K Zemi se blíží obrovský asteroid. 29. dubna čekejte s dalekohledy

K naší planetě se blíží rozměrný asteroid 1998 OR2. Podle astronomů by měl Zemi minout v bezpečné vzdálenosti, takže se určitě nemusíme obávat žádného armageddonu. Díky svým rozměrům a vzdálenosti však bude pozorovatelný i malými amatérskými dalekohledy, informuje Space.com.

Objekt, objevený 24. července 1998, měří více než dva kilometry (přesněji řečeno „mezi 1,8 a 4,1 km“). Takto velký asteroid se s naší planetou srazí v průměru jednou za 2,6 milionů let. V případě srážky by došlo k uvolnění energie odpovídající půl milionu megatunám TNT a vzniklý kráter by měl v průměru asi 28 kilometrů.

Co můžeme čekat od 1998 OR2

1998 OR2 je evidován jako „potenciálně nebezpečný objekt blízký Zemi“. V dohledné době však kolize s ním rozhodně nehrozí – nejblíže se ocitne 29. dubna v 11:56 SELČ, kdy bude vzdálen 6,2 milionů kilometrů. Na vesmírné poměry je to ale relativně blízko – pro srovnání: vzdálenost Měsíce od Země je 384 400 km a průměrná vzdálenost Země od Slunce je necelých 150 milionů kilometrů.

Šestnáctinásobek vzdálenosti Země-Měsíc lze obecně považovat za bezpečný odstup. Oběžná dráha asteroidu je na základě dosavadních pozorování spočítána s přesností ±105 kilometrů. 1998 OR2 se pohybuje naší soustavou rychlostí 31 000 km/h.

Objekt je v současnosti pozorovatelný velkými astronomickými teleskopy – jeho aktuální snímky už asi měsíc průběžně publikuje například italský Virtual Telescope Project. Během svého přiblížení může dosáhnout hvězdné velikosti (zdánlivé magnitudy) až 10, což znamená, že bude pozorovatelný i menšími amatérskými dalekohledy.

Co o asteroidu víme

1998 OR2 je asteroid na excentrické oběžné dráze, klasifikovaný jako objekt blízký Zemi a potenciálně nebezpečný asteroid skupiny Amor (tzn. že v současné době nepřekračuje orbitu Země) s průměrem 2–4 kilometrů.

Oběžná dráha asteroidu 1998 OR2

Kolem Slunce oběhne jednou za 3 roky a 8 měsíců, přičemž jeho trajektorie je podrobně zmapována až do roku 2197. V nejbližším bodě je od Slunce vzdálen 1,0 astronomické jednotky (=vzdálenost Země od Slunce), v nejvzdálenějším pak 3,7 AU. Další blízké setkání s tímto objektem proběhne 16. dubna 2079, kdy má být od naší planety vzdálen jen 0,0111 AU, tedy asi 1,6 milionů kilometrů.

Letos nás čeká ještě několik „blízkých setkání“ s různými asteroidy – nejblíže proletí 2. listopadu objekt označovaný jako 2018 VP1. K Zemi se přiblíží na vzdálenost pouhých 6000 kilometrů a odborníci mu dávají 0,4% šanci, že se s naší planetou střetne. S ohledem na jeho malé rozměry by však srážka neznamenala žádné vážnější škody.

Diskuze (6) Další článek: Těšte se na DDR5. Přinesou skok ve výkonu a SK Hynix slibuje frekvenci až 8 400 MHz

Témata článku: Země, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Meteorit, Asteroidy, Asteroid, Planeta, Objekt, Dráha asteroidu, Vzdálenost, Milión kilometrů, Kilometr, Dalekohled, Amor, DAL, Oběžná dráha, ASTER, Armageddon

Razer odhalil nové počítačové komponenty, navržené pro herní nadšence

Razer se posouvá od herního a lifestylového příslušenství také k počítačovým komponentům.

RazerHardware