ReWl
11. 8. 2024 • 9:38

"Korejským úřadům došla s požáry elektroaut trpělivost, chtějí víc informací", sděluje iDnes. Jednou větou: za 9 let došlo v podzemních parkovištích k víc jak 300 požárům z viny elektromobilů.
Ale náš odpor k elektromobilům není podložený, hlásá zdejší titulek. Jen bych dodal: k tomu, že má někdo k něčemu odpor, nepotřebuje žádné podklady. Je to o svobodě volby.

Orpas Anakt
Orpas Anakt
5. 8. 2024 • 10:11

Rozmohl se nám tu takový nešvar... Abychom mohli rozporovat cokoliv, potřebujeme k tomu vědomosti a zkušenosti. Takže já nesmím říct, že česká olympijská oděvní kolekce je při nejmenším hnusná, jelikož nemám na to školu a nejsem návrhář. Dále nesmím kritizovat elektromobilitu, jelikož nemám elektromobil, který ani mít nemůžu, bydlím na sídláku, mám rodinu, děti a práci a nemám čas do svého nabitého programu vměstnat čas na jízdu na nabíječku, čekání na nabití a pak jízdu domů. A asi ani nesmím kritizovat užívání heráku, jelikož jsem to nikdy nevyzkoušel, tak nevím, vo co go... Zoufalství těchto evangelíků je bezmezné...

honzatrx
3. 8. 2024 • 8:58

Nikdo se ani vozit nemusi,staci selsky rozum a fakt,kolik EV stoji a ze nabijeni se vyplati jen v pripade domacich / firemnich nabijecek,idealne zivenych solary,v nejhorsim aspon s vyhodnymi tarify od dodavatelu energie.Verejne nabijecky a ceny u nich jsou ekonomicky nesmysl,proti nim je provoz na fosilni paliva stale levnejsi i pri dnesnich cenach paliv.Ceny dobijeni se vyplatily v pocatcich,pak s rostouci elektromobilitou dodavatele energii zacali zdrazovat a ceny jsou uplne jinde,nez se nam tenkrat snazili zeleni pomatenci a fanatici nalhat.Masova elektromobilita je jedna velka lez a podvod.Skutecnym zastiranym cilem je vytlacit bezna auta ze silnic a aby individuelni doprava byla jen vysadou pro nejvyssi vrstvy,nizsi a stredni tride je treba omezit mobilitu a i s pomoci dalsich zelenych nesmyslu,Green Dealu,Fit for 50 a podobnych lumparen ve jmenu pseudoklimatickych opatreni,dostat zivot vetsiny lidi pod vetsi kontrolu.Ano,vzmaha se novy socialismus a komunismus nyni ne pod zaminkou tridniho boje,ale s leitmotivem ekologie a klimatu.

frantaN47
2. 8. 2024 • 20:47

Jediné, co by mělo smysl jsou hybridy - elektro motor do města a při rozjezdech, spalovák pro vyšší rychlosti nebo když by došla šťáva tomu elektromotoru. Na čisté elektro není vhodná doba. Ty dnešní elektro auta jsou hrozně velká a těžká.

Tomas Marek (coolerfan)
2. 8. 2024 • 15:52

Hlavní problém s elektromobilem je ten že chcete někam dojet, třeba někam middle of nowhere, vidíte tam na mapě nabíječku, pohoda. Dojedete tam, už vám nezbývá energie dojet k jiný nabíječce.. a ouha nabíječka je mimo provoz... A KONEC, nic vám nepomůže, musíte volat odtahovku, k normál autu by jste se vydali k benzínce s kanistrem, tady vám nic nepomůže, akorát si zaplatit odtah.
I když si naplánujete delší trasu a jedna z nabíječek nefunguje tak je konec a musíte platit odtah k jiný nabíječce. Tohle je prostě ten největší nepřekonatelnej problém. Ve městě se vám to nestane, tam je nabíječek dost, ale pokud jedete někam mimo civilizaci, kde musíte pečlivě propočítávat cesty od nabíječky k nabíječce, tak výpadek jedný z nich je problém a pak si voláte odtahovku ať vás odvezou k jiný nabíječce. U elektroauta jste v podstatě otrokem toho auta a musíte mít všechno pečlivě naplánovaný, ideálně i se záložníma trasama a naplánovat to tak, aby vám případně stačil dojezd jinam, to je nesmírně otravný a omezující, takovej masochismus může podstupovat fakt jen nějakej elektro nadšenec, ale normální člověk ne.

