Jupiter a dvě hvězdy na noční obloze vytvoří vzácný trojúhelník

Od dubna až do září letošního roku bude na nočním nebi k vidění velice zajímavý jev – planeta Jupiter a hvězdy Arcturus a Spica společně vytvoří zhruba rovnoramenný trojúhelník.

Arcturus je čtvrtou nejjasnější hvězdou celé oblohy a nachází se poměrně blízko k našemu Slunci. Spica je pak ve skutečnosti binární systém, ale vzhledem k větší vzdálenosti (260 světelných let) od Země nám připadá jako jediný svítící bod.

Výhodou je, že inkriminovaný trojúhelník by mělo být možné pozorovat i pouhým okem. Samozřejmě, pokud máte k dispozici nějaký dalekohled, zážitek bude ještě větší.

Jak bude Jupiter putovat po obloze, tvar trojúhelníku se bude průběžně měnit. Až do 11. července se bude zdát, že se plynný obr posouvá směrem ke hvězdě Spica. Z toho plyne, že v uvedený den bude trojúhelník nejužší.

Pak ale Jupiter změní směr a začne se od Spicy vzdalovat. „Nakonec, ve středu až ke konci září, bude Spica ponořená do záře Slunce příliš hluboko na to, aby mohla být vidět. A sám Jupiter zmizí ve sluneční záři počátkem listopadu,“ uvedl astronom Joe Rao.

Pro úplnost dodejme, že trojúhelník Jupiter-Spica-Arcturus se opět objeví až za dvanáct let. Patříte-li tedy k fanouškům astronomie, určitě si tuto příležitost nenechte ujít. A zatím si můžete prohlédnout galerii úžasných snímků Jupitera...

Ilustrační foto: NASA

Diskuze (3) Další článek: Antivirus zdarma: 4 nejlepší bezplatná řešení pro ochranu počítače

Témata článku: Vesmír, Astronomie, Slunce, Jupiter, Trojúhelník, Ilustrační foto, Obloha, Celá obloha, Noční nebe, Spica, Noční obloha, Pouhé oko, Velká vzdálenost, Letošní rok, Hvězda, Plynný obr, Zajímavý jev, Uvedený den, Binární systém, Světelný rok

30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

Éra sexuálního uvolnění 60. let se projevila i ve filmu a stvořila takové sex symboly, jako jsou Raquel Welch, Claudia Cardinale nebo Catherine Deneuve. První Češka se svlékla pro Playboy. Znáte její jméno?