Nepodceňuji, pouze reaguji na přehnaný optimismus a zářivou blízkou budoucnost s plnou samostatností. Například zmíněné motory Saturn AL-31F se kterým se dostali na 400 hodin, avšak bez studených startů. Oněch 400 hodin je ovšem letových, nikoliv bojových, kdy motory dostávají mnohem více zabrat střídavými režimy a přetížením. O první vlastní motor (licenční výroba) se Čína pokusila před 35 let a stále nejsou schopni dosáhnout životnosti originálních motorů vyrobených v Rusku. Stejné je to s tahem, kde licenční motor poskytuje o 27% méně tahu, než originál. Saturn AL-31F se ani zdaleka nepřibližuje výkonem, životností a spolehlivostí motoru F135-PW-100 (F-35 Lightning II) produkovaný v USA. Stejné je to například s materiálem pro ponorky, tedy hutní průmysl a technologické zpracování ocelových plátů, které ohýbají na požadované tvary a poté svařují (tlakové trupy). Vývojem si prostě musí projít, nelze jej přeskočit a technicky schopné a především zkušené lidi si musí vychovat, stejně tak vypilovat technologické postupy. Na tom nezmění nic ani neomezené finance, ukradené technické plány, nakoupené stroje a kašlání na patenty. Ono potom když se začnou používat opravdu náročné slitiny titanu a další pokročilé materiály např.: pro letecký průmysl, jsou vychovaní zkušení lidé a vypilované postupy tím nejdůležitějším. Nejde to hned, nýbrž postupně a nic na tom nezmění ani pokroky v umělé inteligenci, rozvoj digitální programování, simulací,... Třeba za 30-40 let ano, ale v blízké budoucnosti to nehrozí. Otázkou je, kde budou za 30-40 let technologicky západní země. Ono i když "skoro nevyrábí", tak stále zachovávají své technologické schopnosti.