Názor byl 1× upraven, naposled 2. 8. 2024 16:00

Petr Ježek
2. 8. 2024 • 13:45

Svezl jsem se. Proto požaduji jednoduché a levné elektromobily do městských aglomerací jako nákupní tašky. Nikam jinam se pro svou hmotnost, absolutní závislost na elektronické regulaci a problematické chování v zimě nehodí. Ve městě jezdím MHD a jinde svým benzínovým dvanáctiletým, ale plně vybaveným autem při nízké spotřebě a vnitřním hluku za veškerého pohodlí a dlouhodobé spolehlivosti. Elektromobily jsou a budou pouze okrajovou záležitostí, což docvaklo i všem velkým automobilkám.

Josef Řepil
2. 8. 2024 • 13:02

Mně na tom vadí spíš to, jaký to jsou většinou SUV obludy s hmotností přes 2 tuny a taky skutečnost, že je to vlastně auto okolo tabletu. Já bych nevlezl ani do benzíňáku s tabletem. To jde proti smyslu samotného řízení – to je jako mít v autě televizi. Až se ale budou dělat malá elektrická auta, začnu o tom vážně uvažovat.

Názor byl 2× upraven, naposled 2. 8. 2024 13:04

Clarke
Clarke
2. 8. 2024 • 12:24

Miluji prostě zvuk a vůni benzínového motoru, jsem stará škola.
Elektromobil nikdy a u mašiny si to už vůbec neumím představit, třeba H-D v elektrice?, to dříve zamrzne peklo.PS: jak nám horem dolem cpou green deal, tak jsem se již před delší dobou rozhodl, že CHCI mít co největší uhlíkovou stopu, alespoň tu po mě jednou něco zůstane.
Navíc CO2 je důležitý a prospěšný plyn, jeho omezování poškozuje rostlinky.
V Karbonském a Permském období byl podíl CO2 v atmosféře až 50krát vyšší než dnes, takže vše je jen levičácká politika a kšeft pro úzkou skupinu lidí.
Benzínu se nevzdám, i kdybych si jej měl sám rafinovat na balkoně v paneláku 😝

vzach
2. 8. 2024 • 11:56

Když už je na začátku článku ta zmínka o " ... průzkumu stem/mark ...", tak snad by tam mohl být i odkaz přímo na ten průzkum - https://stemmark.cz/vnimani-elektroaut-zustav... ... ? Je tam spousta zajímavých informací.

Franta M
2. 8. 2024 • 10:49

"Když tě někdo musí o něčem hodně přesvědčovat, tak to často nebývá pro tebe výhodné"
Tlak na 100% elektromobilitu jako náhradu aut se spalovacími motory je čistý ideologický diktát, který nereflektuje realitu.
1) Akorát to způsobí více škody než užitku, protože část společnosti to začala odmítat z principu a jsou k EV kritičtější než by si EV zasloužili.
2) EV nejsou v současné době sto nahradit spalovací auta ve všech oblastech jejich použití. Jejich ideální používání je denní ježdění kratších tras např. do práce. Tzn je to naprosto ideální druhé auto do rodiny.
3) EV je aktuálně výhodný pro ty, kteří mají možnost ho dobíjet doma, tzn. typicky bohatší lidí s vlastním domem. Pro lidi v bytech (kterých je opravdu hodně) nemá vlastnictví EV řádnou cenovou výhodu, ba naopak -> OMEZENÍ ŽIVOTA
4) Zpět k té ideologii. Kdybychom měli všichni EV, tak tu prostě není dostatek elektřiny pro všechny. To je fakt. To může fungovat v Norsku, kde mají velký přebytek ze stabilních hydro elektráren, ale už třeba v Holandsku vidíme jak města omezují nabíjení. V Německy už je v zákoně, že vám mohou odstavit nabíjení auta v případě nedostatku. A to se přibývajícími EV bude stávat -> OMEZENÍ ŽIVOTA
5) Doporučuji autorovi článku občas vyjít na denní světlo a podívat se jak to vypadá na ulicích měst a venkově. V ČR je průměrný věk aut asi 16 let. Mnoho lidí prostě nemá na to, aby si každých 10 let koupilo nové auto za milion. Že si někdo koupí nové baterie za půl milionu do 10 letého auta je sci-fi. Ano, můžete životnost baterií prodloužit, ale pak nesmíte nabíjet nad 80% (ničíte baterie) a mít pod 20% (ničíte baterie). Takže reálně máte využitelnou kapacitu a dojezd 60% proti deklarované -> OMEZENÍ ŽIVOTA
5) Zkušenosti uživatelů EV je taková, že při plánování delších tras to člověku přináší stress a obavu jestli vůbec dojedu a kdy. Ano, můžete chytnout rychlé funkční a volné nabíječky a vše pojede jako po másle a nebo taky ne -> OMEZENÍ ŽIVOTAMůj závěr: Příští rok si koupím ojeté EV jako druhé auto pro rodiny, protože si to mohu dovolit, ojetiny budou levné z výše uvedených důvodů a mám to kde nabíjet. Ale lidi z bytů nebo chudší lidi fakt lituji, protože jestli se něco nezmění, tak budou za 20 let v háji.

