Letadla | Létání | Garmin

Konec strachu z kolapsu pilota. Systém od Garminu dokáže automaticky přistát s letadlem

  • Když v letadle zkolabuje pilot, může to být prekérní situace
  • Se systémem Garmin Autonomí Autoland však stačí stisknout tlačítko
  • Letadlo pak samo vybere letiště a nouzově na něm přistane

Zkuste si představit, že letíte malým letadlem, jehož pilot náhle zkolabuje. Co v takové chvíli uděláte? Přesně to se stalo koncem srpna v Austrálii, kde během prvního cvičného letu instruktora s žákem ztratil instruktor náhle vědomí. Žák následně dokázal s letadlem Cessna 150 úspěšně přistát na letišti v Perthu.

Právě takové situace jsou důvodem, proč společnost Garmin přišla se nouzového autopilota, označovaným jako Autonomí Autoland. Jeho úkolem je autonomně dovést letadlo k dráze, bezpečně přistát a zastavit.

Stačí stisknout tlačítko

Velká dopravní letadla jsou již řadu let vybavena systémy automatického přiblížení a přistání. Jsou tedy schopná (za přítomnosti proškolené obsluhy) bezpečně přistát i v situaci, kdy kapitán letadla není z nějakého důvodu schopen vykonávat svou funkci. Významnou pojistkou je v takových situacích také přítomnost dvou pilotů.

V malých letadlech však bývá pouze jeden pilot a v případě, že se stane nezpůsobilým, ocitne se posádka stroje ve velmi nezáviděníhodné situaci. Menší letadla zpravidla nejsou vybavena přístroji, s jejichž pomocí by dokázala automaticky přistávat.

Nutno podotknout, že systém Autoland od Garminu zatím není komerčně dostupný, neboť ještě není certifikován Federální leteckou správou (FAA). Výrobce však již podnikl patřičné kroky a očekává, že potřebná povolení v dohledné době obdrží.

Automatické přistávání

Autoland je novou funkcí avionického vybavení Garmin G3000, který přichází s kompletními funkcemi autopilota. Tento systém bude zpočátku instalován do dvou letounů: Piper M600 SLS a Cirrus Aircraft Vision Jet. Jde o stroje s cenovkou 2,9, respektive 2,3 milionů dolarů (67 a 53 milionů korun).

Na přístrojové desce takto vybavených letadel bude červené tlačítko Autoland, které bude možné stisknout v situaci, kdy pilot nebude schopen vykonávat svou práci. Systém může nečinnost pilota detekovat i automaticky a následně aktivovat režim automatického přistání nebo nouzového klesání.

Letadlo v takové situaci odešle prostřednictvím hlasových rádiových zpráv nouzový signál řízení letového provozu a nastaví na odpovídači kód 7700 („mayday“). Během toho systém analyzuje terén, počasí a blízká letiště, aby určil optimální destinaci pro přistání s ohledem na dostupné palivo a výkonové charakteristiky konkrétního letadla, vítr, délku dráhy a řadu dalších faktorů.

Bezpečně zpátky na zem

Řízení letového provozu je informováno o výběru místa přistání a provozu automatického systému stejně, jako by tomu bylo v případě běžného nouzového přistání. Při finálním přiblížení Autoland sníží rychlost, rozsvítí osvětlení letadla a brzděním stroj zastaví. Nakonec přehraje zvukové pokyny k opuštění paluby.

V průběhu autonomního letu mohou být cestující v hlasovém kontaktu s řízením letového provozu. V případě, že by se pilot vzpamatoval, je možné funkci Autoland vypnout stisknutím tlačítka. Systém Garminu využívá nejen sofistikovaného autopilota, ale také speciální algoritmy pro směrování a výběr cíle.

Softwarový inženýr Eric Tran upřesnil, že výběr trasy si Autoland „vypůjčil“ z automobilových navigací Garmin. „Dokáže vybrat nejlepší a nejbezpečnější letiště pro autonomní přistání rychleji než kterýkoli lidský pilot.“ dodává hrdě.

Diskuze (34) Další článek: Dnes se začíná prodávat MediaBook – notebook za 6 tisíc od vydavatelství Czech News Center

Témata článku: Bezpečnost, Letadla, Létání, Garmin, Cestování, Austrálie, Avio, Perth, Přistání, Opuštění, Federální letecká správa, Tlačítko, Pilot, Automatic, Autopilot, Systém, Letiště, Letadlo


Určitě si přečtěte

Zanedlouho vyjde podzimní verze Windows 10. Podívejte se, co je nového
Vladislav Kluska
Fluent DesignAktualizaceWindows 10Operační systémy
Nové mapy Google: Česko vypadá, jako by bylo kdesi na ruské Sibiři
Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek | 21

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Starlink podle betatesterů: Rychlejší a levnější než satelitní internet v Česku

Starlink podle betatesterů: Rychlejší a levnější než satelitní internet v Česku

** Reddit se začíná plnit zkušenostmi se Starlinkem ** Při přímé viditelnosti dá i 120 Mb/s ** Klasický satelitní internet už teď dalece překonává

Jakub Čížek | 41

Jakub Čížek
StarlinkPoskytovatelé internetu
Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

** Mobil za 8 000 Kč uspokojí většinu uživatelů ** Klasické foťáky stačí, širokáče ale zklamaly ** Zásadní jsou rozdíly ve výkonu

Časopis Computer | 5

Časopis Computer
Časopis Computer
Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 21

David Polesný
VánoceNotebooky