Kometa C/2019 Y4 (ATLAS) nečekaně zvýšila jas. Podle odhadů rozzáří noční oblohu už za pár dnů

Automatický detekční systém ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System), jehož primárním cílem je včasná detekce asteroidů na kolizní dráze se Zemí, na sklonku loňského roku objevil něco mnohem zajímavějšího. Novou kometu C/2019 Y4 (ATLAS), která se pomalu blíží ke Slunci a zvyšuje svůj jas!

Kometa C/2019 Y4 (Foto: Martin Gembec, CC BY-SA 4.0)

Kometa je jasnější každým měsícem a předčila očekávání astronomů, takže pokud v tom bude pokračovat i v následujících týdnech, zhruba od poloviny dubna by mohla být vidět i prostým okem a to na naší severní polokouli velmi vysoko nad obzorem v souhvězdí Žirafy. Postupně se bude přesouvat do souhvězdí Persea.

Pokud bude její jasnost růst i na přelomu dubna a května, podle některých optimistických scénářů by měla být na noční obloze prakticky nepřehlédnutelná – mohla by se stát nejjasnějším objektem hned po Měsíci.

Polohu komety můžete sledovat třeba na webu Heavens Above, The Sky Live a dalších

Z C/2019 Y4 by se tak mohla stát jedna z nejsledovanějších komet za dlouhé roky. Mnozí si srovnávají třeba s Hyakutake v roce 1996 nebo Hale-Bopp o rok později.

Diskuze (3) Další článek: Astro Slide je kříženec notebooku a telefonu. Má tlačítkovou klávesnici a 5G

Témata článku: Vesmír, Země, Astronomie, Česko, Slunce, Sluneční soustava, Asteroidy, Komety, Planetárium, Kometa, Jas, Noční obloha, Atlas, Pár dnů, FALLING, Perseus, Souhvězdí, Heavens Above, Obloha

Vypadá jako iPhone 14 Pro Max, ale zdání klame. Čínská kopie však stojí jen dvacetinu toho, co originál

** Kopii iPhonu 14 Pro Max dnes pořídíte o 90% levněji, než originál ** Krabička je stejná, telefon má samozřejmě jiný hardware i výkon ** I přesto máte pocit, že držíte skutečný iPhone

ČínaKopie
Druhá největší kryptoburza se potopila. Poškodila také Bitcoin, jeho hodnota je nejnižší za dva roky

**Bahamská kryptoburza FTX patřila k největším kryptoburzám a v USA zbankrotovala. **Její šéf peníze klientů půjčil druhé svojí firmě na půjčky. **Krtyptoburza Binance chtěla FTX koupit, z obchodu ale sešlo a FTX se dostala do krize likvidity.

Kryptoměny