V březnu loňského roku deklarovala švédská automobilka Volvo záměr omezit maximální rychlost svých automobilů na 180 km/h. Hlavním argumentem přitom byla snaha o zvýšení bezpečnosti. Jak informuje SlashGear, přišel čas přejít od slov k činům.
Každé nové Volvo, které si zákazníci objednají po 20. květnu 2020, tak bude mít aktivní omezovač rychlosti a elektronika neumožní jet rychleji než 180 km/h. Většina dosavadních automobilů s omezovači má přitom maximum nastavené na 250 km/h.
Klíček s omezením
Zavedení rychlostního limitu je považováno za kontroverzní krok v duchu myšlenky, že „cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly“. Týkat se má všech osobních vozů – sedanů, kombíků i SUV z produkce tohoto výrobce.
Tím ale snaha o větší bezpečnost ze strany automobilky zdaleka nekončí. Každé nové Volvo bude vybaveno speciálním klíčem Care Key, do kterého bude možné nahrát další limity, jež budou aplikovány například v případě méně zkušeného řidiče.
Podobný nápad aplikovali i jiní výrobci, byť v jiném rámci. Například k autům Dodge jsou dodávány dva klíče. První, který má černou barvu, omezuje maximální výkon motoru a zabraňuje deaktivaci určitých bezpečnostních technologií. Druhý klíč červené barvy takové limity nemá a ponechává veškerá rozhodnutí na řidiči.
Výrobce cítí odpovědnost
Vedoucí bezpečnostního střediska Volvo Cars Malin Ekholm k tomu řekl: „Věříme, že výrobce automobilů má odpovědnost za zlepšení bezpečnosti provozu. Této myšlence odpovídá i naše technologie omezující rychlost a dialog, který inicioval její zavedení.“
Ekholm dále uvedl, že omezení rychlosti a klíč Care Key pomůže lidem přemýšlet a uvědomit si, že překročení rychlosti je nebezpečné. Zavedená opatření by dle jeho mínění měla přinést větší klid a podporu lepšího chování řidičů.
Volvo jako „Velký bratr“
Automobilka zdůrazňuje, že nad určitými rychlostmi nemůže ani ta nejpokročilejší technologie bezpečnosti vozidla stačit k tomu, aby v případě havárie zabránila vážným zraněním a úmrtím. To platí pro osoby uvnitř i vně automobilu.
Pochopitelně zaznívají také kritické hlasy, obviňující automobilku z toho, že si počíná jako „Velký bratr“, který vnucuje své postoje řidičům. Volvo v minulosti například zvažovalo omezení rychlosti na základě geografické polohy – třeba u nemocnic nebo u škol.
„Chceme zahájit diskuzi o tom, zda výrobci automobilů mají právo nebo možná i povinnost instalovat do automobilů technologii, která mění chování jejich řidičů, a řešit věci jako je překročení rychlosti, intoxikace nebo rozptýlení.“ řekl v té době prezident a generální ředitel Volva Håkan Samuelsson.
Nyní je asi největší otázkou, zda omezovač rychlosti způsobí pokles prodejů, případně jak zásadní. Rychlostní limit 180 km/h by ve většině zemí měl s rezervou postačovat, protože téměř ve všech evropských zemí je maximální rychlost na dálnicích do 130 km/h, v Bulharsku a Polsku 140 km/h a pouze v Německu je v některých úsecích neomezená.