Mars | Materiál | Kolonizace

Ke konstrukci příbytků na Marsu bychom mohli použít tamější půdu a chitin

Tým vědců vedený Javiere Fernandezem ze Singapore University of Technology and Design navrhnul, že ke konstrukci příbytků na Marsu bychom mohli použít jeden z nejrozšířenějších polysacharidů – chitin. Ten je na Zemi hlavní složkou kutikuly členovců.

U některých členovců je kutikula zpevněna minerálními látkami a přeměněna v exoskelet. Mohlo by něco podobného fungovat i na rudé planetě? Badatelé zkusili zkombinovat imitaci tamější půdy s chitinovými vlákny a domnívají se, že ano.

„Pracovali jsme s jednoduchou chemií vhodnou pro rané osídlení Marsu a vyrobili jsme marsovský biolit pomocí chitosanu derivovaného z kutikuly členovců díky aplikaci hydroxidu sodného, což je složka, kterou lze na Marsu získat elektrolytickou hydrolýzou,“ uvádějí.

Jako velmi lehká skála

Výsledný materiál prý svými vlastnostmi značně připomíná beton, ale je nesrovnatelně lehčí. „Je jako velmi lehká skála,“ konstatoval Fernandez v rozhovoru pro CNN.

„Máme cestu… k hromadné výrobě budov různými nástroji, od 3D tisku po odlévání, s jedním jediným materiálem,“ dodal.

Právě technologie inspirované biologií jsou podle  Fernandeze klíčové nejen pro náš udržitelný život na Zemi, ale také pro to, aby se z lidstva mohl stát meziplanetární druh.

Diskuze (2) Další článek: První ukázky, jak GeForce RTX 3090 zvládá hraní v rozlišení 8K