Jamil
2. 8. 2024 • 10:48

Nie som priaznivcom EV, ale už je rozhodnuté. Nové auto so spaľovacím motorom od roku 2035 v EÚ nezakúpime. Je jedno, koľko komentárov k článkom sa o tom napíše, ale všetci výrobcovia v EÚ ako aj dodávatelia zo sveta sa už tomu museli svojimi objednávkami materiálov a surovín prispôsobiť. V automobilovom priemysle sa dlhodobé plány objednávok robia aj na 10 a viac rokov dopredu. Ak by z nejakého dôvodu mala výroba áut so spaľovacím motorom pokračovať aj po roku 2035, spôsobilo by to chaos a nedostatok surovín.
Takže , krátko povedané, JE DOKONANÉ.

Poka
2. 8. 2024 • 10:22

Kolikrát se asi musím elektromobilem svézt, abych zjistil, že ho "natankuji" jen na několika vybraných místech, nebude to za dvě minuty a pokud takové místo nenajdu volné, tak jsem "dojel"?? 😉

P3p3k
P3p3k
2. 8. 2024 • 10:11

Češi se obecně nejvíc bojí věci, se kterými se nesetkali. Takže to by celkem odpovídalo.

petez
2. 8. 2024 • 9:40

Já bych EV na kratší trasy klidně i bral, výhody vidím, zvuk el. motoru mi je sympatický ( servo stavebnice v dětsví) atd. Jenže, vidím i nevýhody. Argumenty pro kapacitu distribuční sítě a četnost nabíječek mimo města s méně než 100k lidmi už tu zazněly.
Jenže je tu ještě obyčejná ekonomika (matematika) nabytí, provozu a prodeje: hypoteticky, kupuji nový vůz, třeba Škůdku, rozhoduji se, naftový Kodiaq za 980k Kč versus EV Enyaq za 1130k Kč, to je rozdíl 150k Kč. (neberu v potaz dotace) . Cena provozu na 100 km u EV je cca 80 kč (nabíjení doma z el. sítě přes noc, neberu v potaz nabíjecí stanice, které jsou dražší). 100 km u nafťáku stojí cca 270 kč. (neberu v potaz amortizaci, servis atd). Fajn, úspora na 100km je cca 190Kč ve prospěch EV. Jenže EV je o 150.000 Kč dražší. Základním výpočtem dojdu k tomu, že EV, tzn. Enyaq se mi začíná vyplácet po ujetí cca 79000Km. Ročně najedu málo, tak 12000 km, tzn. po 6,5 letech se mi začíná EV vyplácet oproti klasické naftě. Fajn, jenže tu máme zásadní proměnnou a to je životnost baterie. Maximum je 8 - 10 let, pak je jakákoliv baterie kaput. Výměna baterie je až 400000Kč. Tzn. po 6,5 letech mi zbývají v nejlepším případě přes 3 roky životnosti baterie. Jak to bude s reálnou, zbývající kapacitou baterie tři roky před KO stavem, neumím vypočítat, od toho by se totiž odvíjela zůstatková hodnota vozidla, což by bylo taky zajímavé porovnat. OK, takže se znalostí faktů se rozhodnu původně nové auto po 5-ti letech prodat. Naftový Kodiaq ve slušném stavu s nájezdem 60-70000 km prodám po 5-ti letech za slušnou cenu. Za kolik prodám po 5-ti letech Enyaq s již degradující baterií a najde se vůbec nějaký pitomec, co tohle auto s výhledem investice až 400k Kč po 3 letech provozu, za slušný peníz koupí?

