Je to umělý život? Vědci poprvé vytvořili DNA „od nuly“

Odborníci z University of Cambridge představili světu živé bakterie Escherichia coli, jejichž DNA byla vytvořena tzv. od nuly. Podle deníku The New York Times vypadají trochu nezvykle, ale chovají se víceméně stejně jako přírodní E.coli.

Díky výzkumu tohoto typu bychom se mohli dozvědět další zajímavé informace o původu DNA – a také o tom, jak s ní manipulovat, abychom získali nové formy života.

Jistě stojí za zmínku, že před inkriminovanou studií měřil nejdelší úsek synteticky kódované DNA asi milion segmentů. Bakteriální genom, který vznikl nyní, je ovšem čtyřikrát delší.

Badatelé vedeni molekulárním biologem Jasonem Chinem originální DNA kousek po kousku vyměňovali, až dokud nenahradili celý genom. V důsledku této změny bakterie získaly neobvyklý tvar a jejich reprodukční cyklus je zpomalený.

Chin doufá, že se mu bude dařit tento proces nadále zefektivňovat, což by potenciálně mohlo umožnit levnou výrobu umělého života.

Vědci jako například harvardský biolog Finn Stirling mají vizi budoucnosti, v níž budou díky výše popsané technologii v laboratořích vznikat jiné druhy. „Teoreticky byste mohli rekódovat cokoliv,“ konstatoval Stirling.

Diskuze (53) Další článek: Vertikální videa byla přešlap. Instagram řadí zpátečku a IGTV nabídne podporu videí na šířku

Témata článku: Věda, Výzkum, Biologie, Bakterie, Genetika, DNA, Biolog, Štír, Nula, Univerzita of Cambridge, Finn, Escherichia coli, Kousek, New York Times, Vědec, Genom

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft

Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft