Technologie | Letadla | Motory

Kdekoli na světě pod 4 hodiny: Už se testuje motor Sabre, který může radikálně proměnit leteckou dopravu

Létání je nejrychlejším transportem na delší vzdálenosti, přesto však dálkové lety běžně trvají přes deset hodin. Motory Sabre by mohly být revolucí, která výrazně cestování urychlí. Před pár dny byl otestován funkční prototyp.

Ještě rychlejší, než se čekalo

Na jaře minulého roku přistál v neděli ráno na Londýnském letišti Heathrow letoun, který absolvoval první pravidelný přímý let mezi Austrálií a Británií. S časem 17 hodin a tři minuty stanovil rekord nejdelšího pravidelného letu (bez přestupu). Tato linka mezi letišti LHR (Heathrow, Londýn, UK) a PER (Perth, Austrálie) stále funguje a jedná se o nejdelší pravidelný přímý let (celkově 14 498 kilometrů).

Technologie společnosti Reaction Engines může způsobit revoluci v nepohodlném a ne zrovna žádaném několikahodinovém sedění v letadlech. Jejich technologie motoru Sabre úspěšně ukončila testovací fázi prototypu nového typu kosmického raketoplánu. Použití takovéto technologie pro komerční lety by dobu cestování z Londýna do Austrálie snížilo na méně než 4 hodiny.

Převratný raketový motor Sabre k pohonu využívá jako palivo vodík a rovněž tekutý kyslík, který si obstarává v průběhu letu z atmosféry. Principem se podobá proudovému motoru a jeho nejkritičtějším prvkem je komplikované chlazení výfukových plynů. To probíhá pomocí tenkých trubiček naplněných heliem, které jsou schopny zchladit motor z teploty přes 1000 °C na -150 °C během setin sekundy.

Původní teoretická rychlost tohoto systému měla dosáhnout rychlosti Mach 5 (1715 m/s), při proběhlých testech se však podařilo rychlost zvuku překonat dokonce 25× (8575 m/s). Nicméně aby bylo této rychlosti možno dosáhnout, bylo třeba opustit nápad získávání kyslíku z atmosféry a nést si jej s sebou v nádržích.

Dlouhodobou vizí společnosti Reaction Engine je vytvořit nadzvukový letoun, který bude mít vícenásobné využití – nejenže bude schopen dopravit cestující kdekoliv po světě za zlomek současných dob letů, ale zvládne v případě potřeby zastat roli kosmických raket a dovést náklad na oběžnou dráhu za mnohem nižší cenu, než je tomu u současných forem dopravy.

Diskuze (101) Další článek: Když nevíte, zda chcete Alexu nebo Asistenta Googlu, berte reproduktor Sonos. Má obojí

Témata článku: Technologie, Letadla, Austrálie, Prototyp, Motory, Kyslík, Přímý let, Londýn, Motor, Sabre, Perth, M/s, Letecká doprava, Heathrow, Reaction Engine, Let, Rychlost


Určitě si přečtěte

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

** O kost zvanou fabella nás evoluce připravila už před miliony let ** V posledních desetiletích se však „ztracená kost“ znovu objevuje ** Anatomové nabádají ortopedy, aby brali fabellu v potaz

Jaroslav Petr | 31

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 91

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

** V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3 ** NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu ** V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

Karel Kilián | 121