Ať už je za tím prostý strach z neznámého, nebo odpor k protěžovaní z vyšších míst, Češi elektromobily nemají v lásce. Většinou. Podle průzkumu STEM/MARK pociťuje sympatie k elektrickým autům jen necelá pětina dotázaných. Kritika většiny však vychází spíše z nevědomosti. Více než 78 % dotázaných totiž v elektromobilu nikdy nesedělo, dokonce ani na místě spolujezdce.
Náklonnost k elektromobilům je v Česku dlouhodobě nízká. Elektrická auta jsou vyloženě nesympatická dvěma pětinám dotázaných a zbývající dvě pětiny na ně nemají vyhraněný názor.
Češi elektromobilům nejvíce vytýkají:
- ekologické dopady likvidace autobaterií (87 %)
- nedostatek kovů pro jejich výrobu (72 %)
- vyšší riziko požáru (70 %)
- nulový rozdíl mezi dopady spalovacích a elektrických vozů (70 %)
- destrukce auto-moto odvětví v Evropě (68 %)
Podle Tomáše Kadeřábka, experta na elektromobilitu a šéfkonzultanta leasingové společnosti Arval, se na podobných argumentech ukazuje malá zkušenost Čechů s elektromobily a také nízká míra zájmu o toto odvětví. „Řada argumentů, se kterými se dnes potýkáme u našich zákazníků, odkazuje k první generaci elektromobilů. Dnes jsou již na trhu dokonalejší baterie s lepším řízením jejich teploty, elektromobily mají zesílenou protipožární ochranu a výrazně se zlepšil jejich dojezd i dlouhodobá kapacita baterie. Diagnostika akumulátoru ojetých elektromobilů ukazuje na velmi nízkou míru degradace. Konkrétní případ z praxe: vůz Kia e-Niro měl po nájezdu 65 tisíc kilometrů stav baterie na 99 % původní kapacity,“ vysvětluje Kadeřábek.
I přes opakované výhrady vnímají dotázaní Češi pozitivní přínos elektroaut k čistšímu životnímu prostředí. S tím, jak se do energetického mixu dostává více energie z obnovitelných zdrojů, je „zelenější“ i provoz elektromobilů.
Většina lidí uznává bezemisní provoz elektroaut (76 %) a jejich tichý provoz v okolí silnic (84 %). Lidé také oceňují technologicky vyspělou výbavu (77 %) a dynamické vlastnosti (61 %). Liché jsou i obavy z vyčerpání prozatím nezbytných přírodních surovin. Aktuálně známé celosvětové zásoby lithia podle výpočtů stačí na výrobu 4,7 miliard elektromobilů s baterií o kapacitě 50 kWh.