Kolem naší planety proletí asteroid větší než egyptské pyramidy, srážka se Zemí naštěstí nehrozí

Kolem naší planety proletí v noci na pátek 15. října asteroid 2021 SM3, který byl objeven teprve letos. Podle odhadů má průměr asi 160 metrů, což znamená, že je větší než Chufuova pyramida, která je největší pyramidou v Egyptě.

Dle databáze objektů blízkých Zemi se má objekt 15. října ve 2:00 SELČ přiblížit na vzdálenost až 0,033 astronomických jednotek. Astronomická jednotka (au) je definována jako střední vzdálenost Země od Slunce, tedy 149 597 870,7 kilometrů. Asteroid 2021 SM3 by tak měl být v okamžiku, kdy bude Zemi nejblíže, vzdálen necelých 5 milionů kilometrů.

Asteroid 2021 SM3

Asteroid 2021 SM3 obíhá kolem Slunce po eliptické oběžné dráze, jež dvakrát protíná orbitu Země. Jeden oběh mu trvá 683 dní. Nejblíže Slunci bude 13. prosince, kdy jeho vzdálenost bude 0,79 au (asi 118 milionů kilometrů). Naopak v nejvzdálenějším bodě se ocitne až 8. listopadu příštího roku, kdy bude od Slunce vzdálen 2,255 au (asi 337 milionů kilometrů), tedy až za oběžnou dráhou Marsu.

Přiblížení na vzdálenost 5 milionů kilometrů můžeme považovat za bezpečné – je to bezmála třináctkrát větší vzdálenost, než v jaké obíhá naši planetu Měsíc. Vše je ale relativní – je to také zhruba třicetina vzdálenosti Země od Slunce. Každopádně jde o bezpečnou vzdálenost a srážka s tímto objektem dle dosavadních výpočtů nehrozí.

Klepněte pro větší obrázek Oběžná dráha asteroidu 2021 SM3

I v následujících dnech bude kolem naší planety rušno. 20. října proletí kolem asteroid o průměru až 230 metrů. Dalším asteroidem pak bude 1996 VB3 ze skupiny Apollo, který se k naší planetě večer při krvavém superúplňku přiblíží na vzdálenost přibližně 2 milionů kilometrů. Po něm bude 25. října následovat asteroid 2017 SJ20, jehož průměr se odhaduje až na 200 metrů, který proletí ve vzdálenosti něco málo přes 4 miliony kilometrů.

Zatím nás neohrozí

Asteroid 2021 SM3 se samozřejmě objevil v databázi objektů blízkých Zemi. V ní jsou evidovány všechny nám známé komety a asteroidy, jejichž oběžná dráha je může dostat do blízkosti naší planety. Centrum pro studium blízkozemních objektů (CNEOS) využívá pozorování oběžných drah k výpočtu jejich trajektorie ve sluneční soustavě a mapuje jejich vývoj od roku 1900 do roku 2200.

Toto sledování umožňuje vypočítat, které asteroidy jsou zároveň potenciálně nebezpečné z hlediska možné srážky. Takto je definován každý asteroid s průměrem větším než asi 140 metrů, který se nachází ve vzdálenosti menši než 4,5 milionu kilometrů od naší planety.

Ačkoli 2021 SM3 splňuje tato kritéria, na seznam potenciálně nebezpečných se alespoň prozatím nedostane. Stávající výpočty totiž jasně ukazují, že je zcela vyloučeno, že by do Země narazil v následujících nejméně sto letech.

Váš názor Další článek: Astronomové sledují unikátní dvojici otevřených hvězdokup na konci života