Koncem roku přibude na oběžné dráze další český satelit. Vynést ho má raketa Falcon 9

Výzkumný a zkušební letecký ústav připravuje vypuštění dalšího českého satelitu. Jmenuje se VZLUSAT-2 a na jeho palubě bude například experimentální kamera pro průzkum naší planety. České národní centrum pro výzkum, vývoj a zkušebnictví v letectví a kosmonautice oznámilo tento plán na svém webu.

VZLUSAT-2 naváže na první český nanosatelit VZLUSAT-1, který na oběžné dráze fungoval od 23. června 2017. Kromě vybavení přístroji nové generace a již zmiňované experimentální kamery bude mít na palubě také radiační detektor SpacePix.

Konstelace českých družic

Vypuštění satelitu je součástí projektu Space 2030, jehož cílem je do roku 2030 vybudovat na nízké oběžné dráze první českou konstelaci družic. Ta by měla plnit různé úkoly, přičemž první mise budou zaměřeny především na sledování Země v různých režimech.

Hlavním úkolem druhého satelitu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu bude ověření technologií pro pozdější mise. „I přes pokročilá testovací zařízení na Zemi je nutné ověřovat nové technologii přímo ve vesmíru a v tom jsou nanodružice neocenitelným pomocníkem.“ uvedl vedoucí oddělení družicových systémů VZLÚ Juraj Dudáš.

Družice vychází z konceptu cubesat, v jehož rámci jsou jednotlivé moduly uloženy ve vzájemně propojených kostkách o rozměrech 10 × 10 × 10 centimetrů. VZLUSAT-2 bude sestaven ze tří takových kostek – má se tedy jednat o takzvanou konstrukci 3U.

V plánu je i třetí satelit

„Rádi bychom ověřili nové algoritmy pro systém orientace a stabilizace družice, což je nezbytný krok pro dělání snímků pomocí družice,“ uvedl v roce 2018 pro VTM Vladimír Dániel z VZLÚ. „Proto uvažujeme o jednoduchém ‚fotoaparátu‛, který by ověřil správnost orientace a udělal i zajímavé snímky Země.“

Satelit vynese na oběžnou dráhu raketa Falcon 9 americké soukromé společnosti SpaceX, patřící miliardáři Elonu Muskovi. Předpokládaný start je naplánován na konec roku 2020, konkrétní termín bude zveřejněn později.

V krátkém sledu po VZLUSAT-2 by měl následovat VZLUSAT-3. Třetí satelit nabídne možnost otestovat technologie i soukromým společnostem, které potřebují získat doklad, že jejich zařízení funguje ve vesmíru – takzvanou „flight heritage“.

Váš názor Další článek: Navigace Waze přinese funkci navádění do jízdních pruhů, už ji testuje v betaverzi

Témata článku: SpaceX, Země, Kosmonautika, Elon Musk, Družice, Raketa, Česko, Satelit, Falcon, Cubesaty, DAL, Konstelace, Dráha, Vypuštění, Letecký ústav, Vladimír Dániel, VZLÚ, Oběžná dráha, VTM, VZLUSAT, Satelitní komplety na Heureka.cz

Šifrování je pro pedofily, teroristy a mafiány. Britská vláda brojí proti end-to-end šifrování v komunikačních aplikacích

** Britská vláda brojí proti end-to-end šifrování ** Argumentuje, že šifrování je pro pedofily, teroristy a mafiány ** Spustila proto reklamní kampaň za 14,6 milionů korun

Velká BritánieŠifrováníFacebook
Elden Ring hlásí hotovo. V nové prezentaci ukazuje další záběry z hraní

Už jen měsíc nás dělí od vydání očekávané novinky od studia FromSoftware. Spekulace o dalších odkladech se naštěstí nenaplnily.

Datum vydáníElden Ring