Severokorejský vůdce Kim Čong-un po čtyřech letech opustil svou zemi a v úterý 12. září dorazil do ruského Vladivostoku. Zde se zúčastní Východního ekonomického fóra a dle dostupných informací se má sejít s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Z technického pohledu je zajímavé, že Kim přijel svým obrněným vlakem.
Vůdce opouští Severní Koreu zřídka a jen málokdy letí. Stejně, jako jeho otec a dědeček, raději jezdí obrněným vlakem. Dost možná protože nemá důvěru v letadla ze zchátralé flotily pocházející ještě ze sovětské éry.
Pomalu se pohybující neprůstřelná pevnost
Podrobnosti o dopravním prostředku nejvyššího představitele KLDR jsou z velké části utajené. Některé zprávy naznačují, že s hlavním vlakem jezdí ještě dva další: jeden pro kontrolu trati před ním, druhý pro přepravu bezpečnostního doprovodu a pomocného personálu.
V roce 2009 zveřejnil jihokorejský Chosun podrobnosti o vlaku, který používal Kimův otec Kim Čong-il. Odhaduje, že jeho lokomotiva táhla 90 vagonů. Podle novějších odhadů o Kim Čong-unově vlaku se tento počet mohl snížit na 21 vozů. Část vagonů je určena k přepravě obrněných limuzín – ruský diplomat Georgij Toloraj, který cestoval s Kim Čong-ilem v roce 2001, uvedl, že při této cestě byly přepravovány dva obrněné Mercedesy.
Ve vlaku jsou ložnice a konferenční místnosti, které slouží k oficiálním státním záležitostem. Existuje jen velmi málo snímků interiéru, nicméně na videu z roku 2018 je vidět, jak se Kim setkává s nejvyššími čínskými představiteli v širokém vlakovém vagonu obklopeném růžovými pohovkami.
Na jiných záběrech je vidět, jak Kim sedí ve voze s plyšovými sedadly, vede schůzi v jídelním voze a účastní se banketu ve vagonu obloženém tmavým dřevem. Na těchto záběrech Kim sedí u stolu plného jídla, zatímco před ním vystupují baviči ve smokingu a večerních šatech.
V porovnání s většinou moderních vlaků se stroj zatížený neprůstřelným pláštěm, pohybuje velmi pomalu. Podle odhadů jezdí po kolejích v Severní Koreji rychlostí pouze kolem 28 kilometrů za hodinu, v čínské železniční síti prý může zrychlit podle různých zdrojů na 90 km/h, nebo jen 60 km/h.
Luxus na kolech
Na palubě vlaku cestoval jen málokdo mimo severokorejskou elitu. Nemnohé fotografie ze státních médií, svědectví cestujících a agenturní zprávy však vykreslují obraz nebývalého luxusu.
Ruští technici při inspekci v roce 2001 zjistili, že pod dvěma hlavními vagony (bydlení a služební účely) jsou masivní pancéřové pláty. Záběry z interiérů ukazují lesklé bílé místnosti s dlouhými stoly a plochými monitory na stěnách. Jiné záběry odhalily pokoje s červenými koženými křesly.
Jeden z nejpodrobnějších popisů pochází od ruského úředníka Konstantina Pulikovského, který v knize „Orient Express“ vylíčil cestu s Kim Čong-ilem po ruském Dálném východě. Pulikovskij v knize popsal gurmánský jídelníček s širokou nabídkou jídel.
„Bylo možné objednat si jakýkoli pokrm ruské, čínské, korejské, japonské a francouzské kuchyně,“ napsal Pulikovskij a dodal, že v nabídce byla bordeauxská i burgundská vína a živí humři. Cestující ve vlaku bavily mladé zpěvačky, které byly představovány jako „paní průvodčí“, a zpívaly serenády v korejštině a ruštině, vyprávěl Pulikovskij.
Všichni z cesty! Jede Kim!
Vlak během svých jízd způsobuje rozsáhlá narušení běžné železniční dopravy. Důvodem je snaha o zajištění maximální bezpečnosti. Deník Chosun Ilbo uvedl, že na železniční stanice podél trasy bývá předem vysláno asi 100 bezpečnostních agentů, kteří je prohledávají kvůli možným hrozbám. Ve stanicích je vypnutý proud, aby se zabránilo pohybu dalších vlaků.
Severokorejský vůdce Kim Čong-un dorazil do ruského Vladivostoku
Po celé Severní Koreji bylo údajně vybudováno dvacet vlakových stanic jen pro potřebu vůdce. V roce 2009 noviny informovaly, že vlak doprovází velká podpůrná skupina, která zahrnuje dopravní letadla sovětské výroby Il-76 a vrtulníky Mi-17.
I přes svou velkolepost a rozsáhlá bezpečnostní opatření představuje jízda vlakem poměrně nenápadný způsob cestování ve srovnání s letadly, která lze odhalit pomocí údajů o sledování letu nebo radaru. Mnoho z nedávných Kimových cest bylo oznámeno až po jejich skončení.
Kromě nízké rychlosti musel severokorejský vlak při jízdě do Vladivostoku čelit i dalším komplikacím. Ruská železniční síť totiž používá jiný rozchod kolejí, což vyžadovalo dlouhé čekání na hranicích.
Ani na domácí půdě nemá Kimův vlak na růžích ustláno. Železniční odborníci, kteří v posledních letech navštívili Severní Koreu, tvrdí, že síť vybudovaná za císařského Japonska na počátku 20. století je v havarijním stavu.
Jihokorejský železniční expert Ahn Byung-min řekl v roce 2018 deníku The Washington Post, že od jeho první návštěvy v roce 2000 se podmínky na zdejší železnici zhoršily a některé jízdy mu připomínaly ujíždějící důlní vozík z filmu „Indiana Jones a chrám zkázy“.
Vůdce, který se bál létat
Záliba severokorejských vůdců v cestování vlakem se datuje od Kim Ir-sena – zakladatele Severní Koreje, kterému sovětský vůdce Josif Vissarionovič Stalin kdysi daroval vlakový vagon. Jeho syn Kim Čong-il byl známý tím, že se bál létat a raději cestoval vlakem, který byl vybaven moderní komunikační technikou a početným personálem, jenž vyhovoval jeho rozmarům.
V roce 2010 bývalý osobní strážce řekl jihokorejským médiím, že se Kim Čong-il obával, že pokud bude cestovat letadlem, bude sestřelen nepřáteli. Následující rok vůdce zemřel na selhání srdce a severokorejská státní média uvedla, že smrt nastala právě v okamžiku, kdy jel svým milovaným vlakem.
V rodinné tradici pokračuje i současný severokorejský vůdce Kim Čong-un. Ten v roce 2019 urazil v obrněném vlaku přes Čínu přibližně 4 500 kilometrů, aby se dostal do Vietnamu na své druhé osobní setkání s tehdejším prezidentem Spojených států Donaldem Trumpem. Celá cesta mu trvala dva a půl dne, což by odpovídalo průměrné rychlosti asi 75 km/h.
Od roku 2011, kdy se Kim ujal vedení země po smrti svého otce, cestoval mimo Severní Koreu jen zřídka. Během pandemie koronaviru se pak Severní Korea prakticky odřízla od okolního světa. Pozoruhodné je, že když ruští diplomaté v roce 2021 konečně opouštěli izolovanou zemi, použili k překročení hranice železniční vozík.