Jsem Evropan, trochu Nigerijec a Eskymák. Dorazily výsledky DNA testu MyHeritage

Možná si vzpomínáte na článek, ve kterém jsem psal o objednání DNA testu genealogické služby MyHeritage. V polovině listopadu jsem odeslal testovací sadu a po dvou měsících dorazily výsledky. Podívejte se, co můžete z testu MyHeritage zjistit.

Oživeno v listopadu 2022: Ve spodní části článku najdete zkušenosti po pěti letech. Byl genealogický DNA test k něčemu užitečný?

Tak Eskymák?

MyHeritage během těchto dvou měsíců ukazoval na webu jednotlivé fáze zpracování: že vzorky dorazily do USA (to trvalo nejdéle) a potom kroky, které bylo potřeba podnikat v DNA laboratoři. Nevím, jestli to odpovídalo realitě, ale člověk měl aspoň pocit, že se něco děje.

Pak dorazil e-mail, že je hotovo. Pod odkazem se napřed otevřelo video s prezentací výsledků odhadu etnicity. Podle MyHeritage patřím k těmto skupinám:

• 41 % Severo- a Západoevropan
  • 36,6 % Východoevropan
  • 20,4 % Balkánec
  • 1.1 % Nigerijec
  • 0,9 % Eskymák/Inuk

Pro nás v Evropě nejsou tyto výsledky příliš zajímavé. Jiné to je ale v přistěhovalecké Americe, kde mohou lidé takto zjistit, odkud skutečně pocházeli.

To jsem já: základní informace, které MyHeritage zjistil z mého vzorku DNA

Více než dva tisíce bratranců a sestřenic

Zajímalo mě hlavně hledání shod v DNA testech mezi ostatními uživateli MyHeritage. Takto se teoreticky dají objevit vzdálení příbuzní, kteří o sobě ještě nevědí.

Vidím teď sice shody s více než 2300 osobami, naše společná část DNA je ale velmi malá, nanejvýš v řádu desetin procent (nejvíc 0,3 %). To je hodně málo. Taková shoda odpovídá velmi vzdáleným bratrancům a sestřenicím. Asi jich zkusím pár oslovit, jestli nenajdeme směr, ve kterém bychom se mohli protnout, moc si od toho ale neslibuji.

Hledím spíš do budoucnosti. MyHeritage s mými uloženými daty bude srovnávat výsledky dalších DNA testů. Když najde shodu, upozorní mě; a třeba se někdy někdo najde.

Na stránce shod pak vidím odhad příbuzenství a kvalitu shody: v procentech sdílené DNA, délku shodného řetězce v cM (centimorgany), počet sdílených segmentů a délku nejdelšího z nich.

Jsou tady pak vidět lidé, se kterými mám DNA shodu já i tato vybraná osoba. Dále se porovnává moje a její etnicita. V grafu vidím, na kterých chromozomech (1 až 22) je shoda a kde přesně.

Vysvětlení MyHeritage, jak rozumět parametrům popisujícím shodu DNA

Surové výsledky testu DNA si mohu stáhnout a použít třeba v jiné službě pro porovnávání a hledání shod. Dostal jsem 24MB soubor CSV se 720 tisíci řádky v této struktuře:

• Referenční ID SNP clusteru
  • Chromozom
  • Pozice SNP na chromozomu
  • Označení nukleoidu na prvním a druhém vláknu šroubovice
Takhle vypadá kousek mé DNA

A dál?

I když mi výsledky testu DNA na MyHeritage zatím neřekly nic užitečného, nelituji toho. Testy DNA jsou čím dál populárnější a věřím, že jednou se objeví shody, kterými budu moci rozšířit informace o svých předcích.

Nyní se účastním ještě projektu Genetika a příjmení, který zdarma nabízí jiný test na mužském chromozomu Y. Ten dokáže jít s větší přesností mnohem dál do historie než test, který provádí MyHeritage, jsem proto zvědavý na srovnání.

Oživeno po pěti letech

Tento dodatek píšu 15. listopadu 2022. Už téměř pět let se moje DNA na MyHeritage porovnává s ostatními. Bylo z toho něco užitečného, našel jsem další předky?

Stručné odpovědi: Ne, k ničemu mi to nepomohlo. Ale ano, může to být k něčemu užitečné.

Copak o to, shody neustále přibývají, aktuálně jich na stránce vidím 20 374. Jejich praktická využitelnost je ale v mém případě minimální, jsou prakticky pouze náhodné a velmi vzdálené. Nevedou k nalezení nových příbuzných a e-maily MyHeritage upozorňující na nové shody už úplně ignoruji. Služba je neposílá ke každé shodě, spíš jen občas upozorňuje, abych nezapomněl.

Ale srovnávání DNA funguje. Na obrázku vidíte moje shody seřazené podle kvality a hned u první jsem už z dřívějška věděl, že se naše rodokmeny dotýkají. Na této úrovni jde ale vzhledem k podílu sdílené DNA o tak vzdálené příbuzenství, že mě vůbec neláká věnovat energii na jejich podrobné rozkrývání. Snad jen u třetí Heleny Mary by mohlo být zajímavé zapátrat, jestli jde o náhodu, nebo jestli některý z předků zanechal stopy ve Velké Británii.

DNA genealogie ale má význam. Dokáže rozkrýt vazby, které tradičními postupy pro tvorbu rodokmenu nenajdete. Musíte jen mít štěstí. A čím více lidí bude v porovnávací databázi, tím je pravděpodobnost, že na někoho narazíte, vyšší.

U mě ale zatím výsledky pětiletého porovnávání shrnuje tento obrázek:

V projektu Genetika a příjmení jsem zjistil, že patřím do haploskupiny E1b1b, která je v Česku pátá nejrozšířenější. Má u nás podíl přibližně 7 %. Moje mužská linie je tedy balkánského nebo středomořského původu. Tady ale nejde o nejbližší příbuzné, ale o přiřazení k migračním proudům z dob před mnoha tisíci lety.

Diskuze (54) Další článek: Apple HomePod už se konečně chystá do prodeje. Dočkat bychom se mohli v řádu dní

Témata článku: USA, Evropa, Genetika, MyHeritage, DNA, Genealogie, Rodokmen, Hledání shod, Vybraná osoba, CSV, Uložená data, SNP, Eskymák, Velká přesnost, TES, Shoda, Základní informace, Evropan, Amerika, Balkán, Vzdálený příbuzný, Test, Chromozom

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft