Technologie | Letadla | Motory

Kdekoli na světě pod 4 hodiny: Už se testuje motor Sabre, který může radikálně proměnit leteckou dopravu

Létání je nejrychlejším transportem na delší vzdálenosti, přesto však dálkové lety běžně trvají přes deset hodin. Motory Sabre by mohly být revolucí, která výrazně cestování urychlí. Před pár dny byl otestován funkční prototyp.

Ještě rychlejší, než se čekalo

Na jaře minulého roku přistál v neděli ráno na Londýnském letišti Heathrow letoun, který absolvoval první pravidelný přímý let mezi Austrálií a Británií. S časem 17 hodin a tři minuty stanovil rekord nejdelšího pravidelného letu (bez přestupu). Tato linka mezi letišti LHR (Heathrow, Londýn, UK) a PER (Perth, Austrálie) stále funguje a jedná se o nejdelší pravidelný přímý let (celkově 14 498 kilometrů).

Technologie společnosti Reaction Engines může způsobit revoluci v nepohodlném a ne zrovna žádaném několikahodinovém sedění v letadlech. Jejich technologie motoru Sabre úspěšně ukončila testovací fázi prototypu nového typu kosmického raketoplánu. Použití takovéto technologie pro komerční lety by dobu cestování z Londýna do Austrálie snížilo na méně než 4 hodiny.

Převratný raketový motor Sabre k pohonu využívá jako palivo vodík a rovněž tekutý kyslík, který si obstarává v průběhu letu z atmosféry. Principem se podobá proudovému motoru a jeho nejkritičtějším prvkem je komplikované chlazení výfukových plynů. To probíhá pomocí tenkých trubiček naplněných heliem, které jsou schopny zchladit motor z teploty přes 1000 °C na -150 °C během setin sekundy.

Původní teoretická rychlost tohoto systému měla dosáhnout rychlosti Mach 5 (1715 m/s), při proběhlých testech se však podařilo rychlost zvuku překonat dokonce 25× (8575 m/s). Nicméně aby bylo této rychlosti možno dosáhnout, bylo třeba opustit nápad získávání kyslíku z atmosféry a nést si jej s sebou v nádržích.

Dlouhodobou vizí společnosti Reaction Engine je vytvořit nadzvukový letoun, který bude mít vícenásobné využití – nejenže bude schopen dopravit cestující kdekoliv po světě za zlomek současných dob letů, ale zvládne v případě potřeby zastat roli kosmických raket a dovést náklad na oběžnou dráhu za mnohem nižší cenu, než je tomu u současných forem dopravy.

Diskuze (106) Další článek: Když nevíte, zda chcete Alexu nebo Asistenta Googlu, berte reproduktor Sonos. Má obojí

Témata článku: Technologie, Letadla, Austrálie, Motory, Prototyp, Reaction Engine, Kyslík, Londýn, Reaction Engines, Let, Přímý let, M/s, Perth, Sabre, Rychlost, Hod, Letecká doprava, Heathrow, Motor


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 98

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

Jan Láska, Vladislav Kluska | 27

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná (ne)víte

Karel Kilián | 31

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

HTTPS byl pouze první krok. Chrome zavádí DoH, tedy šifrované DNS. Dopady mohou být obrovské

** Šifrovaný web je dnes už samozřejmost ** Jeden díl skládačky ale ještě chybí – DNS ** Firefox už začal a teď se na šifrované DNS chystá i Chrome

Jakub Čížek | 95