S Jeffem Bezosem poletí do vesmíru 82letá pilotka, která se zúčastnila kosmického programu Mercury

• Blue Origin plánuje na 20. července první let své kapsle New Shepard na hranici vesmíru
  • Na palubě bude vítěz aukce i Jeff Bezos se svým bratrem
  • Posádka na tři minuty zažije stav beztíže

Blue Origin se chystá na první let své kapsle New Shepard na hranici vesmíru. Start je plánovaný na 20. července, poletí i majitel firmy a zakladatel Amazonu v jedné osobě Jeff Bezos.

Oživeno 2. července: Doposud nebylo jasné, kdo další s Jeffem Bezosem a jeho bratrem Markem usedne do kokpitu lodě New Shepard. Až teď se ukázalo, že to bude 82letá Wally Funk, bývalá americká pilotka, vyšetřovatelka Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě a inspektorka amerického Federálního úřadu pro letectví. V 60. letech byla nejmladší z žen, které prošly testy před startem amerického kosmického programu Mercury. Wally Funk bude čestným hostem na palubě a nejstarší člověk, který se kdy podíval do vesmíru.

Blue Origin se snaží odkazovat na počátky americké kosmonautiky. Její kapsle svým názvem odkazuje na Alana Sheparda, který 5. května 1961 uskutečnil první americký balistický skok. Firma už pracuje na plnohodnotné vesmírné raketě New Glenn, která zase odkazuje na prvního Američana na oběžné dráze Johna Glenna.

První let New Shepardu s lidmi se na výročí letu Sheparda nestihl, a tak si Blue Origin vybral výročí přistání na Měsíci.

Na palubě bude při prvním letu mimo jiné vítěz aukce, která běží od 5. května a za pár dní bude finišovat. Poletí ale také samotný Jeff Bezos a jeho bratr Mark. Bezos to potvrdil na Instagramu.

„Od svých pěti let jsem snil o cestování do vesmíru,“ uvedl 57letý miliardář v příspěvku na Instagramu. Bezos věří, že pohled na Zemi z vesmíru člověka změní. „Změní to váš vztah k této planetě, k lidstvu.“

New Shepard má dvě části. První je menší raketa s jedním motorem BE-3 na kapalný kyslík a vodík. Na vrcholu rakety je kapsle, do které se vejde až šest lidí.

Tři minuty ve stavu beztíže

První let New Shepardu proběhl v dubnu 2015. Od té doby se uskutečnilo 15 letů. Všechny byly úspěšné, jen při prvním letu se nepovedlo přistání rakety.

Raketa vynese kapsli do požadované výšky, poté se vrátí zpět a provede motorické přistání. Kapsle pokračuje v letu a po dosažení výšky přes 100 km (rekord je 107 km) se začne vracet zpět. Přistává nedaleko místa startu pomoci padáků.

Posádka uvidí Zemi z hranice vesmíru a na tři minuty zažije stav beztíže. O dokonalý výhled se postarají okna o rozměrech 70 x 110 centimetrů. Celý let trvá asi 11 minut.

Diskuze (33) Další článek: VPS hosting skvěle vyhoví firmám i majitelům webových stránek

Témata článku: Technika, Vesmír, Země, Amazon, Elon Musk, Raketa, Instagram, Jeff Bezos, Blue Origin, New Shepard, New Glenn, Kapsle, Glen, Mark, Pilotka, Kosmický program, John Glenn, Mercury, Glenn, Wally, Aukce, Shepard, Alan Shepard, Kter, Stav beztíže

Call of Duty má na kontě další úniky. Mobilní Warzone obsahovalo informace o Modern Warfare II i dalším dílu

Pro Activision tohle není ani zdaleka první předčasný únik informací. Na rozdíl od ostatních si za tenhle ale mohou sami.

Call of Duty: Modern Warfare IIÚnik