Kanadský radioteleskop detekoval záhadné záblesky z vesmíru, opakují se každých 16 dní

Kanadský radioteleskop našel zdroj rádiových záblesků, které se opakují v pravidelné šestnáctidenní periodě. Podle serveru Gizmodo, který zprávu přinesl jako první, se jedná o první známý zdroj rychlých rádiových záblesků s tak pravidelným opakováním.

Rychlé rádiové záblesky (ve zkratce FRB z anglického Fast Radio Burst) jsou astronomickým jevem, při kterém je uvolněno velké množství energie ve formě rádiového záření. Na Zemi to pak pozorujeme jako záblesk v radiovém oboru spektra.

Rychlé rádiové záblesky

První rádiový záblesk byl zaznamenán v roce 2001. Postupem času se zlepšovala detekce FRB a tím i počet zachycených jevů. Vědci v minulosti našli zdroje opakujících se rychlých rádiových záblesků, ale nově nalezený objekt, označovaný jako FRB 180916.J0158 + 65, je první svého druhu.

Radioteleskop v provincii Britská Kolumbie na jihozápadě Kanady je primárně navržen pro mapování emisí z atomů vodíku. Zachycuje tak širokou škálu frekvencí elektromagnetického záření a pomáhá s hledáním FRB tak, že tisíckrát za sekundu skenuje 1024 bodů na obloze na 16000 různých frekvencích.

Co je zdrojem pravidelných záblesků?

Periodicita záblesků v pravidelných intervalech naznačuje mnohé o tom, jaký objekt by mohl ležet za tímto jevem. Podle vědců může být zdrojem fyzická dvojhvězda (dvojice hvězd obíhajících kolem společného těžiště) doprovázená třetím nebeským tělesem.

Získaná data tuto hypotézu však vysloveně nepotvrzují ani nepopírají. Může se jednat například o rotující magnetar, což je neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem, u které rozpad nestabilní kůry doprovází mohutné emise rentgenového a gama záření. V tomto případě však odborníci poznamenávají, že dosud známé magnetary mají frekvenci záblesků v řádu několika sekund.

Dokumentace k vědeckému objevu je zatím pod embargem, dokud nebude vydána v nejmenovaném odborném časopisu. V budoucnosti pak bude nutné provést další pozorování při všech možných frekvencích, aby bylo možné upřesnit hypotézu o tom, co opravdu je za tímto zdrojem.

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě

Diskuze (6) Další článek: Galerie: Podívejte se, jak se MyHeritage naučil obarvovat černobílé předky

Témata článku: Technika, Vesmír, Z vesmíru, Země, Astronomie, Dalekohledy, Kanada, Záblesk, Magnetary, Záření, Fast rádio burst, Radioteleskop, Gizmodo, Jihozápad, Frekvence, FRB, Britská kolumbie, Zdroj, Jev, Dalekohledy na Heureka.cz

Skvělý operační systém pro starý notebook. Jak nainstalovat a ovládat ChromeOS Flex

Máte doma starý notebook, jehož hardware už nestačí na plynulý běh Windows? Nainstalujte na něj operační systém ChromeOS Flex a udělejte z něj Chromebook!

Chrome OSGoogle
25 filmů, které musíte vidět, dokud jste ještě na světě. Víme, kde si je můžete pustit online

Vybrali jsme 25 jedinečných filmů napříč žánry a historií. Nabídnou to nejzajímavější ze světové i české filmové tvorby. Je to základní výběr, který byste podle nás měli vidět, pokud chcete mít přehled o kinematografii.

Vojtěch Malý