Tvůj příspěvek jsem četl několikrát a stejně si musím domýšlet, jak jsi jej myslel. Článek je o opatření, tak se tak nějak čeká, že se lidé budou vyjadřovat k němu.
Chce to vyjadřovat se konkrétněji, ne v metaforách typu "ony se prostředku naházejí klacky pod kolečka".
K těm 8cm koleček je třeba ještě připočíst poměrně podstatnou věc... MOTOR. Sám mám obyčejnou koloběžku s koly 26"/20" (65/50cm), takže Ti mohu přesně říct, jak to je. Průměrná rychlost za celou cestu je cca 13 km/h, průměr na rovince 17 km/h, maximální rychlost na rovince 22 km/h, maximální rychlost z prudkého a dlouhého kopce 50 km/h. Do jakéhokoliv většího kopce se jízda nevyplatí (chůze 5 km/h).
Teď na chvíli pominu, co umožňuje zákon...
Ta čísla 22/50 vyžadují rovný povrch vozovky, který na chodníku není ani omylem. Chtěl bych Tě vidět, jak na rovince rozšlapeš obyčejnou koloběžku tak, že tu elektrickou "v pohodě předjede". Při rychlosti 50 km/h dá koloběžkář sám rád přednost kvalitnější silnici bez dopravních značek a jiných překvapení. Vzhledem k tomu, že se jedná o rovný táhlý úsek bez zatáček (jinde by té rychlosti nedosáhl), vnímá jej jako bezpečný a na silnici se nebojí. Navíc jej motoristé při této rychlosti přestanou považovat za obtížný hmyz.
Problém vidím v tom, že pro chodce je nepříjemná/nebezpečná rychlost už od cca 10 km/h, ale pro (elektro)koloběžkáře je rychlost, kdy jej podmínky "dobrovolně" donutí se přesunout na vozovku, je až někde kolem 30 km/h.
Já před koupi mé (běžné) koloběžky taky zvažoval "chodník"/"nechodník", tím si asi prošel každý. Nakonec jsem asi našel určitý kompromis. Primárně ve městě využívám síť cyklostezek. Kde cyklostezka není, tam jedu po silnici, pokud je tam dost místa a necítím se tam nebezpečně. Když to na silnici nevyjde, tak jedu po chodníku s tím, že když se přiblížím k chodci, tak zpomalím, příp. jdu ten kousek, po který ho míjím, vedle koloběžky. Na přechodech pro chodce chodím vedle koloběžky... pokud to není typ "cyklostezka-pidipřechod-cyklostezka".
Za 2,5 roku/2350 km jsem měl:
1.) Na chodníku jeden konflikt s pánem, který se svým psem na vodítku blokoval celou šířku chodníku a v duchu "nejlepší obrana je útok" si stěžoval, že nemám na chodníku s koloběžkou co dělat (v místě, kde jsem jej potkal, jsem šel pěšky - byl jsem chodec jako on).
2.) Na cyklostezce jeden konflikt se starším párem, který nebyl schopen neakceptovat, že město udělalo z větší části šířky chodníku cyklostezku a oni by tak měli používat tu menší část. Mezi dalšími problémy pak můžu zmínit 2 případy, kdy někdo nechal stát pronajatou elektrokoloběžku uprostřed cyklostezky (navíc to bylo v noci - debil) a nespočet případů, kdy jsem musel zvonit na chodce, kteří se pohybovali po části cyklostezky v případě děleného chodníku (viz případ s párem výše).
3.) Na silnici dva "konflikty" s řidiči osobních aut - jedna sprcha z ostřikovačů a jedno vytroubení. Ani u jednoho z případů jsem neviděl objektivní důvod.