Jupiter opět překvapil astronomy. Vesmírný dalekohled Jamese Webba na něm zaznamenal tajemnou záři

Vědci pomocí Vesmírného dalekohledu Jamese Webba (JWST) zkoumali oblast atmosféry nad ikonickou Velkou rudou skvrnou na planetě Jupiter. A ke svému nemalému překvapení tam mj. objevili zajímavé světelné jevy.

„Možná trochu naivně jsme se domnívali, že tato oblast bude opravdu nudná,“ uvedl hlavní autor nové studie Henrik Melin z University of Leicester. „Ve skutečnosti je to stejně zajímavé jako polární záře, ne-li ještě víc. Jupiter nikdy nepřestane překvapovat.“

Světla, která obklopují severní a jižní pól Jupitera, jsou snadno viditelná. Předpokládá se, že vznikají v důsledku vyvrhování sopečného materiálu na měsíci Io.

V horních vrstvách atmosféry se však vyskytuje jemnější záře, kterou s pozemskými teleskopy tak snadno pozorovat nelze. A tu podle badatelé způsobuje něco úplně jiného: silné gravitační interakce, které je možné na naší planetě zaznamenat jen zřídka.

„Jedním ze způsobů, jak můžete změnit tuto strukturu, jsou gravitační vlny – podobné vlnám, které narážejí na pláž a vytvářejí tak vlnky v písku,“ vysvětlil Henrik.

„Tyto vlny jsou generovány hluboko v turbulentní spodní atmosféře, všude kolem Velké rudé skvrny, a mohou cestovat do větší výšky a měnit strukturu a emise horní atmosféry,“ dodal.

Váš názor Další článek: DJI jde do elektrokol. Kola se schovají za novou značku, koupíte je i v Česku. A bude to drahé