Zkuste si představit, že letíte malým letadlem, jehož pilot náhle zkolabuje. Co v takové chvíli uděláte? Přesně to se stalo koncem srpna v Austrálii, kde během prvního cvičného letu instruktora s žákem ztratil instruktor náhle vědomí. Žák následně dokázal s letadlem Cessna 150 úspěšně přistát na letišti v Perthu.
Právě takové situace jsou důvodem, proč společnost Garmin přišla se nouzového autopilota, označovaným jako Autonomí Autoland. Jeho úkolem je autonomně dovést letadlo k dráze, bezpečně přistát a zastavit.
Stačí stisknout tlačítko
Velká dopravní letadla jsou již řadu let vybavena systémy automatického přiblížení a přistání. Jsou tedy schopná (za přítomnosti proškolené obsluhy) bezpečně přistát i v situaci, kdy kapitán letadla není z nějakého důvodu schopen vykonávat svou funkci. Významnou pojistkou je v takových situacích také přítomnost dvou pilotů.
V malých letadlech však bývá pouze jeden pilot a v případě, že se stane nezpůsobilým, ocitne se posádka stroje ve velmi nezáviděníhodné situaci. Menší letadla zpravidla nejsou vybavena přístroji, s jejichž pomocí by dokázala automaticky přistávat.
Nutno podotknout, že systém Autoland od Garminu zatím není komerčně dostupný, neboť ještě není certifikován Federální leteckou správou (FAA). Výrobce však již podnikl patřičné kroky a očekává, že potřebná povolení v dohledné době obdrží.
Automatické přistávání
Autoland je novou funkcí avionického vybavení Garmin G3000, který přichází s kompletními funkcemi autopilota. Tento systém bude zpočátku instalován do dvou letounů: Piper M600 SLS a Cirrus Aircraft Vision Jet. Jde o stroje s cenovkou 2,9, respektive 2,3 milionů dolarů (67 a 53 milionů korun).
Na přístrojové desce takto vybavených letadel bude červené tlačítko Autoland, které bude možné stisknout v situaci, kdy pilot nebude schopen vykonávat svou práci. Systém může nečinnost pilota detekovat i automaticky a následně aktivovat režim automatického přistání nebo nouzového klesání.
Letadlo v takové situaci odešle prostřednictvím hlasových rádiových zpráv nouzový signál řízení letového provozu a nastaví na odpovídači kód 7700 („mayday“). Během toho systém analyzuje terén, počasí a blízká letiště, aby určil optimální destinaci pro přistání s ohledem na dostupné palivo a výkonové charakteristiky konkrétního letadla, vítr, délku dráhy a řadu dalších faktorů.
Bezpečně zpátky na zem
Řízení letového provozu je informováno o výběru místa přistání a provozu automatického systému stejně, jako by tomu bylo v případě běžného nouzového přistání. Při finálním přiblížení Autoland sníží rychlost, rozsvítí osvětlení letadla a brzděním stroj zastaví. Nakonec přehraje zvukové pokyny k opuštění paluby.
V průběhu autonomního letu mohou být cestující v hlasovém kontaktu s řízením letového provozu. V případě, že by se pilot vzpamatoval, je možné funkci Autoland vypnout stisknutím tlačítka. Systém Garminu využívá nejen sofistikovaného autopilota, ale také speciální algoritmy pro směrování a výběr cíle.
Softwarový inženýr Eric Tran upřesnil, že výběr trasy si Autoland „vypůjčil“ z automobilových navigací Garmin. „Dokáže vybrat nejlepší a nejbezpečnější letiště pro autonomní přistání rychleji než kterýkoli lidský pilot.“ dodává hrdě.