Některé filmy mají skvělé kritiky, ale diváci se na ně dvakrát nehrnou. Jiné filmy kritici ztrhají, ale diváci je milují. Do druhé kategorie patří třeba řada romantických komedií. Filmovým kritikům připadají plytké a povrchní. Jenže právě to se na nich divákům líbí.
Zdaleka to neplatí jen o filmech. Když si člověk večer po celodenním shonu urve chvilku nad knížkou, málokdy sáhne po Tolstojově Vojně a míru. Přednost dostane spíš detektivka nebo romance, která by literárnímu kritikovi nestála snad ani za ohrnutí horního rtu.
Němečtí vědci se nyní pokusili odhalit tajemství „pohodových filmů“, jako je Láska nebeská, Pretty Woman, Amélie z Montmartru nebo Nedotknutelní. Keyvan Sarkhosh a Winfried Menninghaus z Max-Planck-Institut für empirische Ästhetik ve Frankfurtu nad Mohanem zapojili do svého výzkumu 450 filmových diváků z Německa, Rakouska a z německy mluvících regionů Belgie a Švýcarska. Výsledky jejich bádání zveřejnil vědecký časopis Projections.
Od filmu chceme uvolnění a zlepšenou náladu
Co tedy dělá z běžného filmu film, který diváci hodnotí jako „pohodový“? Logicky se nabízí dva základní předpoklady – humor a happyend. Jak prokázal výzkum německých psychologů, tyhle dvě ingredience jsou nezbytné, ale samy o sobě na vytvoření pohody nestačí.
„V pohodových filmech můžeme vysledovat některé typické rysy příběhu a hlavních hrdinů,“ shrnuje závěry výzkumu Keyvan Sarkhosh. „V těchto filmech často vystupují outsideři hledající tu pravou lásku. Ti musí překonat spoustu překážek a úkladů osudu, aby se nakonec v dané komunitě prosadili.“
Pohodový film nesmí postrádat dramatickou zápletku, která má zhusta výrazný emocionální náboj a na diváka citově silně zapůsobí. Tyto filmy také sdílejí mnoho se schématy tradičních pohádkových příběhů, což jim dodává na lehkosti.
Pohodový film tedy tvoří směska rysů a charakteristik, jejichž komponenty musí být pečlivě vyvážené. Ničeho nesmí být příliš a ničeho se nesmí nedostávat. Po přečtení zdrcující kritiky na povedený „pohodový film“ může vzniknout mylný dojem, že úspěšný filmový „cajdák“ dokáže natočit kdekdo. Ve skutečnosti to zdaleka není jednoduché a diváci dobře vědí, že ne všechny romantické komedie zabírají jako „lék na bolavou duši“.
Autoři studie zdůrazňují, že „pohodové filmy“ jsou oblíbené hlavně proto, že lidem přinášejí relaxaci a zlepšují náladu. To potvrzují i samotní účastníci studie, kteří si uvědomují sentimentalitu „pohodových filmů“, ale nepovažují je za filmové kýče. Diváci si také na svých oblíbených filmových kusech cení kvalitního technického provedení.
Když se řekne „pohodový film“, je to pro většinu diváků známka dobré kvality, zatímco pro profesionální filmové kritiky je to takřka synonymum pro špatný film. V tom se asi diváci a kritici nikdy neshodnou. Naštěstí bude diváků vždycky víc než profesionálních kritiků a „pohodové filmy“ se proto jen tak natáčet nepřestanou.