobné obrázky by mohly vědcům pomoci rozluštit záhadu historie Marsu a poskytnout bližší pohled na to, zda na jeho povrchu existovaly nebo existují mikroby a voda.

„JAXA v současné době vyvíjí kosmickou loď MMX, která má být vypuštěna v roce 2024 s cílem objasnit původ měsíců Marsu a evoluční proces marťanského systému.“ uvádí tisková zpráva. Na kapsli s veškerými materiály si však budeme muset nějaký čas počkat – termín jejího předpokládaného návratu je plánován až na září 2029.

Diskuze (2) Další článek: Jak pracovat efektivněji v macOS: Tipy pro uspěchané majitele Maců