Jedna z planet systému TRAPPIST-1 má podle všeho železné jádro

Dva výzkumníci z Cool Worlds Laboratory při Columbia University odhalili, že jedna z planet systému TRAPPIST-1 (konkrétně TRAPPIST-1e) má nejspíš velké železné jádro. Tento poznatek je podstatný především z hlediska možnosti její obyvatelnosti.

Gabrielle Englemenn-Suissa a David Kipping při své práci vycházeli z nedávných studií, které se zabývaly poloměry a hmotnostmi planet TRAPPIST-1. Z těchto dat odvodili minimální a maximální Core Radius Fraction (CFR) každé planety.

„Pokud znáte velmi přesně hmotnost a poloměr, stejně jako systém TRAPPIST-1, můžete to porovnat s předpověďmi teoretických modelů vnitřní struktury,“ vysvětlil Kipping. „Problém spočívá v tom, že tyto modely obecně zahrnují čtyři možné vrstvy: železné jádro, silikátový plášť, vodní vrstvu a lehký těkavý obal. Takže čtyři neznámé a dvě změřené veličiny představují v zásadě neomezený a nevyřešitelný problém.“

Gabrielle a David se soustředili na hraniční podmínky problému a dospěli k závěru, že minimální velikost jádra šesti planet TRAPPIST-1 je v podstatě nulová (vzhledem k jejich pozorovanému poloměru a hmotnosti). To znamená, že jejich složení lze objasnit i bez nutnosti postulovat přítomnost železného jádra – mohou mít například jen silikátový plášť. Avšak v případě TRAPPIST-1e se ukázalo, že jádro musí zabírat 50 % až 78 % poloměru planety.

Zdá se tedy, že TRAPPIST-1e se po této stránce nejvíce podobá Zemi, jejíž jádro tvoří asi 55 % poloměru planety. V důsledku toho pravděpodobně disponuje i ochrannou magnetosférou.

„Díky jiným měřením rovněž víme, že TRAPPIST-1e nemá lehký těkavý obal. Dále se zdá, že je klidnější než Proxima, takže pokud jde o potenciální biosféru, jsem momentálně mnohem optimističtější ohledně TRAPPIST-1e, než ohledně Proximy b,“ uvedl Kipping.

Váš názor Další článek: Nejvýkonnější procesory odhalí AMD v srpnu. Přijde Threadripper 2

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Exoplanety, Systém trappist, Planets, Poloměr, Minimální velikost, Jádro, Hmotnost, Vnitřní struktura, TRAPPIST, Železné jádro, Columbia University, Planeta, Proxima, David, Nedávná studie, David Kipping, Teoretický model, CFR

Cyberpunk 2077 dostane další velký update spolu s vydáním verzí pro next-gen konzole

V nedávném finančním reportu se studio CD Projekt RED podělilo o pár zajímavostí. Hlavními tématy byly Cyberpunk a next-gen verze Zaklínače 3.

Zaklínač 3: Divoký honCD Projekt REDCyberpunk 2077Byznys
Nejlepší aplikace pro tento týden: Počasí s radarem, focení makra a zábavné programování

** V marketech najdete množství titulů, ale jak objevit ty kvalitní? ** Každý týden je vybírá Apple, ale řada z nich má i verzi pro Android. ** Výsledkem jsou kolekce těch nejlepších aplikací svého druhu.

Nejlepší aplikace