Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Z dálky trochu připomíná současné McLareny, zaujme také průhlednou ploutví v zadní části. Zdroj: BYD

Z dálky trochu připomíná současné McLareny, zaujme také průhlednou ploutví v zadní části. | Zdroj: BYD

Zdroj: Živě

Zdroj: Živě

Zdroj: Wheelsage (BYD Seal)

Zdroj: Wheelsage (BYD Seal)

Zdroj: Živě
Z dálky trochu připomíná současné McLareny, zaujme také průhlednou ploutví v zadní části. Zdroj: BYD
Zdroj: Živě
Zdroj: Wheelsage (BYD Seal)
5
Fotogalerie

Karta se obrací. Čínská vláda nechce továrnu automobilky BYD v Mexiku, bojí se úniku know-how do USA

Ve společnosti stále zůstává zažitá představa, že Čína kopíruje sofistikované produkty „západního světa“ a prodává je s nižší cenou, ale také výrazně nižší kvalitou. Jistě, v mnoha případech to stále platí, ale neházejme obrovitou Čínu do jednoho pytle.

Typickým příkladem je automobilový průmysl silně zaměřený na elektromobilitu. Čína udává směr, Čína přináší nové technologie, Čína tlačí ceny dolů. Kolega Standa Janů už před dvěma lety popisoval, jak čínská elektromobilní mašinerie vznikla, proč má takovou sílu i globálním měřítku a proč to bude bolet především Evropu.

Pryč jsou časy, kdy Čína vysílala zvědy, aby prováděli průmyslovou špionáž. Další etapou bylo (a stále je) prosté pravidlo, že když chce firma na obří čínský trh, musí založit společný podnik s čínskou firmou. To v praxi znamená, že odevzdává své know-how Číně.

Ale minimálně v oblasti elektromobilů se karta obrátila. Know-how je na čínské straně a médii proběhla zpráva o tom, že čínská vláda nechce společnosti BYD schválit stavbu továrny v Mexiku. Důvodem je obava z úniku know-how do USA.

Čínská automobilka BYD poslední roky zažívá nevídanou expanzi. Doma sesadila z trůnu po skoro čtyřech dekádách Volkswagen, úspěšně expanduje do světa a každý rok je schopna zvýšit kapacitu až o 1,5 milionu vozů. Mimo Čínu už rozjela továrnu v Thajsku, staví v Indonésii, Brazílii nebo Maďarsku. Plánovaná továrna v Mexiku ale má problém s čínským ministerstvem obchodu a to z nečekaného důvodu.

Podle Číňanů je totiž riziko, že se Mexičani dostanou k technologiím vozů produkovaných v mexické továrně a že je dostanou i k severním sousedům do USA. Nebo že dokonce povolí Američanům přístup do továrny, aby si vše mohli okopírovat sami.

Reálný důvod ale může být spíše ne zrovna přátelská pozice nové mexické vlády vůči Číně. Něco podobného jsme ostatně zažili i v Evropě, kde se po zásahu čínských úřadů také začaly měnit plánované projekty. Například nedošlo na výrobu SUV Leapmotor B10 v polské továrně, po tom, co polská vláda hlasovala pro nová cla na čínské elektromobily.

O továrně BYD v Mexiku se začalo mluvit minulý únor, delegace BYD si byla prohlédnout pozemky a počítalo se s investicí kolem 600 milionů dolarů. Kapacita v počátku měla být 150 000 vozidel, se zdvojnásobením v pozdější fázi. BYD loni v zemi prodal kolem 40 000 aut a byl tak 12. nejprodávanější značkou, letos chce prodeje zdvojnásobit.

BYD dosud nabízel zejména technologicky zajímavé baterie, poslední dobou ale pořádně šlápnul i do vývoje dalších prvků. Nově oznámená platforma Super e-platform má napětí 1.000 V, dokáže se nabíjet výkonem přes 1 MW a je tedy v nabíjení nejrychlejší na světě. Všechna auta BYD na domácím trhu mají nějakou formu autonomního řízení, včetně těch nejlevnějších modelů.

Všechny nové technologie se mají dostat také na globální trhy, strach o únik tedy může být i částečně oprávněný. Z pohledu Evropanů možná trochu smutný, protože právě tímto stylem se samotná Čína dostala k mnoha technologiím, poté, co tam západní firmy postavily své továrny.

Určitě si přečtěte

Články odjinud