Konečně víme, proč se voda tak výrazně odlišuje od ostatních kapalin

Možná si to ani neuvědomujete, ale voda je v určitých ohledech opravdu unikátní. Chová se totiž takovým způsobem, jako žádná jiná kapalina. Vědci nyní odhalili, že to souvisí se zvláštním uspořádáním jejích molekul.

Jedním z nejzajímavějších aspektů vody je její neobvyklá hustota. Za normálních okolností platí, že čím nižší je teplota, tím více jsou kapaliny hustší. Voda však dosahuje svého maxima přibližně při 4 stupních Celsia. Pod tímto bodem hustota klesá, což je ostatně důvod, proč má led menší hustotu než voda a může se tak vznášet na její hladině.

Voda má rovněž opravdu vysoké povrchové napětí – pokud jde o kapaliny, trumfne ji jen rtuť. Samostatnou zmínku si zaslouží i její překvapivě vysoký bod varu a skutečnost, že se v ní rozpouští celá řada chemických látek

Klathrátový led. Růžové kuličky reprezentují kyslíky, černé linky vodíkové vazby (Foto: University of Bristol)

Při pokojové teplotě (nebo ve formě ledu) má voda tetrahedrální uspořádání molekul, což znamená, že každá molekula vody je spojena se čtyřmi dalšími a společně vytvářejí jakousi pyramidu. Odborníci z University of Bristol a University of Tokyo tuto pyramidovou podobu pomocí počítačového modelování upravili, díky čemuž teoreticky mohl vzniknout např. led klesající ke dnu.

Z výsledků plyne, že anomální vlastnosti vody jsou přímým výsledkem jejího speciálního molekulárního uspořádání. „Zjistili jsme, že to, co způsobuje, že se voda chová neobvykle, je přítomnost určitého uspořádání molekul vody, jako je tetrahedrální uspořádání,“ uvedl hlavní autor John Russo.

„Čtyři taková tetrahedrální uspořádání se mohou zorganizovat takovým způsobem, že ve středu sdílejí společnou molekulu vody bez překrytí. Je to přítomnost tohoto vysoce organizovaného uspořádání molekul vody, smíchaného s jinými neorganizovanými uspořádáními, co dává vodě její zvláštní vlastnosti,“ uzavřel Russo.

Diskuze (21) Další článek: OneDrive přidává ochranu proti ransomwaru. Umožní obnovit disk až 30 dní nazpět

Témata článku: Výzkum, Zajímavosti, Superpočítače, Voda, Fyzika, Celá řada, Zvláštní vlastnost, Normální okolnost, Rtuť, Vlastnost, Molekula, Hustota, LED, University of Tokyo, Chemická látka, Bristol, Určitý ohled, Kapalina, Počítačové modelování, Nejzajímavější aspekt, Uspořádání, Samostatná zmínka, Pokojová teplota

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

** Nápad použít na silnice místo asfaltu solární panely vypadal slibně ** Praktické testy však odhalily celou řadu nevýhod ** Nejhorší je směšná účinnost ve srovnání s fotovoltaickou elektrárnou

Astronomové objevili daleko za Plutem objekt s extrémní dráhou. Může ukazovat na existenci planety Devět

** Astronomové objevili daleko za Neptunem těleso 2015 TG387 ** Okolo Slunce se pohybuje po extrémně protáhlé dráze ** Jeho dráha může ukazovat na existenci planety Devět

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek