Dnešní automobily jsou vybaveny infotainmenty našlapanými informacemi a zábavou. Představa, že by řidiče mělo ovlivňovat další zařízení, působí na první pohled jako ne právě dobrý nápad. Chytrá kamera Driver i má poměrně vysoké a svým způsobem i odvážné ambice – chce řidiči poskytovat „zpětnou vazbu k jeho způsobu řízení,“ informuje Mashable.
Za chytrou kamerou stojí startup Netradyne, založený v San Diegu. Jeho cílem je poskytovat řidičům informace s ohledem na způsob jízdy a aktuální dopravní situaci.
V tuto chvíli autoři nápadu učí automatickou inteligenci, jak by měla reagovat na situace na silnici. Používají k tomu flotilu testovacích řidičů, AI v reálném čase sleduje jízdu a chování a poskytuje rady, jejichž cílem je předcházet nebezpečným situacím.
Netradyne spolupracuje například se státní firmou, zajišťující provoz školních autobusů. Výsledky testování prý dopadly velice slibně: kamera zachytila sedmkrát více riskantních manévrů než jakékoli jiné obdobné systémy. Díky použití této technologie se prý chování řidičů prokazatelně zlepšilo.
Samotné zařízení je poměrně rozměrné a těžko si lze představit, že by v této podobě získalo homologaci pro nasazení v osobních automobilech. Základem jsou čtyři kamery, snímající dění v úhlu 360 stupňů, tedy nejen na silnici, ale i uvnitř vozidla. Součástí je funkce rozpoznávání obličeje, sloužící k přihlašování řidičů.
Už nyní se samozřejmě řeší ochrana soukromí, takže pro řidiče testovacích vozidel, kteří občas vozí členy rodiny, je k dispozici krytka objektivu nebo možnost vypnout kameru směřující dovnitř. V nahraných videích je dokonce i funkce ochrany osobních údajů, která kromě řidiče rozmazává další osoby ve vozidle.
Informace o způsobu řízení jsou odesílány do mobilního telefonu, kde lze například zjistit, jak často se řidič díval na telefon či jinak nevěnoval pozornost řízení. Jedním z možných praktických využití je nasazení ve firemních vozech ke sledování a hodnocení řidičů.
Zařízení je připojeno k elektroinstalaci vozidla, takže ke svému provozu nepotřebuje žádné baterie. Odpadají tak problémy s nabíjením a přehříváním, kamera je schopná fungovat prakticky v jakémkoli autě.
Driver i například dokáže upozornit na „roztržité řízení“, příliš rychlou akceleraci či prudkou změnu směru jízdy. Sleduje i dění před vozidlem a varuje při nedodržení bezpečného rozestupu či před rizikem kolize.
Prezident Netradyne Sandeep Pandya vysvětluje, že se z běžné palubní kamery stal systém pro „koučování řidičů.“ Systém je vyvážený, takže nejen upozorňuje na chyby a potenciálně nebezpečné chování, ale také pochválí, když řidič jede, jak má.
Netradyne není firma zabývající se autonomními vozidly, ale jejích 50 miliónů zaznamenaných minut obsahuje užitečná data o modelech chování řidičů. Driver i sbírá údaje o 10 milionech ujetých mil každý měsíc, přičemž jde o data sesbíraná na silnici, nikoli simulované míle.
Kamera Driver i vlastně funguje nestranný, neustále koncentrovaný učitel autoškoly. Aplikace v přehledném rozhraní ukáže na videu konkrétní situace, vysvětlí zjištěné problémy a dá řidiči tipy pro zlepšení.
Mohlo by vás také zajímat: Konec šumu a artefaktů ve fotkách: Nvidia na ně poslala umělou inteligenci a výsledky jsou úchvatné.