duron1983
duron1983
2. 8. 2024 • 9:36

1) kdyz by se elektromobilita rozjela tak, jak chteji zeleni blazni v EU, tak nebude kde nabijet a cekat hodiny, nez dostanu moznost stojanu... diky nechci.2) EU jasne ukazala, ze je bezzuba na regulaci cen energii. Co se asi stane, az budou po Evrope jezdit desitky milionu aut? Elektrina bude logicky na x nasobku toho, co je dnes. Behem energeticke krize vsichni obhajovali ceny elektriny jejim nedostatkem. Coz byl blabol tech, co na tom ryzovali. Dopadlo by to uplne stejne, CEZ by obhajoval cenu blabolem o spekulativni Lipske burze.
3) dalsi bublina AI ma za 5 let spotrebovat 24% celosvetove vyrobene elektriny. Celkem vtipne, protoze velka datacentra jsou bud v EU nebo v USA. Oba celky ale vyrobi jen 30% elektriny z celeho sveta. Takze AI spolkne tech 24% a na lidi a prumysl zbyde jen 6%? S masovym nabijenim aut? To asi neklapne.

Hidden Voicer (Jaroslav Martan)
2. 8. 2024 • 9:13

Bez emoci, sympatii nebo antipatii - EV maji prilis mnoho neznamych:
1. komu (a za kolik) prodam ojetinu, koupi to vubec nekdo?
2. kde a za kolik to nabiju?
3. nabiju, kdykoli budu potrebovat, nebo se budu muset ridit statni regulaci?
4. jake jsou skryte naklady zpusobene velkou vahou? Priklad: kolik stoji sada pneu na BMW i3.
5. kam dojedu v zime?Nakladove to zatim vychazi memu sousedovi - jezdi zadarmo, protoze nabiji v praci. Driv lidi kradli v praci hajzlpapir, dneska elektrinu...

mdgarf
2. 8. 2024 • 8:27

pravda je takova ze prumernej cechacek je opatrnej a takovou investici/zmenu neudela aniz by vyzkousel... neni problem si to auto na tyden vypujcit😀u firem to muze byt jine, politika ... ale alspon to umozni zamestnancum vyzkouset a udelat si nazor na osobni pouziti, takze za me taky dobry😀voli se na pokladne, silacky reci a papir snese vsechno to je kolorit 😀 podstatny jsou tabulky prodeju a pre-prodeju😀

KosKarel
2. 8. 2024 • 7:37

Článek vypadá jako když ho napsal někdo, kdo v tom automobilu ani neseděl a akorát si nastudoval pozitiva z propagačních letáčků. A k tomu navíc bydlí v Praze, nebo nějakém krajském městě.
Nemusím si sednout do elektro automobilu, abych věděl že je to 15 km do Čáslavi, kde žádná nabíječka není a musíte ujet dalších 10 km dál do Kutné Hory, kde se nachází jedna se dvěma místy. Opakuji jedna.
Pokud tedy denně dojíždím z obce 15 km do Čáslavi v praxi si nemůžu rychle nabít nikde po cestě. A to jsem na okraji středočeského kraje. Je to bída.
Pokud bydlíte v Čáslavi na sídlišti... tak to pak hodně štěstí. A to není ojedinělý případ, kousek vedle Heřmanův Městec, opět nic, Chvaletice nic, Přelouč jedna, Golčův Jeníkov nic. To samé Ronov nad Doubravou, Třemošnice, Sázava, Zásmuky a Uhlířské Janovice. Tolik k několika městům v blízkém okolí.

jirik66
2. 8. 2024 • 7:16

Jsem elektromobilům příznivě nakloněn, vadí mi jen jedna věc - bydlím na sídlišti a nemám kde nabíjet 🙁

Vojtěch Bureš
2. 8. 2024 • 5:31

A já byl příznivcem elektroaut do chvíle, než jsem ho měl na týden půjčené, od té doby jsem odpůrce a to ryze z vlastní zkušenosti. 😀 Důvody jsou ve stručnosti nízká síť nabíječek, v turisticky zajímavých oblastech vysoká obsazenost nabíječek, občasná nekompatibilita či nefunkčnost nabíječek a hlavně rychlost nabíjení, kdy teoreticky vše funguje perfektně, ale najít třeba v docházkové vzdálenosti od centra města, kde to člověk nezná, volnou kompatibilní rychlonabíječku, obzvlášť když nemá podklady, která je ta rychlá, je omezující a připomínalo mi to kolegu s CNG, kdy tyto stanice jsou vzácné a na delší cestu poctivě plánuje tankovací zastávky. Takže jezdit známé trasy do práce OK, jinak mě neláká ani jedno.

