Je to umělý život? Vědci poprvé vytvořili DNA „od nuly“

Foto: Shutterstock
Je to umělý život? Vědci poprvé vytvořili DNA „od nuly“ | Foto: Shutterstock

Odborníci z University of Cambridge představili světu živé bakterie Escherichia coli, jejichž DNA byla vytvořena tzv. od nuly. Podle deníku The New York Times vypadají trochu nezvykle, ale chovají se víceméně stejně jako přírodní E.coli.

Díky výzkumu tohoto typu bychom se mohli dozvědět další zajímavé informace o původu DNA – a také o tom, jak s ní manipulovat, abychom získali nové formy života.

Jistě stojí za zmínku, že před inkriminovanou studií měřil nejdelší úsek synteticky kódované DNA asi milion segmentů. Bakteriální genom, který vznikl nyní, je ovšem čtyřikrát delší.

Badatelé vedeni molekulárním biologem Jasonem Chinem originální DNA kousek po kousku vyměňovali, až dokud nenahradili celý genom. V důsledku této změny bakterie získaly neobvyklý tvar a jejich reprodukční cyklus je zpomalený.

Chin doufá, že se mu bude dařit tento proces nadále zefektivňovat, což by potenciálně mohlo umožnit levnou výrobu umělého života.

Vědci jako například harvardský biolog Finn Stirling mají vizi budoucnosti, v níž budou díky výše popsané technologii v laboratořích vznikat jiné druhy. „Teoreticky byste mohli rekódovat cokoliv,“ konstatoval Stirling.

Diskuze (53) Další článek: Vertikální videa byla přešlap. Instagram řadí zpátečku a IGTV nabídne podporu videí na šířku

Témata článku: Věda, Výzkum, Biologie, Bakterie, Genetika, DNA, Štír, Biolog, Genom, New York Times, Escherichia coli, Univerzita of Cambridge, Kousek, Nula, Vědec

Švýcaři legalizovali sebevražednou kapsli Sarco vytištěnou na 3D tiskárně

** Firma Exit International chce usnadnit proces asistované sebevraždy ** Jako řešení nabízí „kapsli“ Sarco vytištěnou na 3D tiskárně ** S důstojným odchodem pomůže dusík a umělá inteligence

ŠvýcarskoSebevraždaTechnologie
9 lehce paranoidních tipů a triků, jak si ve WhatsApp zabezpečit soukromí

** Řešíte přes WhatsApp věci, k nimž by se neměl dostat nikdo cizí? ** Máme pro vás 9 tipů na zvýšení ochrany soukromí a bezpečnosti ** Udělejte z komunikátoru nedobytnou pevnost!

WhatsAppNávodyTipy a triky

Recenze TWS sluchátek JBL Live Pro+. Skvělý zvuk i ANC s vysokým komfortem

Velmi kompaktní sluchátka se skvělým zvukem a účinným potlačením hluku, tak by se dal popsat testovaný model JBL Live Pro+. Tato sluchátka jsou v nabídce výrobce nejvyšším modelem, který má zachovanou malou nožičku.

Petr Březina