Jedna z planet systému TRAPPIST-1 má podle všeho železné jádro

Dva výzkumníci z Cool Worlds Laboratory při Columbia University odhalili, že jedna z planet systému TRAPPIST-1 (konkrétně TRAPPIST-1e) má nejspíš velké železné jádro. Tento poznatek je podstatný především z hlediska možnosti její obyvatelnosti.

Gabrielle Englemenn-Suissa a David Kipping při své práci vycházeli z nedávných studií, které se zabývaly poloměry a hmotnostmi planet TRAPPIST-1. Z těchto dat odvodili minimální a maximální Core Radius Fraction (CFR) každé planety.

„Pokud znáte velmi přesně hmotnost a poloměr, stejně jako systém TRAPPIST-1, můžete to porovnat s předpověďmi teoretických modelů vnitřní struktury,“ vysvětlil Kipping. „Problém spočívá v tom, že tyto modely obecně zahrnují čtyři možné vrstvy: železné jádro, silikátový plášť, vodní vrstvu a lehký těkavý obal. Takže čtyři neznámé a dvě změřené veličiny představují v zásadě neomezený a nevyřešitelný problém.“

Gabrielle a David se soustředili na hraniční podmínky problému a dospěli k závěru, že minimální velikost jádra šesti planet TRAPPIST-1 je v podstatě nulová (vzhledem k jejich pozorovanému poloměru a hmotnosti). To znamená, že jejich složení lze objasnit i bez nutnosti postulovat přítomnost železného jádra – mohou mít například jen silikátový plášť. Avšak v případě TRAPPIST-1e se ukázalo, že jádro musí zabírat 50 % až 78 % poloměru planety.

Zdá se tedy, že TRAPPIST-1e se po této stránce nejvíce podobá Zemi, jejíž jádro tvoří asi 55 % poloměru planety. V důsledku toho pravděpodobně disponuje i ochrannou magnetosférou.

„Díky jiným měřením rovněž víme, že TRAPPIST-1e nemá lehký těkavý obal. Dále se zdá, že je klidnější než Proxima, takže pokud jde o potenciální biosféru, jsem momentálně mnohem optimističtější ohledně TRAPPIST-1e, než ohledně Proximy b,“ uvedl Kipping.

Váš názor Další článek: Nejvýkonnější procesory odhalí AMD v srpnu. Přijde Threadripper 2

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Exoplanety, Poloměr, Nedávná studie, Železné jádro, David Kipping, Hmotnost, Jádro, Proxima, Minimální velikost, Columbia University, TRAPPIST, Systém trappist, Vnitřní struktura, Planeta, David, Teoretický model, CFR

Temný režim a spousta vychytávek. Vyzkoušeli jsme nový macOS 10.14 Mojave

** Vyzkoušeli jsme veřejnou betu macOS 10.14 Mojave ** Hlavní novinkou je temný režim a velký důraz na soukromí ** Jako první beta je systém překvapivě rychlý a dobře použitelný.

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město