Petr Vojvo
2. 8. 2024 • 5:22

Manipulativní článek jako z rudého práva.
Hlavním cílemEV, greendealu u zelených politiků ( u nás ODS, TOP00, STAN, lidovci. piráti, zelení ANO) je okrást lidi. Proto nám to tlačí pomocí AI do hlavy.
Je to uměle vytvořený byznys pro některé zbohatlé komunisty, dotace a daně.Čína má teď dostatek ropy z Ruska a lidi tam mají rozum.
Kupují spalováky, např. AutoSchade. Dtto Indie.Pokud chce být někdo eko, ať chodí pěšky, max na kole.

Názor byl 2× upraven, naposled 2. 8. 2024 05:24

Bery
2. 8. 2024 • 0:01

Odpor k elektromobilum je podlozeny a to dost zasadne, jenze v clanku se o tom "asi zamerne" vubec nepise... Tim duvodem je zdrazeni energii, aby bylo na dotace, mimo jine i na dotace pro elektromobilitu. Takze doslo k prerozdelovani od chudsi vetsiny obyvatelstva k bohatsi mensine a pokriveni trhu. Navic to provazi v podstate ideologicka manipulace temer na kazdem kroku. Na to je u nas vetsina lidi hodne citliva... Tim se z toho v podstate stalo cistokrevne zlo.3-[Proc se tomu nemohl nechat volny prubeh ? Beru to jako souboj technologii, napr. prechod z CRT na "LCD", kdy se zastanci jedne, ci druhe taky casto pohadali v diskusich, ale az casem LCD skutecne dozralo do stavu, ze mu CRT nemohlo konkurovat. Je mi jedno, ktera technologie zvitezi, pokud to bude ta lepsi. Ale musi se k tomu dojit ferovou cestou bez toho, ze se jedno bude zvyhodnovat na ukor druheho a platit ten cirkus budeme vsichni. Jsou dulezitejsi veci a na ne zdroje nejsou. Takze takto opravdu ne.

Názor byl 1× upraven, naposled 2. 8. 2024 00:02

Pindulin
1. 8. 2024 • 23:22

Ja se vubec nedivim. Staci se podivat na vyplody v diskuzi a hned je mi jasne, proc hlupaci nechteji elektro. Kdyz se bavim o autech, tak hned poznam, kdo ma s elektrem najezdeno alespon pul roku (za tyden clovek nic nezjisti) a kdo o tom jen cetl na internetu. Lidi co tomu nerozumi zajima jen dojezd a ti co o tom neco cetli, tak se pro jistotu zeptaji, jestli to jede na dalnici 130 😄. Za me staci dojezd 300km pro vic jak 90% lidi a kdo rika neco jineho, tak tomu vetsinou nerozumi, protoze to zamenuje za spalovak a navyky ze spalovaku prevadi na elektro.

blackmetal8
1. 8. 2024 • 23:12

Diskuze tady jenom potvrzuje co se píše v článku. Tolik konspiračních hovadin o elektroautech kterým lidi věří, smutné. Přitom tady bych čekal aspoň trochu technicky gramotné lidi.

Martin Prokop
Martin Prokop
1. 8. 2024 • 22:54

Problém je, že vlastnosti EV stejně jako vozů se spalovacim motorem jsou kvantifikovatelné a matematika se nemění dle emocí.Takže 100% kupců si zjistit cenu vozu , náklady na orovoz, dojezd a dobu nabíjení. To jde zjistit a porovnávat bez ohledu jestli stim někdo jel , nebo ne. Stejně se tyto vlastností nemění dle nadšení , nebo pesimismu . To platí pro každé vozidlo a nejen pro vozidla, ale zboží a služby.Je to stejně hloupé jako tvrdil, že nemůžete vědět že ten notebook, disk, karta, telefon vám kapacitou ,nebo cenou nevyhovuje, protože jste si ho nevyzkoušel…

Názor byl 1× upraven, naposled 1. 8. 2024 22:56

Mysel_1
1. 8. 2024 • 22:50

Tohle je hodne slaby a vyrazne manipulativni clanek i na mistni technooptimisticke pomery. Ma nejaky smysl si kazit reputaci publikovanim neceho takoveho? Jak v pripade autora, tak v pripade webu?

