Sedmnáctiletý student Cesare Mencarini úspěšně zkonstruoval malý jaderný fúzní reaktor. Byl součástí jeho maturitního projektu a přilákal pozornost na prestižním Cambridge Science Festival.
Hlavním cílem Mencariniho projektu bylo vytvořit podmínky potřebné pro jadernou fúzi, což je proces, který se odehrává ve hvězdách, včetně našeho Slunce, a který může být klíčem k nevyčerpatelnému a čistému zdroji energie.
Nejprve musel přesvědčit učitele
Fúze spočívá ve spojování lehkých atomových jader (například vodíku), při čemž se uvolňuje obrovské množství energie. Na rozdíl od jaderného štěpení, které se používá v současných jaderných elektrárnách, produkuje fúze mnohem méně radioaktivního odpadu a má potenciál zajistit téměř neomezenou energii.
Pro Mencariniho nebylo vůbec jednoduché přesvědčit učitele, aby tento ambiciózní projekt schválili. Pedagogové měli obavy, že by mohl představovat značné riziko. Nakonec však po důkladném posouzení a přijetí bezpečnostních opatření učitelé souhlasili, a Mencarini mohl svůj sen realizovat.
Po 18 měsících intenzivní práce se Cessarovi podařilo dokončit malý jaderný reaktor, což je úspěch, který vyžadoval nejen technické znalosti, ale také velkou dávku vytrvalosti a odhodlání. Projekt byl obzvláště náročný, protože Mencarini musel překonat různé technické výzvy a zvládnout složité procesy spojené s vytvářením plazmy a dalšími aspekty jaderné fúze.
Ačkoli Mencarini v rámci svého projektu nedosáhl skutečné jaderné fúze – což je nesmírně složitý proces vyžadující extrémní tlaky a teploty – podařilo se mu v červenci tohoto roku dosáhnout stavu označovaného jako plazma. Plazma je ionizovaný plyn, kde jsou elektrony odděleny od atomových jader, a jeho dosažení je klíčovým krokem na cestě k fúzi.
Mimořádně působivý výsledek
Tento výsledek je mimořádně působivý, zvláště když vezmeme v úvahu omezený rozpočet (lehce přes 5 tisíc liber, asi 150 tisíc korun) a fakt, že Cesare pracoval sám, pouze s pomocí dostupných materiálů a technologií, jako je například malý jednodeskový počítač Raspberry Pi pro řízení reaktoru.
Jeho úspěch je o to pozoruhodnější, že si všechny potřebné dovednosti v oblasti elektrotechniky a programování osvojil sám, hlavně sledováním vzdělávacích videí na YouTube. Jeho projekt také zahrnoval rozsáhlá bezpečnostní opatření, která mají zajistit, že práce s takovým zařízením nepředstavuje riziko.
Mencariniho práce je výjimečná tím, že se jedná o první jaderný reaktor, který byl kdy postaven ve školním prostředí. Tento úspěch přispěl k tomu, že student získal při maturitní zkoušce nejvyšší možné hodnocení – A*. Mladík má nyní v plánu pokračovat ve studiu inženýrství na vysoké škole.
Ředitel školy Julian Davies označil Mencariniho za „výjimečného“ studenta a předpověděl, že tento mladý vědec v budoucnu významně ovlivní energetický průmysl.
Zdroje: polytec.co.uk, interestingengineering.com, ans.org.