Vše, co potřebujete vědět o Vesmírném dalekohledu Jamese Webba (JWST)

• Start a oběžná dráha Kosmického dalekohledu Jamese Webba, Rozložení dalekohledu po startu
  • Jednotlivé části JWST, James Edwin Webb, Srovnání JWST a Hubblova dalekohledu
  • Věda prostřednictvím Webbova dalekohledu.
Vše, co potřebujete vědět o Vesmírném dalekohledu Jamese Webba (JWST) | Foto: STScI, NASA, ESA, CSA

Úvod

Kosmický dalekohled Jamese Webba (James Webb Space Telescope, JWST) se po mnoha odkladech vydává do vesmíru. Jeho start se zařadí mezi takové milníky, jako bylo pozorování oblohy Galileem, nástup CCD kamer a kosmonautiky a start Hubbleova kosmického dalekohledu.

Někteří ho trochu nesprávně označují za nástupce Hubbleova dalekohledu. Oba vesmírné dalekohledy však nemají mnoho společného. JWST bude obíhat po odlišné dráze, pracovat v jiné části spektra a mít jinou strukturu a optickou soustavu. To vše si v následujících kapitolách popíšeme. Dozvíte se, z čeho se Webbův dalekohled skládá, jak funguje a jaké budou jeho úkoly.

Foto: NASA, ESA, Northrop Grumman

Start rakety s JWST

Do vesmíru vynesla  JWST evropská nosná raketa Ariane 5 ECA z rampy ELA-3 na kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně. Start se několikrát posunul, nakonec proběhl v sobotu 25. prosince ve 13:20 našeho času. Na Živě jsme ho sledovali online.

Diskuze (16) Další článek: Amazon řeší problém, jeho chytré reproduktory Echo lidi nudí. Ani většinu funkcí nevyužívají

Témata článku: Vesmír, Výzkum, NASA, Astronomie, Exoplanety, Teleskop Jamese Webba, Sluneční soustava, JWST, ESA, Ariane, Dalekohledy, Země Měsíc, DTM, Dalekohledy na Heureka.cz

Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

** V roce 2010 se začala rodit síť mrtvých schránek Dead Drops ** Byly jich tisíce, časem se na ně ale zapomnělo ** Vypravili jsme se ke schránce č. 595, která funguje dodnes

ZajímavostiÚložiště
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček
Fotoškola
Sběratelská edice sci-fi Starfield možná nabídne tematické chytré hodinky

Na internetu se objevila hrstka fotografií, které ukazují chytré hodinky ze speciální edice hry Starfield.

StarfieldSpekulace