Na Olomoucku se objevily záhadné značky, píšou tamní noviny. Všimli si jich zvídaví cyklisté, kteří se úlovky podělili na sociálních sítích, a vyděsily místní, kteří vzali do ruky kbelíky s barvou a raději je přetřeli.
A to neměli dělat, pokazili totiž práci zeměměřičů. Dvoubarevné kontrastní terčíky na asfaltových komunikacích II. a III. třídy totiž opravdu nejsou naváděcí QR kódy pro jaderné bombardování v souvislosti se současnou složitou geopolitickou situací ve světě, ale pomocné body pro terénní zpracovávání Digitální technické mapy ČR.
Takhle vypadají podivné značky na Olomoucku
Stručně řečeno, pokud vám někdo takový obrázek namaluje před dům nebo na něj narazíte třeba během nedělního výletu, nemusíte se ničeho obávat, jedná se totiž o běžné GCP – Ground Control Points, které se při pozemních a leteckých pracích používají v různé podobě v podstatě odjakživa.
Vlícovací body
Většinou se jedná o vlícovací a vázací body, které slouží k tomu, aby nebohý kartograf dokázal pořízenou fotografii z letadla či jiných prostředků správně transformovat do cílové mapové projekce a propojit s ostatními záběry. V zalesněných a jinak nedostupných oblastech pomohou snímací technika na automobilech.
Různé typy vlícovacích bodů a jejich funkce pro správnou lokaci a prolínání snímků
Vlícovací body mohou stejně tak sloužit pro laserové snímání a další geodetické a kartografické operace.
Letadla snímkují Česko neustále
Takže když objevím před domem vlícovací značku, znamená to, že se brzy dočkám nových snímků třeba na Mapy.cz? Možná, ale není to samozřejmě pravidlo.
Zaprvé, jak už jsme si řekli, podobné body nemusí sloužit jen leteckému průzkumu, ale i pozemnímu, no a za druhé, letadla nefotografují Česko jen kvůli službám pro veřejnost, ale pro celé spektrum dalších zákazníků jak z oblasti komerční sféry, tak samosprávy a státních institucí.
Plán snímkování ČÚZK
Letos bude například Moravu ve velkém snímkovat ČÚZK a kraje se pak zároveň připravují na již zmíněný projekt Digitální technické mapy ČR.
Proč jsou vlastně na silnicích?
Vlícovací a další informační body mohou mít různou podobu a na vozovky je cestáři, kartografové a geodeti malují jednoduše proto, že na nich barva nějaký čas vydrží, nezakryje je rychle rostoucí vegetace a na jednotvárném asfaltu jsou zároveň dostatečně kontrastní. V přírodě mimo civilizaci se k tomu samému používají třeba terčíky na tyčce zapíchnuté do země.
Současný geodetický/kartografický software dokáže automaticky detekovat podobné body na leteckých záběrech, i když budou mít rozměry třeba jen 5×5 centimetrů. Stačí jediný pixel, který v datech abnormálně vystupuje z odlišného pozadí.
Terénní vlícovací bod
Až tedy příště na vozovce uvidíte podobný symbol, ničeho se nebojte. Nejedná se o souřadnice dopadu střel Iskander s jadernou hlavicí, ale o běžnou rutinu zeměměřičů, cestářů, kartografů a dalších profesí.
Ostatně, pokud ručně skládáte panoramatické snímky, body s podobnou funkcí vytváříte na fotografiích také, aby program věděl, v jakých souřadnicích X a Y se sousední snímky přesně překrývají. Díky tomu je korektně prolne a záběry geometricky transformuje.
Princip vlícovacích značek při ručním skládání panoramatických snímků
Ředitelství silnic a dálnic vysvětluje
Jednou z metod pořizování velmi přesných geodetických dat je letecká stereofotogrametrie a pořizování mračen bodů stereofotogrametrií pomocí specializovaných geodetických vozidel. Obě tyto metody vyžadují přesné a dobře signalizované vlícovací body, které jsou polohově určené s velmi vysokou přesností. A právě těmito body jsou bílé v rohu spojené čtverečky nastříkané na povrchu vozovek po celé České republice.
Jedná se o jeden z typů geodetických bodů podle zákona 200/1994 Sb., které tvoří ucelené bodové pole nutné pro pořízení státem nařízeného mapového díla, tzv. vlícovací měřické body, a nemá tedy žádnou spojitost s vodorovným dopravním značením dle vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Vzhled a signalizace vlícovacích bodů vychází z návodů Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (ČUZK), nicméně jejich vzhled a umístění se může mírně lišit s ohledem na lokální situaci.
Protože je digitální technická mapa pořizována na všech krajích (tedy silnicích nižších tříd) i v rámci působnosti ŘSD (silnice I.třídy a dálnice) je jejich využívání více patrné než v minulosti, nicméně se nejedná o žádnou novinku. Stejné body byly a jsou využívány ČUZK při pořizování ortofota ČR. Body na silnicích ve správě ŘSD jsou umisťovány pokud možno do krajnic tak, aby nemohlo dojít k jejich záměně, ale aby byly zároveň dobře viditelné a vyhodnotitelné. Současně jsou to body dočasné, určené právě pro toto plošné mapování.
Zdroj: ŘSD