Bakterie | DNA

Je to umělý život? Vědci poprvé vytvořili DNA „od nuly“

Foto: Shutterstock
Je to umělý život? Vědci poprvé vytvořili DNA „od nuly“ | Foto: Shutterstock

Odborníci z University of Cambridge představili světu živé bakterie Escherichia coli, jejichž DNA byla vytvořena tzv. od nuly. Podle deníku The New York Times vypadají trochu nezvykle, ale chovají se víceméně stejně jako přírodní E.coli.

Díky výzkumu tohoto typu bychom se mohli dozvědět další zajímavé informace o původu DNA – a také o tom, jak s ní manipulovat, abychom získali nové formy života.

Jistě stojí za zmínku, že před inkriminovanou studií měřil nejdelší úsek synteticky kódované DNA asi milion segmentů. Bakteriální genom, který vznikl nyní, je ovšem čtyřikrát delší.

Badatelé vedeni molekulárním biologem Jasonem Chinem originální DNA kousek po kousku vyměňovali, až dokud nenahradili celý genom. V důsledku této změny bakterie získaly neobvyklý tvar a jejich reprodukční cyklus je zpomalený.

Chin doufá, že se mu bude dařit tento proces nadále zefektivňovat, což by potenciálně mohlo umožnit levnou výrobu umělého života.

Vědci jako například harvardský biolog Finn Stirling mají vizi budoucnosti, v níž budou díky výše popsané technologii v laboratořích vznikat jiné druhy. „Teoreticky byste mohli rekódovat cokoliv,“ konstatoval Stirling.

Diskuze (52) Další článek: Vertikální videa byla přešlap. Instagram řadí zpátečku a IGTV nabídne podporu videí na šířku