Astronomie | Exoplanety

Jedna z planet systému TRAPPIST-1 má podle všeho železné jádro

Dva výzkumníci z Cool Worlds Laboratory při Columbia University odhalili, že jedna z planet systému TRAPPIST-1 (konkrétně TRAPPIST-1e) má nejspíš velké železné jádro. Tento poznatek je podstatný především z hlediska možnosti její obyvatelnosti.

Gabrielle Englemenn-Suissa a David Kipping při své práci vycházeli z nedávných studií, které se zabývaly poloměry a hmotnostmi planet TRAPPIST-1. Z těchto dat odvodili minimální a maximální Core Radius Fraction (CFR) každé planety.

„Pokud znáte velmi přesně hmotnost a poloměr, stejně jako systém TRAPPIST-1, můžete to porovnat s předpověďmi teoretických modelů vnitřní struktury,“ vysvětlil Kipping. „Problém spočívá v tom, že tyto modely obecně zahrnují čtyři možné vrstvy: železné jádro, silikátový plášť, vodní vrstvu a lehký těkavý obal. Takže čtyři neznámé a dvě změřené veličiny představují v zásadě neomezený a nevyřešitelný problém.“

Gabrielle a David se soustředili na hraniční podmínky problému a dospěli k závěru, že minimální velikost jádra šesti planet TRAPPIST-1 je v podstatě nulová (vzhledem k jejich pozorovanému poloměru a hmotnosti). To znamená, že jejich složení lze objasnit i bez nutnosti postulovat přítomnost železného jádra – mohou mít například jen silikátový plášť. Avšak v případě TRAPPIST-1e se ukázalo, že jádro musí zabírat 50 % až 78 % poloměru planety.

Zdá se tedy, že TRAPPIST-1e se po této stránce nejvíce podobá Zemi, jejíž jádro tvoří asi 55 % poloměru planety. V důsledku toho pravděpodobně disponuje i ochrannou magnetosférou.

„Díky jiným měřením rovněž víme, že TRAPPIST-1e nemá lehký těkavý obal. Dále se zdá, že je klidnější než Proxima, takže pokud jde o potenciální biosféru, jsem momentálně mnohem optimističtější ohledně TRAPPIST-1e, než ohledně Proximy b,“ uvedl Kipping.

Váš názor Další článek: Nejvýkonnější procesory odhalí AMD v srpnu. Přijde Threadripper 2

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Exoplanety, Vnitřní struktura, TRAPPIST, Proxima, Systém trappist, Nedávná studie, Hmotnost, Minimální velikost, David, CFR, Planeta, Teoretický model, Jádro, Poloměr, David Kipping, Železné jádro, Columbia University

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

22 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.

15 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu