Kalifornie je přísnější než EU. Zakazuje benzínové sekačky a zahradní techniku se spalovacím motorem

  • EU chce od roku 2035 zakázat auta se spalovacími motory
  • Kalifornie jde dál - od roku 2024 zakáže benzínové sekačky
  • Prý v některých směrech znečišťují ovzduší více než auta

Zatímco v Evropě chce Evropská komise zakázat od roku 2035 výrobu aut se spalovacími motory, ve Spojených státech jdou ještě o krůček dál. Nový kalifornský zákon se zaměřuje na malé spalovací motory, které mohou znečišťovat ovzduší víc než osobní auta. Zakazuje například benzínové sekačky na trávu, foukače listí a další zahradní techniku.

Server Ars Technica informuje, že kalifornský guvernér Gavin Newsom podepsal zákon, který od roku 2024 zakáže prodej malých spalovacích motorů používaných převážně v zahradní a travní technice. Zákon poskytne spotřebitelům slevy na nákup elektrických alternativ. Navazuje na předchozí předpisy, které připravuje Státní úřad pro ochranu ovzduší California Air Resources Board (známější jako CARB).

Už jen sekačky bez benzínu

„V současné době existují ekvivalenty všech zařízení [s malými motory] s nulovými emisemi, které jsou regulovány Státním úřadem pro ochranu ovzduší,“ uvádí se v návrhu zákona. „Technologie baterií potřebná pro komerční zařízení s nulovými emisemi je k dispozici a mnoho komerčních i domácích uživatelů již začalo přecházet na zařízení s nulovými emisemi.“

Sekačky a foukače listí jsou prý mimořádnými znečišťovateli. Jejich malé motory vypouštějí obrovské množství smogotvorných oxidů dusíku, těkavých organických sloučenin a pevných částic poškozujících plíce. Podle státních úředníků vyprodukuje hodinový provoz benzinového foukače listí tolik těkavých organických sloučenin a NOx jako 2000 kilometrů dlouhá jízda Toyotou Camry 2017 z New Yorku do Orlanda.

Jen v Kalifornii je provozováno více než 16,7 milionu benzinových zahradních zařízení a generátorů. Pro srovnání: v tomtéž státě je registrováno přibližně 35 milionů osobních a nákladních automobilů. Ačkoli se zákon nezmiňuje o motokárách nebo golfových vozících, tak ty, které mají výkon nižší než 25 koní (18,6 kW), jsou již regulovány v rámci režimu malých motorů. Výkonnější pohonné jednotky podléhají předpisům o velkých spalovacích motorech.

Miliony sekaček

Malé motory nebyly před rokem 1990 v Kalifornii a do roku 1995 ani v jiných zemích v podstatě vůbec nijak regulovány. Zejména v posledních dvou desetiletích se díky novým limitům podařilo snížit znečištění způsobované těmito pohonnými jednotkami. Přesto ještě v loňském roce produkovaly malé motory v Kalifornii více emisí NOx a těkavých organických látek než osobní vozidla.

I přes poslední změny předpisů jsou lidé obsluhující zahradní a travní techniku vystaveni určitým znečišťujícím látkám v potenciálně škodlivém množství. Podle studie z roku 2006 byly nejhoršími znečišťovateli především jemné částice (PM2,5) a oxid uhelnatý.

Nový zákon se netýká pouze emisí z výfuků, ale také emisí z palivových nádrží, kde se z odpařujícího benzínu může uvolňovat velké množství benzenu a dalších nebezpečných sloučenin. Emise z odpařování představují dohromady asi 35 % znečištění z malých motorů. Vzhledem k tomu, že je mnoho sekaček a podobných zařízení uloženo v garážích, mohou odpařované škodliviny pronikat i do domácností.

Kalifornie v roce 2003 zavedla přísnější předpisy pro emise z odpařování malých motorů. O několik let později, když CARB zkontroloval 60 modelů zahradní a travní techniky, zjistil, že 33 z nich nesplňuje stanovené požadavky. V průběhu dalších let byli výrobci malých motorů, jako jsou Kawasaki a Yamaha, pokutováni nebo se dohodli na vyrovnání za nedodržování státních předpisů.

Salámová metoda

Nový zákon přichází v době, kdy elektrická zahradní a travní technika stále více konkuruje benzínovým verzím. Například nejlepší sekačky na trávu poháněné bateriemi získávají v časopise Consumer Reports téměř stejné hodnocení jako benzínové. Několik výrobců dokonce nabízí akumulátorové sekačky s pojezdem, které jsou schopné na jedno nabití posekat až dva akry pozemku a zároveň vyžadují výrazně méně údržby.

Kalifornie řeší emise ze spalovacích motorů i na jiných frontách. V loňském roce kalifornský úřad pro ochranu ovzduší uvedl, že všichni výrobci nákladních automobilů a dodávek budou muset do roku 2045 přejít na elektrické verze.

Kromě toho stát Kalifornie také do roku 2035 zakáže prodej nových osobních a nákladních automobilů se spalovacími motory. Mnozí výrobci automobilů chtějí do té doby přejít výhradně na elektromobily. Další pravidlo o nulových emisích vstoupí v platnost od roku 2030 a bude se týkat lehkých autonomních vozidel.

Diskuze (108) Další článek: Říjnové opravy od Microsoftu. Windows 11 řeší problém s protokolem UDP

Témata článku: Technika, Evropa, USA, Evropská unie, Znečištění, Motory, Zahrady, Emise, Ars Technica, Yamaha, CARB, Consumer Reports, Evropská komise, Malý motor, Motor, Ovzduší, Sekačka, New York, Kalifornie, Spalovací motor, Předpisy, Kawasaki, Toyota Camry, Orlando