Káva | Psychika | kofein

Kofein zlepšuje schopnost řešit problémy, ale nezvyšuje kreativitu, naznačuje studie

Kofein je pravděpodobně nejrozšířenějším stimulantem na světě, proto je jeho působení na centrální nervovou soustavu a srdeční činnost předmětem mnoha vědeckých výzkumů. Nedávno zveřejněná studie, provedená odborníky z Arkansaské univerzity, se zabývala vlivem této látky na schopnost kreativního řešení problémů.

Řada lidí konzumuje kofein nejen z důvodu, že je udržuje v bdělém stavu, ale také protože mají pocit, že aktivuje jejich mozek a podporuje kreativní myšlení. Tak to ale nefunguje, tvrdí závěry výše zmiňované studie.

Jak by kofein mohl ovlivnit kreativitu

Není žádným tajemstvím, že kofein může dodávat energii a zlepšovat soustředění, což jeho konzumentům umožňuje dosahovat vyšší produktivity. Nezodpovězenou otázkou však bylo, zda nějakým způsobem ovlivňuje úroveň kreativity.

Do výzkumu bylo zahrnuto osmdesát účastníků, z nichž první polovina dostala placebo, zatímco druhá požila pilulku se 200 miligramy kofeinu, což odpovídá jednomu šálku kávy. Vědci pak zkoumali vliv kofeinu na dva různé typy myšlení: divergentní a konvergentní.

Jako divergentní myšlení je označován proces, který vede ke vzniku většího množství originálních řešení problému. Bývá považováno za jeden z významných předpokladů kreativity. Proti tomu konvergentní myšlení obecně znamená schopnost „správně“ odpovědět na otázky, k jejichž zodpovědění není podstatná kreativita (např. při testu či zkoušení ve škole).

Kreativita stejná, produktivita vyšší

Výsledky výzkumu ukázaly, že osoby, jimž bylo podáno 200 mg kofeinu, nevykazovaly v divergentním myšlení žádné změny. Jinými slovy: jejich kreativita, tedy schopnost přijít s novými a zajímavými odpověďmi nebo řešeními, se v žádném směru nezlepšila.

Kofein však zvýšil konvergentní myšlení, a kromě toho se ukázalo, že také zlepšuje náladu účastníků. Výsledky naznačují, že zatímco pro zvýšení produktivity může být kofein dobrý, velmi pravděpodobně nepomáhá zvyšovat kreativitu. Může však kreativním lidem pomoci lépe se soustředit na jejich práci.

Diskuze (1) Další článek: Automobilka BMW změnila logo. To nové prý odpovídá digitálnímu věku a je průhledné

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Tělo, Káva, Psychika, Potraviny, kofein, Myšlení, Kreativita, Schopnost, Produktivita, Řešení problému, Studie


Určitě si přečtěte