První elektromobil nabízí už také Škodovka

První elektromobil nabízí už také Škodovka

Elektrická Škoda však teprve letos vstupuje na trh a v Norsku tedy ještě nezabodovala

Elektrická Škoda však teprve letos vstupuje na trh a v Norsku tedy ještě nezabodovala

Tam nyní vládne Tesla Model 3

Tam nyní vládne Tesla Model 3

Ale i ostatní automobilky se činí, toto je například plně elektrické Audi E-Tron GT

Ale i ostatní automobilky se činí, toto je například plně elektrické Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT: elektrické sportovní kupé nabídne 590 koní a DNA Porsche

Audi E-Tron GT: elektrické sportovní kupé nabídne 590 koní a DNA Porsche

Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT

Audii již nabízí elektrické SUV E-Tron

Audii již nabízí elektrické SUV E-Tron

Audi E-Tron konkuruje Tesle Model X

Audi E-Tron konkuruje Tesle Model X

Malý městský elektromobil BWM i3 

Malý městský elektromobil BWM i3 

Nissan Leaf je jedním z nejrozšířenějších elektromobilů na světě

Nissan Leaf je jedním z nejrozšířenějších elektromobilů na světě

Renault Zoe je cenově jedním z nejdostupnějších elektromobilů

Renault Zoe je cenově jedním z nejdostupnějších elektromobilů

Kia Niro, elektromobil nižší střední třídy

Kia Niro, elektromobil nižší střední třídy

VW e-Golf

VW e-Golf

Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq

SUV Hyundai Kona

SUV Hyundai Kona

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Pick-up Rivian R1T

Pick-up Rivian R1T

Pick-up Rivian R1T

Pick-up Rivian R1T

Pick-up Rivian R1T

Pick-up Rivian R1T

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model S

Tesla Model S

Škoda e-Pilot je prototyp elektrického vozu do města

Škoda e-Pilot je prototyp elektrického vozu do města

Sériové eCitigo na jedno nabití ujede zhruba 300 kilometrů a výroba odstartuje koncem letošního roku.

Sériové eCitigo na jedno nabití ujede zhruba 300 kilometrů a výroba odstartuje koncem letošního roku.

Osazený elektromotor nabídne výkon 61 kW a točivý moment 210 Nm. Energii mu dodává lithium-iontová baterie s kapacitou 36,8 kWh, která by měla dostačovat na dojezd až 265 km (dle režimu WLTP).

Osazený elektromotor nabídne výkon 61 kW a točivý moment 210 Nm. Energii mu dodává lithium-iontová baterie s kapacitou 36,8 kWh, která by měla dostačovat na dojezd až 265 km (dle režimu WLTP).

Elektrická Škoda však teprve letos vstupuje na trh a v Norsku tedy ještě nezabodovala
Tam nyní vládne Tesla Model 3
Ale i ostatní automobilky se činí, toto je například plně elektrické Audi E-Tron GT
Audi E-Tron GT: elektrické sportovní kupé nabídne 590 koní a DNA Porsche
26
Fotogalerie

Každé druhé nové auto v Norsku už je elektrické. Spalovací motor bude do šesti let zapovězen

Norský silniční svaz se pochlubil statistikami prodejů nových automobilů v zemi za poslední půlrok a překvapil neutuchajícím zájmem Norů o elektromobily. Aktuálně je každé druhé prodané auto v Norsku elektrické, přesněji je podíl elektromobilů 48,4 %. Zbytek tvoří hybridy, případně automobily pouze se spalovacím motorem, které už jsou v menšině. 

Nejprodávanějším autem v Norsku je aktuálně Tesla Model 3. Kalifornská automobilka má nyní v Norsku 24,5% podíl na trhu a jen za červen zde prodala 3 760 aut. A prodala by i víc, kdyby Tesla stíhala uspokojovat poptávku.

Zatímco Tesla a ostatní výrobci automobilů, kteří dokázali na poptávku po elektromobilech reagovat, zaznamenávají růst prodejů, o automobily značek Ford či Mercedes v Norsku naopak zájem opadá, upozorňuje Reuters. Tito výrobci totiž zareagovali na poptávku po elektrických vozech pozdě a nemají co nabídnout. Z tradičních automobilek se ale naopak daří značkám jako Nissan, Hyundai nebo BMW, které elektromobily již nabízejí. 

Norsko je největším evropským těžařem ropy a zemního plynu, přesto je nyní zemí s největším počtem elektromobilů na počet obyvatel. Prodej elektromobilů přitom vláda výrazně podporuje a zvýšenému provozu elektromobilů přizpůsobuje i energetickou infrastrukturu. V roce 2025 by měl podle současného plánu prodej vozů se spalovacími motory úplně skončit. 

V Norsku se pochopitelně činí i Tesla, která zde provozuje už 12 svých značkových obchodů a přes 60 rychlodobíjecích stanic Supercharger.

Nástup elektromobilů v Norsku je extrémně rychlý, což je dáno souhrou několika faktorů: jedná se o vyspělý a bohatý stát, národ má poměrně silné ekologické povědomí a počet obyvatel není nijak vysoký. Reforma mobility se zde tedy realizuje poměrně snadno. Může přitom posloužit jako příklad a vhled do budoucnosti pro ostatní státy. Inspirovat se již nechalo například sousední Švédsko, kde však aktuálně prodej elektromobilů poněkud předbíhá budování potřebné infrastruktury. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud