Kdyby v obřím New Yorku jezdila jen sdílená robotická auta, mohlo by jich být o polovinu méně

Kdyby v obřím New Yorku jezdila jen sdílená robotická auta, mohlo by jich být o polovinu méně

Skupina výzkumníků z MIT, která se už v minulosti zabývala optimalizací sdílení vozů (car-sharing), publikovala článek (PDF) v časopisu Nature, ve kterém popisuje svůj model optimalizace organizace taxi dopravy v New Yorku, konkrétně na Manhattanu.

Optimalizace je zlatý důl každé pokročilé taxi služby v obrovském městě, lepší organizace totiž pochopitelně snižuje náklady – na ulicích může být méně vozů, méně prostojů a rychlejší reakce na zákazníky.

38835568-e0b8-4e5a-a4ab-6e8113aa4d4c
Výzkumníci z MIT vytvořili dopravní model Manhattanu a napsali nad ním svůj optimalizační algoritmus. Více v odkazovaném článku.

Výzkumníci tedy vytvořili kompletní model a spočítali, že s jejich algoritmy by New York potřeboval o celých 30 % méně taxíků než dnes. Ještě zajímavější je však výstup, kdy do své analýzy zapojili předpoklad, že by všechny vozy v New Yorku byly autonomní a sdílené – o jízdu by se tedy staral software, a veškerá doprava by byla počítačově koordinovaná.

New York křižuje na 14 000 taxíků, které obslouží až 500 000 jízd každý den. Kdyby se jejich organizace dopravy řídila algoritmy z MIT, bylo by jich třeba o třetinu méně. A kdyby byla celá individuální automobilová doprava na Manhattanu robotická a sdílená, město by si vystačilo pouze s polovinou vozů.

Výsledek? New Yorky by stačilo pouze 50 % současných vozů a každodenní zácpy by se staly minulostí! Není však pravděpodobné, že by mělo v dohledné budoucnosti s plně automatizovanou dopravou kdy dojít – leda snad že by státy začaly za pár desítek let silně penalizovat hloupé automobily stejně jako dnes ty, které nesplňují třeba emisní normy.

Určitě si přečtěte

Články odjinud