Stěžejní myšlenka konceptů AMBY. Při 25 km/h je to elektrokolo, při vyšších už elektrická motorka.

Stěžejní myšlenka konceptů AMBY. Při 25 km/h je to elektrokolo, při vyšších už elektrická motorka.

Vlevo je i Vision AMBY, které více připomíná kolo. Napravo Vision AMBY (bez „i“) má blíže k motorce.

Vlevo je i Vision AMBY, které více připomíná kolo. Napravo Vision AMBY (bez „i“) má blíže k motorce.

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY | BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

Vlevo je i Vision AMBY, které více připomíná kolo. Napravo Vision AMBY (bez „i“) má blíže k motorce.
BMW i Vision AMBY
BMW i Vision AMBY
BMW i Vision AMBY
55
Fotogalerie

Kolo, nebo motorka? BMW má dva koncepty na pomezí. Na co mají řepkový olej?

Na mnichovském veletrhu IAA Mobility nechybí domácí BMW a představuje zde dva elektrobiky. Kromě velmi podobného jména však nemají mnoho společného, každý vyvinula jiná divize a každý má trochu jiné využití. V obou případech však firma říká, že jde pouze o koncepty, které čekají na určení legislativního rámce. Je to ještě elektrokolo, nebo už elektrická motorka? Právě s touto myšlenkou si konstruktéři pohrávají a zakódovali ji i do zkratky AMBY, která znamená „adaptive mobility“.

Spíše kolo: BMW i Vision AMBY

Tento stroj vyvinula automobilová divize BMW, má pedály jako klasické elektrokolo. Na řídítkách je přepínač režimů, který mění hodnotu maximální rychlosti a zobrazuje ji na e-inkové tabulce na sedlové trubce:

  • Při 25 km/h je to ještě elektrokolo, které může na cyklostezky. Dojezd je v tomto případě těžko uvěřitelných 300 km.
  • Při 45 km/h může do běžného silničního provozu v centrech měst. Už tedy ale musíte mít registrační značku jako na malý motocykl.
  • Režim s maximem 60 km/h je určený na silnice mimo centra. V tomto případě dojezd padá na stále pěkných 75 km.

Výhodu takového řešení naznačuje video přiložené níže. Z příměstských částí přijedete relativně rychle po hlavní silnici, ale v zacpaném centru přepnete do režimu elektrokola a můžete pokračovat po cyklostezce. Automobilka dokonce koketuje s myšlenkou geofencingu, tedy že by se režimy přepínaly automaticky na základě dat z GPS.

Jinak čekejte sérii moderních technologií, které známe i z aut. Brzdy mají ABS, o světla se stará automatický asistent, nechybí systém kontroly tlaku v pneumatikách a na blížící se auta akusticky upozorní radar. Ostatně to není žádné sci-fi a praktický radar si můžete pořídit už dnes:

Rám je hliníkový, řídítka a kryty z recyklovaných plastů. A ještě jeden údaj, který stojí za pozornost. BMW ve svých konceptech hodně hraje na udržitelnost a u AMBY se to projevuje tak, že místo klasické brzdové kapaliny používá řepkový olej…

Spíše motorka: BMW Motorrad Vision AMBY

Za tímhle konceptem stojí motocyklová divize BMW Motorrad. Stroj je mohutnější, dostal širší pneumatiky a hlavně zmizely cyklistické kliky a pedály, tady se nohy pokládají na stupačky. To mimo jiné znamená, že z pohledu současné evropské legislativy už to není elektrokolo.

P90434474-highRes.jpgP90434468-highRes.jpgP90434490-highRes.jpg
Propojení palubního počítače s aplikací v chytrém telefonu už dnes nepřekvapí.

Zkrátka jsme blíže motorce, ale třeba tři rychlostní režimy jsou stejné jako u předchozího konceptu. Další parametry bohužel neznáme. Snad jen že baterie má kapacitu 2 000 Wh.

Určitě si přečtěte

Články odjinud