Konec strachu z kolapsu pilota. Systém od Garminu dokáže automaticky přistát s letadlem

Názory k článku

Kevlarius  |  16. 11. 2019 10:18  |  Microsoft Windows 10 Firefox 70.0

Mám dojem, že "automatic landing system" vyvíjela či stále vyvíjí rakouská Diamond Aircraft. Možná je to přímo ono. To netuším.
viz. např.
https://www.youtube.com/watch...
Dneska už mají i malá nová letadla systémy, které pilotovi zabraňují aby v nějakém parametru vybočil z letové obálky. Za chvilku to možná i bude autonomně přistávat....
A mechanická "neinteligentní" letadla se už budou používat jen jako hobby nástroj. Hehe, jen přeháním. Skilled pilot bude potřeba ještě hodně dlouho.
Ještě jedna technická - Dopravní letadla (nejen dopravní, ale všechna letadla certifikovaná pro dva piloty) nemají pouze kapitána a "proškolenou obsluhu", ale oba dva piloti - kapitán i první důstojník - jsou zcela plnohodnotnými piloty schopnými dotyčné letadlo bezpečně pilotovat. A přistávací/přibližovací systémy se rozhodně nepoužívají pouze v případě zkolabování kapitána.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nargon  |  16. 11. 2019 10:28  |  Microsoft Windows 10 Chrome 77.0.3865.121

Nizkonákladové letecké společnosti musí jásat blahem. Teď už nebudou muset posílat dva piloty, bude jim v letadle stačit jeden a zase budou o něco levnější než konkurence.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
hnusak  |  16. 11. 2019 11:16  |  Microsoft Windows 10 Chrome 78.0.3904.97

Teď ještě prosadit, aby to bylo povinné a Garmin má o kšeft postaráno.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dolph1888  |  16. 11. 2019 17:23  |  Microsoft Windows 10 Firefox 71.0

Velká letadla už dlouho podobnými systémy disponují, nicméně jsou stále využíváni piloti, často se vyskytne situace, kterou automat nedá (někdy ani pilot, což je jiná smutná záležitost, snad se vše k lepšímu obrátí).
> Bohužel takové řešení počítá s tím, že letadlo je v pořádku, doletí na nejbližší možné letiště/přistávací plochu a při přiblížení už nebude nutné nic víc řešit. Na letištích s nutností vizuální kontroly, kde je komunikace jen mezi startujícími/přistávajícími stroji, nemusí být automat až tak dokonalé řešení. Sám může zapříčinit nehodu, nepřizpůsobením se nové situaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
piErcE  |  16. 11. 2019 18:35  |  Macintosh OS X AppleMAC-Safari 5.0

ten clanek jentedy pekny blabol.jaky “kapitan kdyz neni schopen pilotovat”?chapu, ze zive delaji dylyny. aspon to vtm by mohli psat lidi, kteri videli letadlo... no, aspon na obrazku :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Arvo  |  17. 11. 2019 02:17  |  Macintosh OS X Chrome 49.0.2623.112

To jsou zase nesmysly. Letadla umožňující pilotování jedním člověkem jsou nevelké modely a lze tak létat jen za viditelnosti. Kdyby nic jiného, montáž takového zařízení by jejich cenu zmnohanásobil. A běžná dopravní letadla nemají podle platných předpisů jinou možnost než být pilotována dvěma lidmi. Přistání za okolností, kdy druhý nemůže vykonávat svoji práci patří k výcviku.
Přistát automaticky a dokonce za nulové viditelnosti je teoreticky možné už teď, jen nemáme certifikovanou technologii pro pojíždění za oné nulové viditelnosti.
Říkám teoreticky, protože po automatickém přistání je stále nutné mj. ručně brzdit a udržovat směr.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Net.Xtreme  |  17. 11. 2019 09:43  |  Microsoft Windows 10 Chrome 78.0.3904.97

Piloti nejsou v letadle jen od toho, aby ho pilotovali, to zvládne i automat a někdy lépe. Pilot samozřejmě by měl dohlížet na autopilota. Piloti jsou v letadle především pro případ, že vznikne nějaká nečekaná situace. A kvůli schopnosti komunikovat. Mezi sebou, i s věží. Jednou z málo častých situací, kdy jsou piloti zatím nenahraditelní je, když havaruje třeba letadlo a nemůže komunikovat s věží. Jednak piloti, kteří jsou poblíž mohou pomoci záchranářům udat přesnou polohu, ale také umožní spojení s věží přetlumočením komunikace, signál mezi věží a letadlem může blokovat terén, ale letadlo dost vysoko je schopné komunikaci předat. To se týká i jiných situací, kdy nemusí být druhé letadlo na zemi, může být třeba v údolí. Řídit letadlo není pro automatiku těžký problém. Těžký je komunikovat s lidmi, ať už ostatními piloty, věží, záchranáři nebo posádkou a pasažéry... a tedy cílem není obyčejný chatbot, který bude "znít" jako člověk. Ale chatbot, co bude schopen skutečně chápat komplexní a nečekané situace a bude v nich užitečný. A tady vývoj AI jde neskutečně pomalu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor