Jeden z nejpodivnějších objektů ve Sluneční soustavě odpálil další explozi

• Kometa 29P/Schwassmann–Wachmann je pozoruhodná tím, že víceméně pravidelně vybuchuje
  • A letos se vyloženě předvádí
  • V srpnu odpálila pořádnou erupci, v září doslova supererupci a 24. října následovala další velice silná exploze

Ve Sluneční soustavě máme spoustu zajímavých objektů. Většině z nich slušně rozumíme. Jsou ale i takové, nad nimiž zůstává rozum stát. Jedním z nejpodivnějších objektů Sluneční soustavy je kometa 29P/Schwassmann–Wachmann. Jde o dost velkou kometu o průměru asi 60 kilometrů, která je krátkoperiodická a oběhne Slunce jednou za 14,65 let, po téměř kruhové dráze.

Je pozoruhodná tím, že víceméně pravidelně vybuchuje. Podle dřívějších odhadů 7,3krát ročně (a možná i víckrát) odpálí náhlou explozi, která kometu mnohonásobně zjasní.

Během jedné z těchto explozí v roce 1925 ostatně byla kometa 29P/Schwassmann–Wachmann objevena, německými astronomy Arnoldem Schwassmannem a Arnem Arthurem Wachmannem z Hamburské observatoře. K zjasnění dochází kvůli vyvrženému materiálu, od něhož se pak odráží více slunečního záření. Samotný mechanismus těchto explozí ale zůstává nejasný.

Explozivní výtrysky na kometách nejsou nic neobvyklého. Dochází k nim ale obvykle tehdy, když se dotyčná kometa přiblíží ke Slunci. To ale kometa 29P/Schwassmann–Wachmann nedělá. Nikdy se ke Slunci nedostane blíž než zhruba na úroveň oběžné dráhy planety Jupiter.

Plány astronomů nevyšly

Letos se „explodující“ kometa vyloženě předvádí. V srpnu odpálila pořádnou erupci, v září doslova supererupci a 24. října následovala další velice silná exploze, při které se kometa opět výrazně zjasnila. Vědci plánovali, že kometu 29P/Schwassmann–Wachmann bude pozorovat Hubbleův vesmírný dalekohled.

Tomu ale zabránily technické problémy, které teď legendární teleskop provázejí. Velké pozemní teleskopy mají obvykle dost práce, takže informace o chování komety 29P/Schwassmann–Wachmann v tuto chvíli pocházejí především z amatérských pozorování.

Většina odborníků se domnívá, že explozivní povaha komety nějak souvisí s kryovulkanikou a s rotací komety, která se zřejmě otočí jednou za 58 dní. Není ale jasné, proč zrovna tato kometa odpaluje jednu explozi za druhou. Jiné velké komety se takto nechovají, natož ty malé. Uvidíme, co podivná kometa předvede příště.

Diskuze (8) Další článek: Elon Musk se na Twitteru zeptal, zda by měl prodat 10 % akcií Tesly. Twitter hlasoval pro

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Jupiter, Komety, Hubble, Objekt, Strange, Kometa, Povaha, Exploze, Erupce, Silná exploze

Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Evropská uniePrávoInternet
Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft

Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi