Technologie | Bezpečnost | Astronomie

Konec legendy: Slavný radioteleskop Arecibo po 57 letech končí, nelze ho bezpečně opravit

• Legendární radioteleskop Arecibo se nachází v Portoriku
  • Jeho provoz končí, nelze ho bezpečně opravit
  • Problém je u lan, která drží plošinu s detektory nad 305 m velkým talířem

Po Hubblovu dalekohledu je to dost možná druhý nejslavnější astronomický přístroj v historii. Radioteleskop Arecibo stál u řady objevů a zahrál si také v mnoha filmech a seriálech – Doctor Who, Akta X, Kontakt aj.

Legenda z Portorika nyní končí. Není to otázka peněz ale technického stavu, který je natolik špatný, že oprava by byla nebezpečná.

Stovky tun nad zemí

Radioteleskop má dvě základní části. Tou první je obří talíř o průměru 305 metrů, který se skládá ze 40 tisíc panelů o rozměrech 1 x 3 metry. Talíř odráží signál z vesmíru úplně stejně, jako parabola satelitního přijímače odráží signál z geostacionární družice. U paraboly je detektor zavěšen na kovové tyči pár desítek centimetrů od ní. V případě Areciba je vše samozřejmě složitější.

Detektory se nachází na plošině ve výšce 150 metrů na talířem. Plošina má hmotnost 900 tun a je zavěšena pomoci lan navlečených ze tří železobetonových věží.

Radioteleskop je v provozu od roku 1963. V polovině 90. let přibyla konstrukce zvaná „Gregorian dome“, která obsahuje další přístroje. Přibyla proto také pomocná ocelová lana.

V srpnu jedno pomocné lano vyklouzlo a spadlo na talíř. Došlo k poměrně velkému poškození talíře i části plošiny. Národní vědecká nadace nařídila v zevrubnou inspekci celého radioteleskopu.

Nečekaný vývoj

Existovaly plány na instalaci dvou nových pomocných a dvou dočasných lan. Byla také provedena inspekce hlavních lan. Z každé věže vedou čtyři hlavní lana o průměru 8 cm a hmotnosti 7 tun. Lana se skládají ze 160 ocelových drátů spletených dohromady. U jednoho z lan se zjistilo, že několik drátů je porušeno, ale byl to jen zlomek, takže to nebylo vyhodnoceno jako velké riziko.

Dne 7. listopadu v 19:39 místního času se však osud radioteleskopu zpečetil. Hlavní lano prasklo. Podobný vývoj událostí nikdo neočekával.

Existuje obava, že další hlavní lana mohou být narušena více, než si myslíme. Arecibo se nenachází ve zrovna ideálních geografických a klimatických podmínkách. Během své existence čelila lana i celá konstrukce vlhkosti, hurikánům (jeden v roce 2017 radioteleskop poškodil) i zemětřesení.

Ve čtvrtek bylo oznámeno, že oprava radioteleskopu by byla technicky složitá, ale především ji nelze realizovat způsobem, který by neohrozil na životě personál provádějící opravu. Chystá se proto ukončení provozu radioteleskopu. Zatím není jasné, jak bude likvidace plošiny probíhat.

Objevy Areciba

Pomoci Areciba objevil v roce 1992 astronom polského původu Aleksander Wolszczan první planety mimo Sluneční soustavu – u pulsaru. Když už je řeč o pulsarech. Arecibo ve výzkumu těchto fascinujících pozůstatků po výbuchu supernovy hrálo historickou roli. Právě zde byl v roce 1974 objeven první binární pulsar, v roce 1982 pak první milisekundový pulsar.

V roce 1974 byla z Areciba odeslána slavná zpráva pro případné mimozemské posluchače v kulové hvězdokupě M13. Kousek Areciba jste možná měli i doma. Právě z něj pocházelo mnoho dat pro program SETI@home.

Radioteleskop zkoumal rotaci planety Merkur.  Věnoval se také výzkumu zemské atmosféry nebo „ohmatával“ asteroidy při jejich průletu okolo Země.

Diskuze (27) Další článek: Google Stadia na iOS zamíří také oklikou přes web a prohlížeč Safari

Témata článku: Technologie, Vesmír, Země, Výzkum, Bezpečnost, Astronomie, Sluneční soustava, Hubble, Doctor Who, Portoriko, Radioteleskop, Talíř, Pulzar, Oprava, Detektor, Arecibo, Plošina, Radioteleskop Arecibo, Akta X, Lano, Konec legendy

Velký den pro Apple: Uvedl tři nové Macy s vlastním procesorem M1
PočítačeApple

Rodokmen

CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment