Kdekoli na světě pod 4 hodiny: Už se testuje motor Sabre, který může radikálně proměnit leteckou dopravu

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 107

Názory k článku

avatar
19. 12. 2019 12:19

Buď budou tak drahé letenky, že budou mít problém s obsazeností, nebo to bude nějaké Jumbo, které bude přistávat na pár letištích na světě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
15. 07. 2019 22:34

Vzpomněl jsem si na reklamní slogan na leteckou dopravu:
Snídáte v Paříži, obědváte v Londýně, večeříte v New Yorku a vaše kufry už jsou v Tokiu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 06. 2019 11:44

ale prosim vas

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 05. 2019 10:44

Nevydrží to drak letaddla. Budou rádi za rychlost 3 machy max. 3,5 a tím ta celá bublina splaskne. Uplantnění najde ve vojenských letadlech, kde se nehledí na cenu, tam budou možná létat rychlostí 4 machy a ve střelách, které poletí samozřejmě rychleji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
29. 04. 2019 00:33

Motor byl původně určený pro pohon SSTO(single stage to robit-jeden stupňů na orbitu) letadla/raketoplánu, pro vynášení nákladu a lidí do vesmíru s možností rychle cestovat po planetě "skokem" přes hranicí otmosféry. Tyhle plány dost naboural Elon Must s falconama, Dragonem a Starship, kde falcon náklad vozí už teď, Dragon posádku možná už během příštího roku.
Motory sabre fungují tak, že při nízkém letu a vzletu fungují zhruba stejně, jako proudové motory, když se stroj dostává do vyšší výšky klesá tlak a zvyšuje rychlost, aby si udržel vztklak, pohybuje se tě měr stejnou rychlostí, jako když raketoplán brzdil o atmosféru, a proto se vzduch okolo nasávání ohřívá až a několik set stupňů a musí co nejvíc chladit nasávaný vzduch, aby motor měl co nejlepších účinnost. Ve chvíli, kdy se dostaneme do výšky, kde vzduchem už je tak řídký se nasávání uzavře, a otevře se vnitřní okruh, který funguje jako klasický raketový motor, stroj zvýší úhel stoupání, abychom se dostal co nejdříve z atmosféry(jak klasické rakety). Pointa je v tom, že nikdy nebyl primárně určený pro přepravu osob po planetě, takže pochybuju, že k tomu bude používaný, pokud se vývoj vůbec podaří dokončit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2019 19:15

Vela ludom by asi stacilo 250-300km/h vzucholodou, keby sa tam naslo 3-4x viac metrov stvorcovych na osobu (asi ako v klasickom lupeckovom vlaku), pohodlny hajzel, velke okna a aspon tricha spolocenskeho priestoru. U vzducholode by to nemusel byt taky velky problem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2019 10:42

No nevim, mit pod zadkem nadrze s tekutym vodikema kyslikem...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 04. 2019 07:03

Tak dnes pro změnu zázračný motor?
Tak až se budou prodávat letenky na pravidelnou linku, tak mne prosím informujte...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 04. 2019 02:41

jo to je super, akorat nebude žádnej drak do kterýho to pujde namontovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2019 20:50

No ... byl to Concord a zrusili ho. Lidi chteli vic pohodli nez rychlost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2019 19:38

Ještě bude problém s hlukem. Každé nadzvukové letadlo vytváří silnou rázovou vlnu. Jinak velmi zajímavé.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2019 17:36

vykon motoru. k tomu je pro relane vyuziti potreba i aerodynamika. na malou pristavaci/startovni rychlost potrebuji vztlak, na velkou min aerodynamicky odpor (i kvuli treni a ohrivani materialu). resi se to starty z podvesu ci katapultem, v civilnim provozu nerealne. concorde byl na hranici i na dnesni konstrukcni podminky. nerealny je i civilni provoz s vlastnim vodikem/kyslikem. motory by musely byt velmi usporne, dalsi veci je bezpecnost tankovani, provozu a prumyslova vyroba vodiku.je pravdepodobne, ze neco takoveho bude nasazeno do komercniho provozu. nikdo z nas se toho vsak nedozije, zcela jiste

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2019 13:36

Provoz bude tak drahý, že to bude jen pro zazobané dobrodruhy. Ovšem jako levnější doprava družic na nízké orbity, to by možná šlo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2019 13:34

Úroveň tohoto článku mě donutila se na VTM zaregistrovat. Na další články pana Šablatury si budu muset dávat pozor.Obzvlášť kvalitní je čtvrtý odstavec:* ...tekutý kyslík, který si obstarává v průběhu letu z atmosféry - určitě ne kyslík ale jen vzduch a určitě jej nezkapalňuje.
* ...nejkritičtějším prvkem je komplikované chlazení výfukových plynů - bože, chlazení má snad u sání ne?! to je na tomto motoru právě to zásadní
* ...pomocí tenkých trubiček naplněných heliem, které jsou schopny zchladit motor - motor?! opravdu ne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2019 12:51

Něco málo o Concordu, který létal rychlostí mach 2. https://www.youtube.com/watch... Jeden z důvodů, proč se nechytl je ten, že nevydělával dost peněz. Snad to tentokrát nějak vymyslí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 04. 2019 11:32

No já nevím, ale na stránkách té firmy se píše, že v roce 2020 začnou stavět zkušebnu motorů. Co jsem tak počítal, tak ta firma zatím spolkla nějakých 100 milionů liber. Celkem slušná černá díra. Myslím, že kdyby něco takového bylo reálné a jen trošku rentabilní, tak to už mají američani dávno. A rozhodně by to nešlo do civilního sektoru. ☺

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 04. 2019 11:26

Vzbuďte mě, až budou náklady na kilometr stejné jako u Dreamlineru. Do té doby...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 04. 2019 11:01

U letecké dopravy bude rozhodovat jeden veledůležitý faktor - ekonomie provozu. Pro použití k dopravě nákladů na oběžnou dráhu by to mohl být velmi zajímavý systém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 04. 2019 10:49

"Sabre k pohonu využívá jako palivo vodík a rovněž tekutý kyslík, který si obstarává v průběhu letu z atmosféry"To fakt v originale pisi nebo jste smichali dve veci dohromady? Fakt neco bere za letu kyslik ze vzduchu a jeste zkapalnuje? Jestli to bere zasoby s sebou, tak dava smysl, ze berou kapalny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2019 10:43

Tohle nebude mit zadne civilni pouziti, neverim ze ano. Ale uplne zmeni zbrojni prumysl (a rovnovahu sil atd.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 04. 2019 10:32

Jaka je tak spotreba kysliku, pokud si ho motor bere sam za letu ze vzduchu oproti proudovym motorum, ktere pouzivaji dnes? Pokud by se teoreticky veskera letadla, co ted letaji (a ze jich je), predelala na tento pohon, stacilo by to na snizeni obsahu kysliku v atmosfere, nebo by se nic nestalo kdyby se za kazde letadlo vysadily dva stromy navic? 😀

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 04. 2019 10:16

Trochu češtiny by to chtělo Buď "Buďte kdekoliv na světě pod čtyři hodiny" nebo "Kamkoliv na světě pod čtyři hodiny." Samostatné "Kdekoliv" je nedostatečné (je to trochu moravské).A ještě teda věcná poznámka, let Perth→Heathrow již není nejdelším pravidelným letem. Dokonce v této chvíli je až třetí. Nejdelším pravidelným spojením je nyní Singapur→Newark, flight SQ21/SQ22, 15 344 kilometrů, linka spuštěna 11. října 2018.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (17)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor