Konec postávání v kolonách – létající taxík od Boeingu má za sebou první zkušební let

Zatímco automobilky se snaží uvést v život samořídící vozidla, další firmy upírají zrak plný naděje směrem k obloze. Právě zde by totiž autonomie mohla z mnoha důvodů fungovat mnohem lépe než na cestách. Jednou z prvních vlaštovek je létající taxík, za kterým nestojí nikdo menší než Boeing.

Dceřiná společnost renomovaného výrobce letadel Aurora Flight Sciences odhalila nejnovější prototyp „létajícího vozidla“, který nemá s letadly skoro nic společného. Co je ale nejdůležitější: stroj v úterý 22. ledna úspěšně a bez problémů dokončil svůj první samostatný zkušební let. Během něj byly ověřeny autonomní funkce a pozemní řídicí systémy.

Je to malý skok pro létající taxík...

Hned na začátek je vhodné upozornit, že použití slova „let“ není v tomto případě tak úplně na místě. Tedy určitě není nejpřesnějším vyjádřením toho, co se během testu odehrálo. Prototyp, který je poháněn výhradně elektrickou energií, úspěšně vzlétl, chvíli stál na místě a poté opět dosedl na zem, jak můžete vidět na následujícím videu.

V tomto případě však i „malý skok“ představuje poměrně zásadní krok vpřed na cestě za novým způsobem dopravy. Boeing tak proměnil pouhé plány ve skutečný stroj, který je schopen vertikálního vzletu i přistání. Tím se dostal před své konkurenty, kteří zatím funkční prototyp nemají.

Výkonný ředitel společnosti Greg Hyslop hrdě upozornil, že „Během jednoho roku jsme se dostali od návrhu konceptu až k létajícímu prototypu.“ Sám Boeing v oficiální tiskové zprávě označuje stroj jako „autonomní osobní létající vozidlo“ („autonomous passenger air vehicle“).

...ale velký krok pro celou vizi

Během dalších letů se bude testovat létání vpřed, pohyb ve vzduchu a přechodová fáze mezi vertikálním a dopředným letovým režimem. Právě přechodná fáze je typicky nejvýznamnější technickou výzvou pro jakékoliv letadlo s vertikálním startem.

O malý kousek se tak přiblížila vize létajících městských taxíků, které vyvíjí Boeing (skrze Auroru) ve spolupráci s Uberem. S masovým nasazením této technologie prý můžeme počítat už v roce 2023. Stroje by měly na jedno nabití uletět až 80 kilometrů, což je dostatečné i pro provoz ve velkých městech.

Samozřejmě až čas ukáže, zda Boeing a Aurora (nebo jejich konkurenti) opravdu dokážou přetavit představu létajícího taxíku v praktický způsob dopravy, dostupný obyvatelům přeplněných velkoměst. V tuto chvíli sice budoucnost vypadá o něco nadějněji, většina odborníků však předpovídá, že potrvá roky, ne-li desetiletí, než se tato technologie uplatní v praxi.

Diskuze (6) Další článek: Nekonečný spor mezi Googlem a Oraclem o právo na Javu pokračuje

Témata článku: Technika, Budoucnost, Doprava, Létání, Prototyp, Boeing, Taxi, Zásadní krok, Malý kousek, Nový způsob, Postávání, Elektrická energie, Taxík, Velké město, Nejnovější prototyp, Létající taxík, Výkonný ředitel, Stroj, Vertikální start, Aurora, Masové nasazení, Vertikální vzlet, Malý skok, Renomovaný výrobce, Zkušební let



Konec českého poskytovatele internetu v přímém přenosu. Připomíná to krachující energetické firmy
Lukáš Václavík
CETINPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie