Předsedkyně amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) Jennifer Homendy sdělila senátnímu výboru, že vyšetřování odpadnutí záslepky nouzového východu letadla Boeing 737 Max 9 společnosti Alaska Airlines ztěžuje nedostatek dokladů o opravách a záznamů z bezpečnostních kamer. Podrobnosti přináší web Ars Technica.
Jednou z nejzásadnějších skutečností je, že výrobce letadla „nebyl schopen najít záznamy“ a sdělil NTSB, že nahrávky z bezpečnostních kamer byly přepsány. „Do dnešního dne stále nevíme, kdo provedl práce na otevření, opětovné instalaci a uzavření záslepky dveří letadla, které bylo obětí nehody,“ napsala ve středu 13. března Homendy v dopise adresovaném vedoucím představitelům senátního výboru pro obchod, vědu a dopravu.
Během stoupání upadl kus trupu
K incidentu došlo 5. ledna 2024, když se během letu na pravidelné lince AS-1282 z amerického Portlandu do kanadského Ontaria v průběhu stoupání oddělila část trupu – panel s jedním z nouzových východů a také část jednoho neobsazeného sedadla (řada číslo 26). Následně se v kabině pro cestující uvolnily kyslíkové masky.
Piloti si nasadili kyslíkové masky a ve výšce okolo 16 tisíc stop (cca 4,9 kilometrů) zastavili stoupání. Následně vyhlásili stav nouze kvůli poklesu tlaku v kabině a zahájili klesání do výšky 10 tisíc stop (cca 3 kilometry), což je v takových situacích standardní procedura. S poškozeným letadlem se nakonec vrátili do Portlandu, kde zhruba po dvaceti minutách letu úspěšně nouzově přistáli.
Dosavadní vyšetřování přineslo řadu skandálních poznatků. Nejprve na konci ledna přišla zpráva, podle které se při kontrolách letadel Boeing 737 Max 9 letecké společnosti Alaska Airlines podařilo odhalit „mnoho“ uvolněných šroubů. Na začátku února se pak ukázalo, že ve stroji, který ztratil záslepku nouzového východu, chyběly čtyři důležité šrouby.
Nevíme, kdo letadlo opravoval
Boeing uvedl, že není schopen najít záznamy dokumentující práce provedené na záslepce dveří nouzového východu Boeingu 737 Max 9 s tím, že záběry z kamer už byly přepsány. Firma vyšetřovatelům neposkytla ani seznam zaměstnanců a dokumentaci, kterou si NTSB vyžádala.
Z dosavadního šetření plyne, že záslepka byla v továrně Boeingu otevřena za účelem opravy nýtů. NTSB ve své předběžné zprávě uvedla, že letadlo továrnu opustilo bez klíčových šroubů, které mají záslepku zajišťovat. NTSB přitom nechtěla najít odpovědné zaměstnance „za účelem potrestání“, ale proto, aby je mohla vyslechnout a získat více informací o bezpečnostní kultuře ve firmě.
Mluvčí Boeingu sdělil, že standardní praxí je uchovávat záznamy z bezpečnostních kamer průběžně po dobu 30 dnů. Postižené letadlo bylo v továrně Boeingu v září 2023 a o měsíc později bylo dodáno společnosti Alaska Airlines. K nehodě došlo až v lednu, kdy již byly záznamy několikrát přepsány.