Monorail jezdil aspoň ve hře Transport Tycoon 🙂
Rollercoaster tycoon. Na ten jsem si hned vzpomněl.
Zajímalo by mě, jak by vypadala výhybka. Předpokládám, že kolo má dva okolky.
Nějaké technické řešení se vždycky najde. Třeba v článku o jednokolejné tramvaji https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/zahranici/tram... ... je i fotka, kde je asi i nějaká ta výhybka.Nebo video, jak to vypadá třeba u maglevu: https://www.mojevideo.sk/video/29d03/automaticke_v... ... Ale ten asi nemá vůbec kola, takže zřejmě jezdí i bez okolků? 😉
No když to jezdí po pneumatikách, tak to ale popírá základní smysl a důvod proč vlastně stavět tramvaj a ne autobusovou nebo trolejbusovou linku - nížké tření na kolejích oproti pneumatikám. Takováhle jednokolejka se mi zdá jako nesmysl, je to jenom trolejbus naváděnej jednou kolejí aby to jelo víceméně samo správnym směrem.
Tak o tomhle slyším poprvé. Zajímavé. Palec nahoru.
Pan Kilián je zárukou kvalitně napsaného článku. A tak je tomu vždy. Moc děkuji.
Vždy ne. Záleží na tom, na jakém webu píše. Sám mi v tomhle smyslu před časem odpověděl, když jsem se divil, že jinde měly jeho články velmi nízkou kvalitu. Ale myslím si, že kdyby mu všude bylo dovoleno psát podle svého, tak by skutečně tou zárukou byl.
Když zdechne motor lokomotivy na klasické železnici, je z toho mrzutost. Když chcípne motor takovéto extravagance, je z toho karambol.
Nemusel by to být nutně karambol, jak je uvedeno v skoro na konci článku: "Brennan ujišťoval, že pokud by gyroskop ztratil napájení, trvalo by několik hodin, než by se setrvačník zastavil. "Roztočený setrvačník se nezastaví ihned, jakmile se zastaví jeho pohon. Asi by šlo realizovat i automatické vysunutí podpěr, pokud by se motor zastavil, a otáčky roztočeného setrvačníku by klesly pod nastavenou úroveň. Pomalu klesající otáčky setrvačníku by i tak mohly zajistit dostatek energie na vysunutí nějakých podpěr?
OK. A teď si představte, jak by vypadalo seřazovací nádraží. Co by takový posunovač musel udělat, než by poskládal vlak. Nebo snad by jednokolky měly vlastní koleje a zbytek by jezdil klasicky
Obecně se různé kolejnicové infrastruktury se nikde moc nemíchají, i když existují různé rozchody kolejnic. Jednokolejnicové trati jsou na několika místech na světě, ale byly postaveny pro tramvaje - viz např. https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/zahranici/tram... ... Tyhle tramvaje ovšem nepoužívají gyroskopy, ale další kola s pneumatikami. Kdyby někdo vyrobil experimentální tramvaj s gyroskopy, šlo by ji tam vyzkoušet. A kdyby jich bylo více, šlo by pro ně zkusit vymyslet a postavit seřazovací nádraží ... 😀
Názor byl 2× upraven, naposled 16. 1. 2024 09:12
Proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě? Jednokolka s gyroskopem fakt není žádná jednoduchá věs. Nevím nevím, jestli komplikace vyváží úsporu jedné kolejnice. 😉
Gyroskopy se pouzivaji u namornich lodi aby se stabilizovaly proti nadmernemu kyvani.
To celkem odpovídá té poslední větě článku: "Gyroskopy se dnes používají v mnoha moderních aplikacích, kde je požadována stabilita – například v letadlech, ponorkách či vesmírných teleskopech. Nikdy ale nebyly použity v běžném provozu na jedné kolejnici."Snad by tedy mohly jezdit po 1 kolejnici aspoň ty námořní lodě, kdyby se to trochu upravilo? 😀
Docela by me zajimalo, ktere letadlo vyuziva gyroskop(y) ke zvyseni stability.
... mimo RC modýlků, které to opravdu mají. Tam se ale v přijímači nic netočí, mám dojem že tam je gyro z mobilů a řeší to serva.
Neprimo celkem kdejake. Primo (tak, jak v clanku popisovany usmevny vlak) pochopitelne zadne.
Na námořních lodích, ponorkách a letadlech se gyroskopy používají jen v přístrojích pro navigaci. Proti kývání lodí se používají boční horizontální kormidla, nebo nebo závaží které se posouvá napříč lodí.Gyroskopy v lodích by musely být obrovské a extrémně těžké.
Najznamejsi gyro sa vola seekeaper a pouziva sa na stabilizaciu lode. https://youtube.com/shorts/Thm5MRDKGH8
Gyra se u lodí sice používají, ale spíš u těch menších, větší lodě spoléhají na jiné stabilizátory (gyra jsou moc velké a těžké)
Už vidím jak jedu s touhle lodičkou ve vlnách, ona drží pěkně rovně a vlny se hrnou do lodi😀😀😀😀😀
Co jsem koukal, tak to stabilizuje jen boční náklon - takže nedobrovolná ponorka nebude 😀 Ale rybaření z takové lodičky to dost zpříjemní.
Silové gyroskopy používají družice, ne letadla.
Na trajekt nebo zaoceánskou výletní loď to není. Pro jachtu tak do 30 metrů se ale gyro hodí skvěle (a bavíme se pak o zařízení kolem metru v průměru, váze dvě tuny a spotřebě pár kW). Už jen kvůli tomu, že na rozdíl od stabilizačních kormidel to skvěle funguje i u stojící lodi.
Oblouk, ne zatáčka.
Bylo by zajímavý, kdyby se to používalo aspoň na modelových železnicích a hračkách.
To existuje, i se to dá jako model koupit nebo udělat.https://www.youtube.com/watch... Jinak koncept gyroskopického monorailu se rozvíjí i komerčně, v Německu je jedna společnost, co na tomto principu chce aplikovat i příměstskou drobnou dopravu - využívá se klasické železniční dráhy, přičemž díky monorailu máte defacto dvoukolejnou trať. Čerpaj na to i EU dotace.https://www.youtube.com/watch... Monorail má jednu velkou, obrovskou nevýhodu - těmi gyroskopy MUSÍ být kromě lokomotivy osazeny i vagony, tento nákladný aspekt to spolehlivě ekonomicky zabíjí. Takže je to z principu vhodné tak leda pro jednovozové soupravy.Spolehlivost je taky pofiderní, jelikož stačí, aby se utrhl úchyt gyroskopu (čímž se rozhodí rovnováha). Nouzové opěrné nohy nebo rameno, které se opře o protější kolejnici, je nezbytné.
Názor byl 3× upraven, naposled 14. 1. 2024 16:10
Co rozhodí rovnováa. Takový utrhlý točící se gyroskop letící vagonem, to je teprve maso.
Modely a hračky často vypadají jako nějaká reálná předloha, takže je otázka, jaký by mělo úspěch dělat jednokolejný vlak, který v realitě nejezdí. Jestli by se to třeba dětem vůbec líbilo. A u modelů asi odpadají ty důvody, proč někdo monorail vymýšlel (třeba aby ušetřil polovinu kolejnic).
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.