NASA | Voda | Mars

Kde přistanou lidé na Marsu? Tam, kde je voda těsně pod povrchem. NASA našla nejlepší místa

Při zkoumání sluneční soustavy je jedním z důležitých faktorů schopnost lokalizovat vodu, která může být využita k pití i pro výrobu paliva. NASA v uplynulém týdnu zveřejnila mapu Marsu, na které jsou vyznačena místa, kde by měla být pod povrchem dostupná voda ve zmrzlém stavu.

Vědci vytvořili mapu povrchu červené planety, zobrazující místa, kde by se měla vyskytovat voda v tuhém skupenství. V některých lokalitách by měla být pouhých 2,5 centimetru pod povrchem, což znamená, že bude pro případné budoucí návštěvníky snadno dostupná. Chladné barvy na mapě představují místa, kde je led blíže k povrchu, zatímco v oblastech s teplými barvami se nachází hlouběji.

Kde je pod povrchem zmrzlá voda?

Voda pod těsně povrchem

Pokud by se potvrdily dosavadní domněnky, znamenalo by to velmi snadnou dostupnost životodárné kapaliny na této planetě. K jejímu získávání by nebyla nutná vrtná souprava, ale stačily by nepoměrně jednodušší nástroje. „K těžbě ledu by nebylo potřeba rýpadlo. Mohli byste použít lopatu,“ řekl vedoucí studie Sylvain Piqueux.

Hledání zásob ledu je důležité především z pohledu plánovaných misí s lidskou posádkou. Voda je relativně těžká a do vesmíru ji lze přepravit jen v omezeném množství. V těchto lokalitách by například mohla vyrůst základna, kterou hodlá na Marsu vystavět SpaceX.

O tom, že je na Marsu voda v pevném skupenství, víme přinejmenším od roku 2008. Tehdy přítomnost ledu ve vzorku půdy potvrdila robotická sonda Phoenix, která úspěšně přistála na povrchu planety v polární oblasti Vastitas Borealis

K čemu je mapa dobrá?

Pohled pod povrch Marsu poskytuje především přehled o tom, kde se na této planetě nacházejí místa vhodná pro přistávání misí s lidskou posádkou. Navíc je možné, že pod vrstvou ledu bude dostupná voda i v kapalném stavu.

Data byla získána pomocí dvou družic, obíhajících kolem rudé planety: Mars Reconnaissance Orbiter a Mars Odyssey. Při hledání ledu byly například analyzovány snímky po dopadech meteorů, které odhalily, co se skrývá pod povrchem.

Velké plány má v tomto směru NASA, která chce do roku 2024 přistát s astronauty na Měsíci. Sama tento krok označuje jako „odrazový můstek na cestě k vyslání lidí na Mars“. Piqueux k tomu řekl: „Pokračujeme ve shromažďování údajů o ledu na Marsu a vyhledávání nejlepších míst pro přistání astronautů.“

Diskuze (29) Další článek: Do Česka přichází smartphony Realme. Zaútočí agresivní cenou a skvělou výbavou