Martin Novotný
1. 8. 2024 • 22:05

Já patřím k těm 22 % co se svezlo (měl jsem ho 3 dny jako náhradní vozidlo když moje bylo v servisu) a svůj názor mohu stručně shrnout takto: svezení parádní, ale já bych si to nekoupil (alespoň ne v nejbližších letech). První den při popojíždění po Praze jsem byl nadšen. Ale druhý den jsem vyrazil na víkend a na plnou baterku jsem nedojel ani z Prahy do Hradce 🙁

Bzuci.
1. 8. 2024 • 21:42

Celý článek považuji za jeden velký argumentační faul.Na elektromobilitu jako technologii můžeme mít názory různé. Jako na všechno. Ale je tu něco, co to obrovsky přebíjí, a to je skutečný důvod toho, že je ta diskuze tak intenzivní. Třeba diskuze mezi digitálními a mechanickými hodinkami není zdaleka tak intenzivní. Proč? Není v ní násilí.Hlavním problémem elektromobility je násilí. To násilí, které páchá stát, když elektromobilitu prosazuje. Ten totiž bere násilím peníze lidem, které následně utrácí za něco jiného.
Útočné násilí je vždycky špatné. Pokud někdo zvýší daně nebo cenu elektřiny, nebo ho dokonce nutí platit spotřební daň za palivo, někomu, kdo má auto za 50 tisíc korun, protože na lepší nemá, aby z něj dotoval provoz něčí luxusní Tesly, je to za mě hnus. A je mi úplně jedno, jestli ta Tesla jezdí na baterky nebo na veverky.Elektromobilita se stala symbolem luxusu. Dosáhnou na ni ti nejbohatší nebo ti, kdo si umí vyběhat dotace. Do firmy jsme baterkovůz koupili právě proto, že jsme s ním výrazně ušetřili. Kdo to zaplatí? Ti, kdo na to nemají.
Díky tomuto násilí se do elektromobily pustila spousta emocí. Emoce, které je potřeba na něco svést. Baterky, ekologii, všechny argumenty z článku.Ale to hlavní tam chybí. Elektromobilita je, ne vlastní vinou, spojena s násilím. Násilím páchaném na slabších ve prospěch silnějších. To je její hlavní problém.Nechť se elektromobilita prosadí na trhu sama. Tu možnost už ale nedostane. Každý ať si nadává, jak chce, nechte trh rozhodnout. U baterkovozů už to dávno nejde. Těch peněz se v tom přerozdělilo moc.Nebo vám přijde fér sebrat 50% z ceny paliva na spotřební daň, ze které se údajně financují silnice, Pepíkovi z Dolní Lhoty, co jezdí trabantem, protože na nic lepšího nemá? A po podnikateli s Teslou ty peníze nechtít, a ještě mu dát parkování zdarma, a s trochou štěstí dotaci na to auto? Dálniční známku zdarma? Nulovou silniční daň? Převést tu debatu na to, jestli je to o životnosti baterek a škodlivosti výroby, považuji za úhybný manévr a argumentační faul.
V článku o násilí, nebo alespoň penězích od státu, není nic. Přitom je to zdaleka největší věc, která se týká všem. Místo toho argumentuje tím, že v tom většina lidí nikdy neseděla. Polovinu kilometrů autem najezdím s baterkovozem, jezdí to fajnově, ale kvůli tomu jsme ho nepořídili. Jeho provoz platí ostatní, a když se to udělá šikovně, je prakticky zadarmo.

Názor byl 1× upraven, naposled 1. 8. 2024 21:48

moebius (novy)
moebius (novy)
1. 8. 2024 • 21:27

Doufám, že si nikdy elektromobil nekoupím. Když tohle napíšu, hned mě řadí k odpůrcům. Ale je to omyl, jen prostě vím, že elektromobilita není to nejhlavnější na autech budoucnosti, tím bude autonomní řízení. A autonomní auta si lidé běžně kupovat nebudou. Takže je absolutně jedno, jestli dnes Češi mají nebo nemají rádi elektromobily, autonomními taxíky budou jezdit nejvíc na světě.

