Airlander 10 je projekt obří vzducholodě, který chce vrátit tento typ vzdušných dopravních prostředků zpátky do hry. Vývoj už se blíží k závěru a nyní se vzducholoď dočkala řady vylepšení. 

Airlander 10 je projekt obří vzducholodě, který chce vrátit tento typ vzdušných dopravních prostředků zpátky do hry. Vývoj už se blíží k závěru a nyní se vzducholoď dočkala řady vylepšení. 

Za vývojem stojí britská firma Hybrid Air Vehicles (HAV), která moderní vzducholodě několik let vyvíjí a nyní finišuje s přípravou stěžejního obřího modelu Airlander 10. 

Za vývojem stojí britská firma Hybrid Air Vehicles (HAV), která moderní vzducholodě několik let vyvíjí a nyní finišuje s přípravou stěžejního obřího modelu Airlander 10. 

HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní plavby, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.

HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní plavby, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.

Oproti dřívějším prototypům byl Airlander 10 nyní vylepšen. Vylepšeno bylo ovládání, které výrazně usnadní manévry během vzletu a přistávání, větší účinnosti se dostal také pohon, který poskytne více tahu. Zvětšil se také vnitřní užitný prostor a usnadnil se proces provozní údržby.  

Oproti dřívějším prototypům byl Airlander 10 nyní vylepšen. Vylepšeno bylo ovládání, které výrazně usnadní manévry během vzletu a přistávání, větší účinnosti se dostal také pohon, který poskytne více tahu. Zvětšil se také vnitřní užitný prostor a usnadnil se proces provozní údržby.  

Základní tvar vzducholodi ale zůstává. Čert ví proč se vzducholodi občas přezdívá „velký zadek“

Základní tvar vzducholodi ale zůstává. Čert ví proč se vzducholodi občas přezdívá „velký zadek“

Úpravy povrchových částí a podvozku však způsobily výrazné snížení vzduchového odporu. Podvozek je nově zcela zatažitelný, což aerodynamiku výrazně ovlivnilo. 

Úpravy povrchových částí a podvozku však způsobily výrazné snížení vzduchového odporu. Podvozek je nově zcela zatažitelný, což aerodynamiku výrazně ovlivnilo. 

Výrobce se chlubí, že jeho vzducholoď s konvenčními motory dosahuje o 75% méně emisí CO₂ než srovnatelné dopravní letadlo a dosáhne až na 90% snížení, jakmile bude osazena plánovanou hybridní pohodnnou jednotkou s elektromotory.  

Výrobce se chlubí, že jeho vzducholoď s konvenčními motory dosahuje o 75% méně emisí CO₂ než srovnatelné dopravní letadlo a dosáhne až na 90% snížení, jakmile bude osazena plánovanou hybridní pohodnnou jednotkou s elektromotory.  

Airlander 10 cílí primárně na luxusní expediční turistiku. Může pomalu létat v nízkých výškách nad běžně nedostupnou divočinou. 

Airlander 10 cílí primárně na luxusní expediční turistiku. Může pomalu létat v nízkých výškách nad běžně nedostupnou divočinou. 

Tomu odpovídá i interirér, který poskytne komfort a zároveň úžasné výhledy. 

Tomu odpovídá i interirér, který poskytne komfort a zároveň úžasné výhledy. 

Počítá se i s prosklenou podlahou. 

Počítá se i s prosklenou podlahou. 

U vzducholodě asi nikdo nečeká dosahování převratných rychlostí – Airlander 10 dokáže plout po obloze rychlostí až 146 km/h, proto také expedice mají trvat tři dny.

U vzducholodě asi nikdo nečeká dosahování převratných rychlostí – Airlander 10 dokáže plout po obloze rychlostí až 146 km/h, proto také expedice mají trvat tři dny.

Zatímco ve standardní verzi se do kabiny vejde až 48 osob, luxusní verze nabídne prostor jen pro 19 cestujících a posádku.

Zatímco ve standardní verzi se do kabiny vejde až 48 osob, luxusní verze nabídne prostor jen pro 19 cestujících a posádku.

