Satelit | Startupy

Japonský startup chce boháčům předvádět umělé meteorické roje

Japonské firma Astro Live Experiences (ALE), která se zaměřuje na oblast „vesmírné zábavy“, chce příští rok vypustit první satelit, jehož prostřednictvím by mělo být možné vytvářet umělé meteorické roje.

ALE dosud neuvedla žádnou konkrétní cenu, nicméně podle BuzzFeed News by jeden takový roj mohl klienty přijít až na několik milionů dolarů. Úlohu meteoritů budou sehrávat malé kovové pelety, které při hoření v zemské atmosféře vydávají oranžové, modré či zelené světlo.

Problém spočívá v tom, že tyto pelety mají průměr cca dva centimetry (pro srovnání, klasické meteority jsou obvykle velké asi jako zrnka písku). Odborníci se proto obávají, že by mohly ohrozit jiná zařízení s nízkou oběžnou dráhou. „Vzdávám jim hold za jejich šikovnost a technické znalosti, ale z pohledu orbitálních úlomků to není nejlepší nápad,“ konstatoval astronom Patrick Seitzer z University of Michigan.

Inkriminovaný satelit by měl obíhat těsně pod Mezinárodní kosmickou stanicí, takže pelety by byly uvolňovány z výšky cca 354 km. Tam se momentálně vyskytuje asi jen 40 jiných družic. A ALE pochopitelně slibuje, že zavčas odvolá každou akci, při níž by hrozilo riziko kolize. Jenže celá věc není tak jednoduchá, protože špionážní satelity nejsou sledovány – takže ani nelze zjistit, kde se zrovna nacházejí.

Kromě toho, „provoz“ na nízkém orbitu by měl v nadcházejících letech značně zhoustnout. Mj. proto , že SpaceX i další společnosti tam chtějí vyslat řadu satelitů potřebných pro poskytování internetu.

Možná by tedy bylo lepší, kdyby ALE vynaložila své finanční prostředky na řešení problému světelného znečištění, aby se více lidí mohlo kochat skutečnými meteorickými roji (nebo prostě jen hvězdnou oblohou).

Foto: National Park Service