Jan K
1. 8. 2024 • 21:01

Já věřím, že jízdně to bude pěkné.... ale tak nějak mi to přijde nepraktické s tím dobíjením, zvlášť když člověk bydlí v bytovce. A taky to stojí raketu.

ziki
1. 8. 2024 • 20:32

"Češi elektromobilům nejvíce vytýkají:
ekologické dopady likvidace autobaterií (87 %)
nedostatek kovů pro jejich výrobu (72 %)
vyšší riziko požáru (70 %)
nulový rozdíl mezi dopady spalovacích a elektrických vozů (70 %)
destrukce auto-moto odvětví v Evropě (68 %)"
By mě zajímalo, kterých "Čechů" se to ptali, že dostali zrovna tyto odpovědi 😀. Na prvním místě bych rozhodně čekal cenu, kdy na ceně, za kterou už koupíte slušné rodinné spalovací auto, začínají teprve malé elektrické nákupní tašky a přibližovadla tak pro dvě osoby. Pak mě překvapuje žádná výtka ohledně prakticky žádné nabíjecí infrastruktury třeba na sídlištích. Jedna nebo dvě nabíječky u nákupáků není žádná infrastruktura a opravdu to nevytrhne tisíce lidí vracejících se večer domů z práce a každý nemá garáž nebo nebydlí rodinném domku s možností dobíjení. Co životnost hlavně baterie? Už nyní je dost příběhů lidí i firem s flotilami, které naivně koupili elektroauta a zaplakali nad nerentabilitou servisu a zejména životnosti baterie. Navíc obzvlášť Češi jsou národ "ojetinářů" a nové auto si tu fakt nemůže každý dovolit. A kupovat elektro ojetinu mi přijde snad ještě větší riziko, než ojetina v automatu s dvě stě tisíci km na tachometru a nejasným servisem. Pak bych vytkl politické protežování elektromobility, dotace bez kterých by to už téměř nikdo nekupoval atd. atd. A neříkejte, že tento článek není na politickou objednávku B-]

Mysakusak
1. 8. 2024 • 20:18

Můj názor je, že perspektivu by mohly mít třeba CNG plug-in hybridy. A NG (metan) by se dal třeba vyrábět z vody, CO2 a přebytečné elektřiny ze solárů. CNG má mnohem méně emisí CO2 , protože v NG je více vodíku. Ale obávám se, že finální nucené řešení nemá s racionalitou nic společného (vystudoval jsem elektrochemii a technickou chemii učím).

Michal Horák (MichiHory)
1. 8. 2024 • 20:00

Překvapila mě ta zásoba lithia, která je celosvětově dostupná. 4,7 miliard baterií o kapacitě 50 kWh není zase tolik, když si člověk vezme, že se ty baterie zdaleka necpou jen do aut.

blmrtin
blmrtin
1. 8. 2024 • 19:53

Odpor není ničím jiným, nežli reakcí na agresivní omezování a zákazy různých vymetených dobroserů. Kdyby nechali rozhodnout trh, místo stupňování nátlaku a agresivity v zákazech, omezování a házení klacků pod nohy, nebude vzrůstat odpor.

Jáchym Kvasnička (Kvasmeister)
1. 8. 2024 • 19:52

78% v nich nikdy nesedělo. Pokračuje vyjmenováním nejčastějších výtek, z nichž ani jedna nesouvisí s jízdními vlastnostmi.Možná, že na prvním místě by měly být takto do nebe volající stupidní články, které se elektromobily snaží bez špetky objektivy protlačovat.

Miroslav Pragl
Miroslav Pragl
1. 8. 2024 • 19:49

Vox populi, vox Dei.Jako levne 2. auto do rodiny pro jezdeni kolem komina je EV idealni. Nejlepe z bazaru do 100.000. Zn.: NabidneteMP

Názor byl 2× upraven, naposled 1. 8. 2024 19:53

AttaliaCZ
1. 8. 2024 • 19:15

Já se taky elektroautem nesvezl. Když ale vidím, že EV stojí často dvojnásobek toho, co odpovídající spalovák, tak jednoduše neexistuje nic, co by mě přesvědčilo, že si mám to EV koupit. Doslova nic. Nebudu si kupovat za dvojnásobek auto, se kterým budu mít jen komplikace ohledně dojezdu a nabíjení. A nic si nenalhavejme, prostě to jsou komplikace. A odpich a tichost provozu to prostě nespraví. Ani se to k tomu neblíží.

