Letadla | Garmin | Létání

Konec strachu z kolapsu pilota. Systém od Garminu dokáže automaticky přistát s letadlem

  • Když v letadle zkolabuje pilot, může to být prekérní situace
  • Se systémem Garmin Autonomí Autoland však stačí stisknout tlačítko
  • Letadlo pak samo vybere letiště a nouzově na něm přistane

Zkuste si představit, že letíte malým letadlem, jehož pilot náhle zkolabuje. Co v takové chvíli uděláte? Přesně to se stalo koncem srpna v Austrálii, kde během prvního cvičného letu instruktora s žákem ztratil instruktor náhle vědomí. Žák následně dokázal s letadlem Cessna 150 úspěšně přistát na letišti v Perthu.

Právě takové situace jsou důvodem, proč společnost Garmin přišla se nouzového autopilota, označovaným jako Autonomí Autoland. Jeho úkolem je autonomně dovést letadlo k dráze, bezpečně přistát a zastavit.

Stačí stisknout tlačítko

Velká dopravní letadla jsou již řadu let vybavena systémy automatického přiblížení a přistání. Jsou tedy schopná (za přítomnosti proškolené obsluhy) bezpečně přistát i v situaci, kdy kapitán letadla není z nějakého důvodu schopen vykonávat svou funkci. Významnou pojistkou je v takových situacích také přítomnost dvou pilotů.

V malých letadlech však bývá pouze jeden pilot a v případě, že se stane nezpůsobilým, ocitne se posádka stroje ve velmi nezáviděníhodné situaci. Menší letadla zpravidla nejsou vybavena přístroji, s jejichž pomocí by dokázala automaticky přistávat.

Nutno podotknout, že systém Autoland od Garminu zatím není komerčně dostupný, neboť ještě není certifikován Federální leteckou správou (FAA). Výrobce však již podnikl patřičné kroky a očekává, že potřebná povolení v dohledné době obdrží.

Automatické přistávání

Autoland je novou funkcí avionického vybavení Garmin G3000, který přichází s kompletními funkcemi autopilota. Tento systém bude zpočátku instalován do dvou letounů: Piper M600 SLS a Cirrus Aircraft Vision Jet. Jde o stroje s cenovkou 2,9, respektive 2,3 milionů dolarů (67 a 53 milionů korun).

Na přístrojové desce takto vybavených letadel bude červené tlačítko Autoland, které bude možné stisknout v situaci, kdy pilot nebude schopen vykonávat svou práci. Systém může nečinnost pilota detekovat i automaticky a následně aktivovat režim automatického přistání nebo nouzového klesání.

Letadlo v takové situaci odešle prostřednictvím hlasových rádiových zpráv nouzový signál řízení letového provozu a nastaví na odpovídači kód 7700 („mayday“). Během toho systém analyzuje terén, počasí a blízká letiště, aby určil optimální destinaci pro přistání s ohledem na dostupné palivo a výkonové charakteristiky konkrétního letadla, vítr, délku dráhy a řadu dalších faktorů.

Bezpečně zpátky na zem

Řízení letového provozu je informováno o výběru místa přistání a provozu automatického systému stejně, jako by tomu bylo v případě běžného nouzového přistání. Při finálním přiblížení Autoland sníží rychlost, rozsvítí osvětlení letadla a brzděním stroj zastaví. Nakonec přehraje zvukové pokyny k opuštění paluby.

V průběhu autonomního letu mohou být cestující v hlasovém kontaktu s řízením letového provozu. V případě, že by se pilot vzpamatoval, je možné funkci Autoland vypnout stisknutím tlačítka. Systém Garminu využívá nejen sofistikovaného autopilota, ale také speciální algoritmy pro směrování a výběr cíle.

Softwarový inženýr Eric Tran upřesnil, že výběr trasy si Autoland „vypůjčil“ z automobilových navigací Garmin. „Dokáže vybrat nejlepší a nejbezpečnější letiště pro autonomní přistání rychleji než kterýkoli lidský pilot.“ dodává hrdě.

Diskuze (34) Další článek: Dnes se začíná prodávat MediaBook – notebook za 6 tisíc od vydavatelství Czech News Center

Témata článku: Bezpečnost, Letadla, Garmin, Létání, Austrálie, Cestování, Přistání, Perth, Federální letecká správa, Tlačítko, Letiště, Letadlo, Pilot, Autopilot, Systém


Určitě si přečtěte

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

** Speedtest stále častěji měří jen rychlost na poslední míli ** Ta však ale neodpovídá reálnému surfování ** Jak se tedy pokusit změřit tu skutečnou?

Jakub Čížek | 85

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

** Bezdrátové myši řídí čip od Nordic Semiconductors ** Jeho rádiové vysílače si před lety oblíbila i komunita kutilů ** Dnes si je vyzkoušíme v praxi

Jakub Čížek | 9

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 36

Srovnali jsme česká města s IBM, Googlem nebo třeba Samsungem. Podívejte se, v jaké firmě „žijete“

Srovnali jsme česká města s IBM, Googlem nebo třeba Samsungem. Podívejte se, v jaké firmě „žijete“

** Nadnárodní korporace zaměstnávají stovky tisíc lidí ** Mají tedy velikost metropolí ** Srovnali jsme je s českými krajskými městy

Jakub Čížek | 14