Na Olomoucku se objevily záhadné značky, píšou tamní noviny. Všimli si jich zvídaví cyklisté, kteří se úlovky podělili na sociálních sítích, a vyděsily místní, kteří vzali do ruky kbelíky s barvou a raději je přetřeli.
A to neměli dělat, pokazili totiž práci zeměměřičů. Dvoubarevné kontrastní terčíky na asfaltových komunikacích II. a III. třídy totiž opravdu nejsou naváděcí QR kódy pro jaderné bombardování v souvislosti se současnou složitou geopolitickou situací ve světě, ale pomocné body pro terénní zpracovávání Digitální technické mapy ČR.

Takhle vypadají podivné značky na Olomoucku
Stručně řečeno, pokud vám někdo takový obrázek namaluje před dům nebo na něj narazíte třeba během nedělního výletu, nemusíte se ničeho obávat, jedná se totiž o běžné GCP – Ground Control Points, které se při pozemních a leteckých pracích používají v různé podobě v podstatě odjakživa.
Vlícovací body
Většinou se jedná o vlícovací a vázací body, které slouží k tomu, aby nebohý kartograf dokázal pořízenou fotografii třeba z letadla správně transformovat do cílové mapové projekce a propojit s ostatními záběry.
V tomto konkrétním případě se ale jedná o identifikační značky pro pozemní identifikaci a trasování z automobilu, na dálkový průzkum z letadla ve standardní letové výšce jsou totiž příliš malé. Někteří čtenáři pak stejné značky zahlédli i na lesních cestách. Omlouváme se za nesprávnou informaci v první verzi článku.



Různé typy vlícovacích bodů a jejich funkce pro správnou lokaci a prolínání snímků
Vlícovací body mohou stejně tak sloužit pro laserové snímání a další geodetické a kartografické operace.
Letadla snímkují Česko neustále
Takže když objevím před domem vlícovací značku, znamená to, že se brzy dočkám nových snímků třeba na Mapy.cz? Možná, ale není to samozřejmě pravidlo.
Zaprvé, jak už jsme si řekli, podobné body nemusí sloužit jen leteckému průzkumu, ale i pozemnímu, no a za druhé, letadla nefotografují Česko jen kvůli službám pro veřejnost, ale pro celé spektrum dalších zákazníků jak z oblasti komerční sféry, tak samosprávy a státních institucí.

Plán snímkování ČÚZK
Letos bude například Moravu ve velkém snímkovat ČÚZK a kraje se pak zároveň připravují na již zmíněný projekt Digitální technické mapy ČR.
Proč jsou vlastně na silnicích?
Vlícovací a další informační body mohou mít různou podobu a na vozovky je cestáři, kartografové a geodeti malují jednoduše proto, že na nich barva nějaký čas vydrží, nezakryje je rychle rostoucí vegetace a na jednotvárném asfaltu jsou zároveň dostatečně kontrastní i pro případné čtení z projíždějícího automobilu. V přírodě mimo civilizaci se k tomu samému používají třeba terčíky na tyčce zapíchnuté do země.

Terénní vlícovací bod
Až tedy příště na vozovce uvidíte podobný symbol, ničeho se nebojte. Nejedná se o souřadnice dopadu střel Iskander s jadernou hlavicí, ale o běžnou rutinu zeměměřičů, cestářů, kartografů a dalších profesí.
Ostatně, pokud ručně skládáte panoramatické snímky, body s podobnou funkcí vytváříte na fotografiích také, aby program věděl, v jakých souřadnicích X a Y se sousední snímky přesně překrývají. Díky tomu je korektně prolne a záběry geometricky transformuje.

Princip vlícovacích značek při ručním skládání panoramatických snímků
V článku jsme opravili původní tvrzení, že popisovaný vlícovací bod slouží pro letecké mapování.