Design interiéru navrhla renomovaná britská firma Design Q. Lístek na takovou plavbu nebude nic levného. 

Design interiéru navrhla renomovaná britská firma Design Q. Lístek na takovou plavbu nebude nic levného. 

Airlander má impozantními rozměry – je dlouhý 92 metrů, široký 43 metrů a vysoký 26 metrů, balon má objem 38 000 m³. Jenže pro přepravu osob či nákladu slouží jen kabina pod nosou konstrukcí. Plocha pro pasažéry se nyní zvětšila na 195 metrů čtverečných.

Airlander má impozantními rozměry – je dlouhý 92 metrů, široký 43 metrů a vysoký 26 metrů, balon má objem 38 000 m³. Jenže pro přepravu osob či nákladu slouží jen kabina pod nosou konstrukcí. Plocha pro pasažéry se nyní zvětšila na 195 metrů čtverečných.

Airlander 10 může sloužit ale také pro výzkumné, vojenské či transportní účely. Největší možná konfigurace umožní vytvořit užitnou plochu 46×6 metrů.  

Airlander 10 může sloužit ale také pro výzkumné, vojenské či transportní účely. Největší možná konfigurace umožní vytvořit užitnou plochu 46×6 metrů.  

Airlander 10 již absolvoval několik zkušebních letů. Většina z nich byla úspěšná, ale jeden skončil havárií. Při jiné příležitosti se vzducholoď utrhla od kotvení, ale tvůrce to neodrazuje. Nyní už pokročili do fáze, kdy loď považují za provozuschopnou a započnou proces nutné certifikace. 

Airlander 10 již absolvoval několik zkušebních letů. Většina z nich byla úspěšná, ale jeden skončil havárií. Při jiné příležitosti se vzducholoď utrhla od kotvení, ale tvůrce to neodrazuje. Nyní už pokročili do fáze, kdy loď považují za provozuschopnou a započnou proces nutné certifikace. 

Vzducholoď je vybavena nafukovacími „nožičkami, které mohou být užity do 15 sekund, aby chránily kokpit při nouzovém přistání.

Vzducholoď je vybavena nafukovacími „nožičkami, které mohou být užity do 15 sekund, aby chránily kokpit při nouzovém přistání.

K prvnímu zkušebnímu letu došlo 17. srpna 2016 na základně RAF Cardington v anglickém hrabství Bedfordshire. Let trval 30 minut.

K prvnímu zkušebnímu letu došlo 17. srpna 2016 na základně RAF Cardington v anglickém hrabství Bedfordshire. Let trval 30 minut.

Výhodou je nízká spotřeba paliva, tichý chod a schopnost přistát i mimo letiště. Může být využita pro armádní i civilní účely, např. k dopravě osob a nákladů nebo ke vzdušnému průzkumu.

Výhodou je nízká spotřeba paliva, tichý chod a schopnost přistát i mimo letiště. Může být využita pro armádní i civilní účely, např. k dopravě osob a nákladů nebo ke vzdušnému průzkumu.

Prvně na HAV čeká certifikace u Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), následně u umerické FAA. Cílem je získat certifikaci pro volné létání kdekoli po světě. 

Prvně na HAV čeká certifikace u Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), následně u umerické FAA. Cílem je získat certifikaci pro volné létání kdekoli po světě. 

Výrobce již přijímá předobjednávky a je schopen aktuálně produkovat 12 obřích vzducholodí ročně. 

Výrobce již přijímá předobjednávky a je schopen aktuálně produkovat 12 obřích vzducholodí ročně. 

Do budoucna se počítá i s plně elektrickou verzí, která by měla nabídnout ještě více ekologický provoz než hybridní ústrojí. 

Do budoucna se počítá i s plně elektrickou verzí, která by měla nabídnout ještě více ekologický provoz než hybridní ústrojí. 

Airlander 10 se dokáže udržet ve vzduchu s mimořádně nízkými náklady na palivo a může přistát a vzlétnout z téměř jakékoliv rovné plochy.

