Bezpečnost | Automobily | Volvo

Konec svobody, nebo dobrý úmysl? S novými auty značky Volvo už nepůjde jet rychleji než 180 km/h

  • Všechny automobily Volvo budou mít omezovač maximální rychlosti
  • Ten řidiči nedovolí překročit maximální rychlost 180 km/h
  • Je to dobrý nápad, konec svobody, nebo „Velký bratr“?

V březnu loňského roku deklarovala švédská automobilka Volvo záměr omezit maximální rychlost svých automobilů na 180 km/h. Hlavním argumentem přitom byla snaha o zvýšení bezpečnosti. Jak informuje SlashGear, přišel čas přejít od slov k činům.

Každé nové Volvo, které si zákazníci objednají po 20. květnu 2020, tak bude mít aktivní omezovač rychlosti a elektronika neumožní jet rychleji než 180 km/h. Většina dosavadních automobilů s omezovači má přitom maximum nastavené na 250 km/h.

Klíček s omezením

Zavedení rychlostního limitu je považováno za kontroverzní krok v duchu myšlenky, že „cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly“. Týkat se má všech osobních vozů – sedanů, kombíků i SUV z produkce tohoto výrobce.

Tím ale snaha o větší bezpečnost ze strany automobilky zdaleka nekončí. Každé nové Volvo bude vybaveno speciálním klíčem Care Key, do kterého bude možné nahrát další limity, jež budou aplikovány například v případě méně zkušeného řidiče.

Podobný nápad aplikovali i jiní výrobci, byť v jiném rámci. Například k autům Dodge jsou dodávány dva klíče. První, který má černou barvu, omezuje maximální výkon motoru a zabraňuje deaktivaci určitých bezpečnostních technologií. Druhý klíč červené barvy takové limity nemá a ponechává veškerá rozhodnutí na řidiči.

Výrobce cítí odpovědnost

Vedoucí bezpečnostního střediska Volvo Cars Malin Ekholm k tomu řekl: „Věříme, že výrobce automobilů má odpovědnost za zlepšení bezpečnosti provozu. Této myšlence odpovídá i naše technologie omezující rychlost a dialog, který inicioval její zavedení.“

Ekholm dále uvedl, že omezení rychlosti a klíč Care Key pomůže lidem přemýšlet a uvědomit si, že překročení rychlosti je nebezpečné. Zavedená opatření by dle jeho mínění měla přinést větší klid a podporu lepšího chování řidičů.

Volvo jako „Velký bratr“

Automobilka zdůrazňuje, že nad určitými rychlostmi nemůže ani ta nejpokročilejší technologie bezpečnosti vozidla stačit k tomu, aby v případě havárie zabránila vážným zraněním a úmrtím. To platí pro osoby uvnitř i vně automobilu.

Pochopitelně zaznívají také kritické hlasy, obviňující automobilku z toho, že si počíná jako „Velký bratr“, který vnucuje své postoje řidičům. Volvo v minulosti například zvažovalo omezení rychlosti na základě geografické polohy – třeba u nemocnic nebo u škol.

„Chceme zahájit diskuzi o tom, zda výrobci automobilů mají právo nebo možná i povinnost instalovat do automobilů technologii, která mění chování jejich řidičů, a řešit věci jako je překročení rychlosti, intoxikace nebo rozptýlení.“ řekl v té době prezident a generální ředitel Volva Håkan Samuelsson.

Nyní je asi největší otázkou, zda omezovač rychlosti způsobí pokles prodejů, případně jak zásadní. Rychlostní limit 180 km/h by ve většině zemí měl s rezervou postačovat, protože téměř ve všech evropských zemí je maximální rychlost na dálnicích do 130 km/h, v Bulharsku a Polsku 140 km/h a pouze v Německu je v některých úsecích neomezená.

Diskuze (105) Další článek: Build 2020: Microsoft Edge dostane tyhle šikovné novinky

Témata článku: Technika, Doprava, Bezpečnost, Německo, Automobily, Volvo, Švédsko, Polsko, Automobil, Omezovač, Maximální rychlost, Dodge, Dobrý úmysl, Hakan Samuelsson, Auto značky, Volvo Cars, Rychlost, Konec svobody, SlashGear, Velký bratr, Bulharsko


Určitě si přečtěte

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

Windows 10 May 2020 Update je venku. Odstraňuje hesla a přináší Linux

** Jarní aktualizace Desítek přináší dost novinek, jsou ale spíš menší ** Zlepšují se stabilita, rychlost i komfort ovládání ** Revoluce ve Windows 10 teprve přijde

Vladislav Kluska | 91

Zkusili jsme Ryzen 7 4800HS v notebooku Asus: drtí Intel výkonem a umí být potichu

Zkusili jsme Ryzen 7 4800HS v notebooku Asus: drtí Intel výkonem a umí být potichu

** Nové osmijádro AMD pro herní notebooky překvapuje výkonem ** V rámci notebooku ROG Zephyrus G15 umí být tiché i výkonné** Rozhodnou hlavně prodávané konfigurace s lepší grafikou

Tomáš Holčík | 57

Geniální programátor Edsger Dijkstra: hledal nové postupy a zavrhoval GoTo

Geniální programátor Edsger Dijkstra: hledal nové postupy a zavrhoval GoTo

** Edsger Dijkstra je osobností historie programování ** Vynalezl algoritmus pro nalezení nejkratší cesty v grafu a dostal Turingovu cenu ** Zasloužil se o blízké propojení programování a matematiky

Jiří Nahodil | 13

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

** Tušíte, kolik je u nás hřbitovů a jak jsou velké? ** Dokážete si představit mapu českých řek a potoků? ** Udělali jsme to všechno za vás nad daty ČÚZK

Jakub Čížek | 10

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 74

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 16

Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit

Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit

** Máme ji v mobilech a fotoaparátech ** SD karta je dnes už standard ** A proto ji zkusíme připojit i k Arduinu

Jakub Čížek | 20