Vesmír | Mimozemský život

Kde jsou mimozemšťané? Možná nahodili režim spánku a čekají na chladnější vesmír

• Pokud existují mimozemšťané, tak kde jsou?
  • Mnozí vědci se domnívají, že opustili svá těla a přesídlili do digitálního světa
  • Jiní tvrdí, že jsou v jakémsi letním spánku a čekají na lepší podmínky

Věda je o hledání odpovědí. Na jednu z největších otázek lidských dějin jsme ale zatím odpověď nenašli. Fyzik Enrico Fermi před 67 lety položil jednoduchou otázku: Pokud existují mimozemšťané, tak kde jsou?

Možných odpovědí na tzv. Fermiho paradox je v podstatě nekonečno. Ostatní civilizace ještě nemusely vzniknout nebo mohou být na podobné úrovni. Neexistuje možnost, jak bychom mohli takový život desítky světelných let daleko najít. Planety podobné Zemi teprve objevujeme a neznáme ani složení jejich atmosfér.

A co když spí?

V době, kdy se spojily první dvě prachové částečky a začal proces vzniku sluneční soustavy, měl vesmír už 9 miliard let. Některé civilizace by mohly být naopak o miliony nebo dokonce o miliardy let před námi.

Stále populárnější je teorie, že vyspělé civilizace opustily svá těla a přesídlili do digitálního světa. Žijí v superpočítačích. Pokud jste viděli druhý díl Dne nezávislosti, asi víte, jak by to mohlo vypadat.

Anders Sandberg, Stuart Armstrong a Milan Cirkovic přišli s odvážnou hypotézou. Podle nich už podobné civilizace prozkoumaly velkou část vesmíru a nyní jsou v jakémsi „letním spánku“, nebo také estivaci, a čekají na lepší podmínky.

Zjednodušeně řečeno platí, že zpracování informací bude 10krát účinnější, pokud bude váš počítač 10krát chladnější (v Kelvinech).

Vesmír má v současné době teplotu 3 Kelvinů. Pokud ale civilizace počká do období, kdy bude vesmír chladnější, zvýší svůj výpočetní výkon až 1030krát.

Podle autorů bychom pro tuto hypotézu mohli najít důkazy. Stačí hledat procesy, které brání nejrůznějším astrofyzikálním jevům. Civilizace se tím snaží chránit své budoucí zdroje. Příkladem může být kolize galaxií, požírání hvězd černými děrami apod.

Zdroje: aleph.se, arxiv, foto: NASA, ESA