Končí výroba legendárního hrbatého letadla Boeing 747. Aerolinky chtějí modernější stroje

Od roku 1967 je letadlo Boeing 747 již více než padesát let ikonou komerčního letectví. Ve středu 7. listopadu však éra jednoho z největších sériově vyráběných dopravních letadel končí. Z výrobní linky v americkém Everettu sjel poslední exemplář, který ukončil úspěšnou kariéru tohoto stroje, informuje výrobce v tiskové zprávě.

„Desetitisíce obětavých zaměstnanců společnosti Boeing více než půl století konstruovaly a stavěly toto nádherné letadlo, které skutečně změnilo svět. Jsme hrdí na to, že tento letoun bude létat po celém světě i v následujících letech,“ řekla u příležitosti ukončení výroby viceprezidentka Boeingu a generální ředitelka programů 747 a 767 Kim Smith.

Klepněte pro větší obrázek Končí výroba legendárního hrbatého letadla Boeing 747

Konec Boeingu 747

Výroba prvního dvojpalubního širokotrupého letounu na světě byla zahájena v roce 1967 a od té doby bylo vyrobeno celkem 1 574 letadel. V letech následujících po prvním komerčním letu v lednu 1970 se hrbatý letoun stal jedním z nejznámějších proudových dopravních letadel a pomohl učinit mezinárodní cestování dostupnějším.

Čtyřmotorové letadlo má dvoupatrovou konfiguraci a v typickém uspořádání se třemi třídami pojme 416 cestujících, zatímco v uspořádání se dvěma třídami má kapacitu pro až 524 cestujících. Obrovská letadla také usnadnila leteckou přepravu zboží po celém světě, což umožnilo firmám uspokojit stále náročnější poptávku spotřebitelů po všemožných výrobcích od sýrů až po gadgety.

Nejnovější verze, označovaná jako 747-8, má zkrácenou horní palubu a je nejdelším komerčně používaným letadlem, které je v současné době v provozu – měří na délku 76,2 metrů. S plnými nádržemi zvládne překonat vzdálenost až 7 630 kilometrů.

Poslední letadlo s hrbem na zádech

Posledním vyrobeným strojem je nákladní verze 747-8 Freighter, určená pro leteckou společnost Atlas Air. Tento model má užitečné zatížení 133,1 tuny, což stačí na přepravu 10 699 zlatých prutů nebo přibližně 19 milionů pingpongových či golfových míčků. Stroj bude zalétán zkušebním pilotem Boeingu, nalakován a počátkem příštího roku předán odběrateli.

Klepněte pro větší obrázek Poslední letadlo s hrbem na zádech

Poslední stroj, zabalený do zeleného ochranného nátěru, byl během rozlučkové akce zaparkován uvnitř obrovského montážního závodu společnosti Boeing v Everettu, o němž firma tvrdí, že je z hlediska objemu největší stavbou na světě. Je to svým způsobem příznačné, protože právě tato stavba byla postavena speciálně pro zahájení výroby „jumbo jetů“ v roce 1967.

Vzhledem k tomu, že poslední vyrobené Boeingy 747 mohou létat ještě desítky let, neznamená ukončení výroby, že by tato letadla měla zcela zmizet z oblohy. Bohužel však v současnosti patří ve flotilách mezi poměrně neobvyklé stroje. Ještě před epidemií covidu-19 se s těmito letouny rozloučily společnosti United a Delta, zatímco Qantas a British Airways daly Boeingům 747 sbohem v roce 2020 během celosvětového útlumu letecké dopravy.

„Bylo to výborné letadlo. Sloužilo nám skvěle,“ konstatoval nostalgicky minulý týden generální ředitel British Airways Sean Doyle na doprovodné akci na mezinárodním letišti Johna F. Kennedyho, kterou pořádala partnerská společnost American Airlines. „Je v něm spousta nostalgie a lásky, ale když se podíváme do budoucnosti, jde nám o moderní letadla, větší efektivitu a také udržitelnější řešení.“

Váš názor Další článek: Česko má prvního vesmírného turistu. Díky japonskému miliardáři se podívá až k Měsíci

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,