Názor byl 1× upraven, naposled 1. 8. 2024 19:16

kajmik01
1. 8. 2024 • 18:36

Článek je manipulativní a podsouvá něco jiného, než to, kvůli čemu nejsou e-auta v oblibě.
Jak už tady někdo psal, elektromobily mohou být budoucností, ale v současnosti ještě technologie, infrastruktura a ceny nejsou natolik zajímavé, aby elektromobily mohly být opravdovou konkurencí bez dotací a umělém zdanění fosilních paliv a umělého zdražení klasických aut. Pokud bych bral typickou českou rodinu se středními příjmy, bydlící někde na sídlišti a mající pouze jedno auto, tak elektromobil je nesmysl ze spousty důvodů:
1. pokud nemáte vlastní pozemek s garáží nebo stáním pro auto s možností nabíjení, tak elektromobil není vhodný. Pak je ideální, když má někdo ještě soláry a nabíjí z přebytku elektrické energie
2. pořizovací náklady jsou podstatně vyšší (výbava s větší baterií a rychlonabíjením je většinou postatně dražší než se základní baterií), náhradní díly a kontroly jsou dražší. Takže je otázka za jak dlouho se vyšší cena vrátí na levnějších nákladech na kilometr.
3. Infrastruktura není v současnosti moc rozvinutá a zvlášť u levnějších a menších modelů s pomalým nabíjením je delší jízda (zvlášť do zahraničí) docela utrpením.
4. Výhody pro ekologii jsou v současnosti docela nejisté, protože se v Evropě zvýšil paradoxně podíl elektřiny vyrobené z uhlí (nešťastné odpojení JE v Německu), těžší alektromobily mají víc exhalací drobných částic od brzd a pneumatik, které jsou podle výzkumů nebezpečnější než klasické výfukové zplodiny. Výroba baterií taky není nic zvlášť ekologického a většinu zdrojů kontroluje Čína.

Jozef Lenin
1. 8. 2024 • 17:23

"Podle Tomáše Kadeřábka, experta na elektromobilitu a šéfkonzultanta leasingové společnosti Arval" - leasingovka chce prodavat sve sluzby, cim drazsi auto, tim vice vydelaji. Takze leasingovka bude tvrdit jak jsou elektroauta megacool ale ta realita je tristni. Staci se podivat na zkusenosti autopujcovny Hertz - zbavuje se elektrickych vozu protoze provozni naklady (vcetne oprav) jsou vyssi nez u klasickych aut a zakaznici si radeji pujci levnejsi auto nez predrazeny elektromobil. Mesic jsem mel Teslu S a dekuji, nemam zajem.

Marv-CZ
1. 8. 2024 • 17:22

Typická ukázka dehonestace lidí s jiným názorem. Podstrčím jim něco úplně jiného než říkají a na základě toho z nich udělám blbce.Na ty málo podstatné nebo nepravdivé věci uvedené v článku, si skoro nikdo nestěžuje. Za to ty podstatné, na které si lidé opravdu stěžují, jako je vysoká pořizovací cena, mizerný dojezd, praktické problémy s dobíjením, jsou v článku tiše přecházeny.BTW, jel jsem několika elektromobily a z hlediska jízdních vlastností jsou super. Nejméně se mi ale líbila adorovaná Tesla, ta byla oproti ostatním autům taková nějaká rozhrkaná - hlučná, pořád tam něco vibrovalo apod.

Lolofon
1. 8. 2024 • 17:22

Ako sa hovori, nemusim byt murar, aby som videl, ze stena je kriva.
Problem elektromobilov nie su len samotne auta, ale cela agenda a ideologia, ktora je s tym spojena. Takze do EV sa vo velkej miere prelievaju negativne emocie, ktore vyvolava green deal. Najma, ked sa zisti, ze ani tie EV nie su tak green, ako sa hovori.https://www.epochtimes.cz/2024/07/26/cesky-velkopod... ...

Určitě si přečtěte

Články odjinud