Airlander 10 se dokáže udržet ve vzduchu s mimořádně nízkými náklady na palivo a může přistát a vzlétnout z téměř jakékoliv rovné plochy.

Cestující si budou moci užívat luxus, pohodlí a prostor – k dispozici budou mít vlastní pokoje s koupelnou a společenský salónek s prosklenou podlahou.

Cestující si budou moci užívat luxus, pohodlí a prostor – k dispozici budou mít vlastní pokoje s koupelnou a společenský salónek s prosklenou podlahou.

Interiér luxusní verze Airlanderu 10

Interiér luxusní verze Airlanderu 10

Interiér luxusní verze Airlanderu 10

Interiér luxusní verze Airlanderu 10

Britské firmě však přispěchala na pomoc domácí (a také evropská) vláda, jež největší létající stroj současnosti podpořila celkovou částkou 200 milionů korun.

Britské firmě však přispěchala na pomoc domácí (a také evropská) vláda, jež největší létající stroj současnosti podpořila celkovou částkou 200 milionů korun.

Britové se pustili do práce a v roce 2012 absolvoval 92metrový HAV 304 svůj první let.

Britové se pustili do práce a v roce 2012 absolvoval 92metrový HAV 304 svůj první let.

Psal se rok 2008 a americká armáda požádala britský podnik Hybrid Air Vehicles, aby pro ni vyrobil obří vzducholoď, která by se dala použít k přepravě velkého množství zásob a materiálu. Později však z požadavku sešlo. 

Psal se rok 2008 a americká armáda požádala britský podnik Hybrid Air Vehicles, aby pro ni vyrobil obří vzducholoď, která by se dala použít k přepravě velkého množství zásob a materiálu. Později však z požadavku sešlo. 

24. srpna 2016 při druhém zkušebním letu při konečném přiblížení narazil nos vzducholodi do země a došlo k rozsáhlému poškození kokpitu. Nehoda však vývoj nezastavila. 

24. srpna 2016 při druhém zkušebním letu při konečném přiblížení narazil nos vzducholodi do země a došlo k rozsáhlému poškození kokpitu. Nehoda však vývoj nezastavila. 

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Airlander 10

Za vývojem stojí britská firma Hybrid Air Vehicles (HAV), která moderní vzducholodě několik let vyvíjí a nyní finišuje s přípravou stěžejního obřího modelu Airlander 10. 
HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní plavby, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.
Oproti dřívějším prototypům byl Airlander 10 nyní vylepšen. Vylepšeno bylo ovládání, které výrazně usnadní manévry během vzletu a přistávání, větší účinnosti se dostal také pohon, který poskytne více tahu. Zvětšil se také vnitřní užitný prostor a usnadnil se proces provozní údržby.  
Základní tvar vzducholodi ale zůstává. Čert ví proč se vzducholodi občas přezdívá „velký zadek“
38
Fotogalerie

Ještě větší, než se původně plánovalo. Airlander 10 dostane vylepšení a více prostoru

Airlander 10 je projekt obří vzducholodě, který chce vrátit tento typ vzdušných dopravních prostředků zpátky do hry. Vývoj už se blíží k závěru a nyní se vzducholoď dočkala řady vylepšení. 

Za vývojem stojí britská firma Hybrid Air Vehicles (HAV), která moderní vzducholodě několik let vyvíjí a nyní finišuje s přípravou stěžejního obřího modelu Airlander 10.  HAV definuje svůj stroj jako z části letadlo a částečně vzducholoď s tím, že v budoucnosti by mohl být využíván pro širokou škálu činností – například pro výletní plavby, přepravu cestujících, dohled, nákladní dopravu a poskytování pomoci.

Oproti dřívějším prototypům byl Airlander 10 nyní vylepšen. Vylepšeno bylo ovládání, které výrazně usnadní manévry během vzletu a přistávání, větší účinnosti se dostal také pohon, který poskytne více tahu. Zvětšil se také vnitřní užitný prostor a usnadnil se proces provozní údržby.  

Více už se dozvíte v obrázkové galerii výše, kde si loď můžete prohlédnout a v popiscích si přečíst další informace. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud